• Anonym

-----Rökning under graviditeten-----

Om man röker under graviditeten så är det inte längre DITT problem,du utsätter ditt ofödda barn för en risk + att ditt barn inte har något val... Vem har bett dig spela gud med ditt ofödda barn...
    Det går att sluta röka,inga problem...Jag slutade röka när vi började planera att skaffa barn,lite abstinenser,men det är det väl värt????

• Anonym

Vet du alls hur rökning skadar barnet???? Väljer man att skaffa barn så finns det inget annat alternativ än att sluta röka.Förstår inte alls hur man kan välja att röka och vara gravid. Det är inte synd om er som röker och "försöker" sluta. Synd är det om det försvarslösa barnet som bombaderas med giftig rök. Sluta rök nu- det gjorde jag- och vet att är det JÄTTESVÅRT.

• Anonym

jag förstår att ni blir trötta på allt tjat.. min kusin rökte under hela graviditet och killen som kom ut mådde hur bra som helst.. alla blivande mammor vet ju vilka följderna kan bli.. sen är de upp till var o en..

• Anonym

Hittade detta,

Risker med rökning vid graviditet
    Om du röker när du är gravid går de giftiga ämnena direkt vidare till ditt blivande barn. Ditt barn kommer att födas beroende och med ett nikotinberoende. Födelsevikten kommer vara lägre än genomsnittet och risken för plötslig spädbarnsdöd ökar till det dubbla. Nikotin drar samman blodådrorna i moderkakan vilket gör att barnet får mindre syre och näring. Detta bidrar till att barnet växer sämre, komplikationer under graviditeten som moderkaksavlossning, missfall och infektioner ökar. Barnets mentala utveckling är sämre, DAMP, kolik och allergier är vanligare hos barn vars mammor rökt under graviditeten

• Anonym

Tack för denna upplysningen anonym ego.... nu mår man ialla fall inte bättre och skuldskänslorna är itopp... Skall försöka sova i natt utan alla mardrömmar som antagligen kommer att dyka upp efter dina upplägg... Antagligen kommer det att bli en alien-dröm.... men herregud tänk nu inte på detta... vi rökare klarar oss även om natten blir sömnlös... Säger inte att det är bra att röka men som sagt.... bara för att vi röker är vi inte dumma i huvudet... ha en trevlig dag...

• Anonym

Gud, nu får ni sluta... .. Själv rökare, har tre barn, mellanbarnet slutade jag att röka helt (idiotiskt att börja igen ,jag vet) Mellanbarnet ville ut 2 månader för tidigt, de övriga två slutade jag inte helt men fick den ena 39 v och den sista 38 v. Menar inte att det är bra att röka, men vill ändå lugna de som gör det under gravideten. Risken är högre men gå inte och ha mardrömmar om missfoster och det ena och det andra. Må bra och njut av eran gravidtet och längta efter ert lilla barn. Boa om därhemma och tänk på det lilla livet i er mage är det bästa som finns. Visst, försök gärna hela tiden att sluta röka eftersom det är ju inte bra för er heller. Lycka till och tänk på att varje försök att sluta är possetivt. Kram

• Anonym

Jag kan tala om varför bm inte gör så mycket åt gravida rökare. det är för att det är vuxna människor som kan göra egna val och ta eget ansvar. Dom behöver ingen som sitter och hytter med pekfingret och talar om hur fel och dåligt det är för barnet.

Förresten är nikotin plåster och tugummi inte ett dugg bättre än cigaretterna. Även om man vill tro det. Alla ni som tror att det blir bättre att hålla föredrag kan jag bara säga att det blir inte det. Det är ungefär samma sak som att jag skulle mobba någon för då gör jag den personen en tjänst senare i livet. Dvs den personen i fråga kanske blir starkare av det. det finns mycket allvarligare saker att tjafsa om än rökning under graviditet. Jag är INTE för rökning under graviditet men som sagt det finns viktigare saker att lägga energi på.

• Anonym

Ja det är ert val om ni röker eller inte men snacka om att ni förtjänar dåligt samvete sedan när ni föder fram barn med diverse skador. Fattar inte hur TS resonerar, ert val...jösses...varför skaffa barn överhuvudtaget när man bryr sig mer om giftpinnen än sitt eget kött och blod?

• Anonym

Jag har inte läst hela tråden! Men vill skriva ändå!

När min mamma väntade sitt tredje barn, min bror, både rökte hon och drack! Trots att vi sa åt henne!

När min bror föddes både vägde han mer och va längre än vi 2 andra syskon vars graviditeter mamma inte rökt under..

Han heller inga missbildningar, inga allergier och ingen astma! Han är en helt normal liten kille!

Jag och min syster därimot har både allergier och astma..

• Anonym

Det är minsann inte lätt detta ämne! Jag har tre barn och rökte inte med de två första. Mellan de två sista graviditeterna började jag feströka och helt plötsligt var jag fast. Jag blev gravid igen och kunde inte sluta. Ju mer jag tänkte på det ju mer ångest fick jag och ju mer röksugen blev jag. Helt sjukt! Jag skämdes som en hund och rökade aldrig offentligt. Vart besök hos BM kräkte jag av mig allt mitt dåliga samvete och trodde att mitt barn skulle vara skadat och vara hur liten som helst. Tillslut sa hon till mig att lägga ner min noja, försöka dra ner på cigaretterna och njuta av graviditeten istället för att oroa mig. Jag fick ett friskt och fullgånget barn med den högsta födelsevikten av mina tre.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----