• Anonym

-----Rökning under graviditeten-----

alltså tycker jag det verkar som man måste ha genförändringen själv för att barnet skall riskera få adhd. Forskarna har också identifierat ett antal risker för ADHD som ensamma eller tillsammans med genförändringar ökar risken för ADHD, till exempel rökning och hög alkoholkonsumtion hos mamman under graviditeten och komplikationer i samband med förlossningen.
    - Kartläggningen av det genetiska sambandet är oerhört viktigt, säger Christopher Gillberg. Framförallt ökar det kunskapen om bakgrunden till ADHD och förhoppningsvis också i detta fall autism. Och på längre sikt kan vi utveckla bättre behandlingsmetoder.
    Studien publiceras i dagens nummer av den medicinska tidskriften American Journal of Human Genetics.

• Anonym

Sporadisk rökare har jag varit. Jag har rökt vid vissa tillfällen under båda graviditeter och mina båda barn är friska och är normalviktiga. Jag tror inte det är någon fara om man åtminstone drar ner på det... Men man vågar ju inte röka offentligt p.g.a. människor som ska predika och klanka ner på en. Jag vågar ju inte ens svara på detta utan att vara rädd för att bli påhoppad.... Anna Wahlgren var storrökare under alla sina graviditeter och fick friska barn.

• Anonym

mama81:
    Tycker nog att det är den mest irriterande sorten av inlägg. "Mitt barn är friskt och jag rökte, så det är ingen fara att röka under graviditeten."
    Så otroligt dåligt försvarstal.
    Nikotinet ger ökad risk för plötslig spädbarnsdöd och är i övrigt inte bra. Så är det bara.

• Anonym

Ni anti-rökare borde ta er ett bloss så ni förstår hur jävla gott det är, och jävla svårt det är att sluta sen.

• Anonym

Mirva:
    Visst är det så att den fysiska abstinensen bara varar några dagar. Tyvärr är det oftast inte den som är värst. Den psykiska abstinensen där man vill ha en cigg efter kaffet, eller när man är nere eller ute på krogen osv osv.
    Fast den håller ju inte i sig i evighet heller så...

• Anonym

Jag kan förstå att det är svårt att sluta (har själv varit rökare men slutade för några år sedan) 
    MEN SKA man ha barn så är det inte bara en själv man har att tänka på...det liv innuti dig har inte något val och måste bara gå med på det...
    Jag har två som jobbade med min familj som var rökare och de fick båda damp...läkarna sa att det utan tvekan var för de hade rökt!!!
    Endel kan ha tur och barnet inte påverkas allas eller inte i så stor utstäckning, men jag kan inte fatta att man vill chansa!
    Som någon skrivit innan så hade det bästa då ju varit att när man bestämt för att skaffa barn så ser man till o slutar INNAN man blir gravid.
    Kämpa på alla rökare! det är bättre att trappa ner än att inte göra nåt alls.....tänk på barnet!!

• Anonym

Hahaha... Man behöcer inte vara utbildad för att veta det. Det är det första dom brukar säga till överviktiga vid det första besöket hos BM. Genom att vara överviktig så tar det mera på kroppen under graviditet. Speciellt på hjärta och lunger. Så större chans att det kan bli komplikationer o.s.v.... Iaf i min kommun. Det nämner dom även gällande undersökningar för p-piller. Rökning skadar också och kan påverka fostret mera dessutom. Nu menar jag inte att låta som ett proffs, skriver bara vad jag fått höra via BM.

• Anonym

tycker kanske inte det e så väldans hälsosamt å röka som gravid...men var å en bestämmer själv...jag slutade å höll upp tills jag slutat amma...va kanske dumt å börja igen =(
    men nu blev det så å jag e då ingen dålig mamma...röker naturligtvis UTE...

• Anonym

Tycker att ts är något fånig. Du vill inte att ämnet diskuteras, men väljer ändock att skriva den här tråden. Trodde du verkligen att ingen skulle invända. Osmart! Sorry!

• Anonym

Marlene78 och Little June, LÄGG AV!!! How cares?!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----