• Annpor

BIM April 2025

Nu är det dags igen, för en ny tråd och en ny månad. Skriv in dig på listan och skriv väldigt gärna en liten notis om vem du är och hur länge du försökt bli gravid. Här peppar vi varandra och stöter och blöter i varandras funderingar och tankar. ❤️

• Svar på tråden BIM April 2025
  • Anonym (Ardna)
    mothertotwo skrev 2025-03-26 19:14:52 följande:
    Annpor skrev 2025-03-26 17:36:00 följande:

Förstår frustrationen! Sist hade jag en cykel på 50 dagar innan nästa cykel började. Så frustrerande när det enda man vill är att bli gravid så så ska cykeln strula! 

Hur har din cykel varit tidigare? För mig har den alltid varit mellan 32-34 dagar, men sen efter graviditet ifjol så är den lite mer oregelbunden. 

Jag har fått Provera utskrivet och även Primolut, men har inte använt mig fullt ut av dessa än pga att jag fått biverkningar, extrem acne och nedstämdhet?.
    Hoppas nu att min cykel ska ?rätta till sig? snart på egen hand, annars kommer jag kanske behöva prova dom ändå i denna cykel, trots biverkningar? Så kluven! Hoppas du får hjälp du också, och att du inte behöver få biverkningar ❤️

Svarar på er båda samtidigt :) 

Har haft lång cykel förr, men det är inget som händer speciellt ofta och inte över 40 dagar. Får väl i alla fall räkna på 4 dagar till. Men tycker det är jätte märkligt att den inte kommer. Jag har t.o.m. slutat röka. Jag är inte rökare längre och inga hjälpmedel har behövts. Varit fri i två månader. Kanske detta som gör att man inte fått sin mens. 

Sist jag var hos gyn gjorde dem ingenting. Men då var jag inte så här långt i menscykeln utan mens. Jag ska höra med gyn om dem kan skriva ut något. Är samtidigt lite nojjig i att att jag eventuellt kan befinna mig i klimakteriet hehe. Men nä, nu ska jag inte tänka på det. 

Mina senaste menscyklar har sett ut så här:
    30, 37, 35, 32, 31, 42, 31, 53, 37, 28, 50, 30, 26

När jag var hos läkaren och hade äl dag 25 pratade hon redan där att eventuellt stimulera ägglossning om det inte rättade sig självt. Hoppas du hittar en lösning 🙏 

Tror inte du ska oroa dig för klimakteriet. Då tror jag cyklerna blir korta istället. Men kanske kan du ha något pcos liknande som gör att cykeln drar iväg ibland. Men det löser de ju ofta med stimulering och man ofta har gott om ägg istället 🙃 

Hoppas de löser det, jag tyvker det är jobbigt om mina cykler ska vara 40-45 dagar, då hinner man ju inte ens tio försök på ett år 🙄

• Annpor
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-26 20:18:15 följande:
    Annpor skrev 2025-03-26 20:04:17 följande:

Hur skulle ni tolka kvällens ägglossningstest? Enligt min app säger den ?låg? men själv känner jag att strecken är samma lika i färg, således borde man kunna säga att det snart är positivt? Tydlig ökning från i förmiddags också. 

OCH - när ni har positivt, hur schemalägger ni myset kommande dagar? 

? haha, alltså egentligen är det ju helt sjukt vad man diskutese öppet och oscensurerat här på familjeliv. Samtidigt så himla skönt att bara få pysa ur och fundera med andra i samma situation. Men- galet egentligen 🤣

Svårt med testen, kanske blir de starkare ändå imorgon? Jag får såna positiva med rfsu och mycket starkare med e@h, så egentligen så som dina positiva brukar se ut 🥰
    Vi körde varannan dag fram till positivt test när vi försökte med vår son, och sen varje dag efter positivt. Men den månaden vi gav upp och han blev till så var det ungefär varannan dag rakt igenom. 

Nu nör vi inte bara har oss själva att förhålla oss till så ligger vi bara så tätt inpå ägglossning som vi kan och när det finns möjlighet 🙈

Hur ändrades din cykel innan/efter gravidite? Jag har äl cd 25-30 nu istället för 14-21 som innan.

Får se om det blir någon test imorgon, jobbar så sjukt konstiga tider imorgon och vill helst inte testa på jobbet 🤪. Men vem vet, konstigare saker har väl hänt på en arbetsplats 😂. 

Okej, tror att vi får sikta in oss på varannan dag. Sjukt svårt också när min man bara jobbar dagtid medan jag jobbar mycket nätter.

Min cykel ändrades från att ha varit som en klocka, ca 32-34 dagar alltid. Men efter förlossning allt från 29 till över 50 dagar och många månader utan att jag kunnat utläsa ägglossning med lh test/temp. Hade också ett missfall i höstas i v11 som enligt min läkare antagligen spårade ur mina hormoner en hel del efter det. Min kropp har varit utsatt för mycket emotionell stress, var också en stilla födsel för oss förra året i v39. Vi fick en frisk och fin pojke som togs ifrån oss gebom IUFD. Så inte konstigt att det spårat ur. Men nu så! Nu håller jag tummarna! Nu är det min tur. 🌈 

• Annpor
    Elisand skrev 2025-03-26 20:23:09 följande:

Vilka tidiga test rekommenderar ni?
    Kollat på graviditetskollens hemsida (beställt där förut) och står just nu mellan 2-pack av clearblue digital ultratidigt eller clearblues vanliga ultra-tidiga stavar (fanns ett tre-pack med ett digitalt med veckoindikator). Har ni använt nån av dom? Känns som att man hör ofta om spökstreck på clearblue???

Någon med veckoindikator hade jag valt, har också hört mycket negativt om spökstreck. 

Sist jag var gravid testade jag tidigt med RFSUs testa ultratidigt. Den tyckte jag funkade bra! 

• mothertotwo

Sist dem utredde mig på endometrios mottagningen så såg alla prover bra ut. Nu har dem inte gjort titthål, men sen är lilla bäckenet skadat efter första förlossningen och tydligen liten tillväxt på den. Men mer exakt vet jag inte. Men alla prover var bra och ultraljud jag har gjort har visat bra. Har inte pcos heller, så varför min mens hoppar har jag ingen aning. Men är 33 år gammal, 34 detta året :) Finns tydligen dem som kommer i klimakteriet tidigt. 😅

Men jo, efter första graviditeten blev mensen regelbunden, sen efter andra blev den oregelbunden igen. Undra om man kan ha mens utan mens hehe. 

• Anonym (Ardna)
    Annpor skrev 2025-03-26 20:34:21 följande:

Får se om det blir någon test imorgon, jobbar så sjukt konstiga tider imorgon och vill helst inte testa på jobbet 🤪. Men vem vet, konstigare saker har väl hänt på en arbetsplats 😂. 

Okej, tror att vi får sikta in oss på varannan dag. Sjukt svårt också när min man bara jobbar dagtid medan jag jobbar mycket nätter.

Min cykel ändrades från att ha varit som en klocka, ca 32-34 dagar alltid. Men efter förlossning allt från 29 till över 50 dagar och många månader utan att jag kunnat utläsa ägglossning med lh test/temp. Hade också ett missfall i höstas i v11 som enligt min läkare antagligen spårade ur mina hormoner en hel del efter det. Min kropp har varit utsatt för mycket emotionell stress, var också en stilla födsel för oss förra året i v39. Vi fick en frisk och fin pojke som togs ifrån oss gebom IUFD. Så inte konstigt att det spårat ur. Men nu så! Nu håller jag tummarna! Nu är det min tur. 🌈 

Kan inte mer än beklaga, kan inte föreställa mig sorgen 💔 Hoppas ni snart får er regnbåge och en del av er fina pojke tillbaka 🙏🌈

Min cykel har också varit lite bananas när den kom tillbaka, förra månaden kom mensen 6 dpo och äl dag 28 denna månaden. Hade ett ma för några år sen och det förlängde också de första cyklerna efteråt. 

Jag var också tveksam till att testa på jobbet, men så började jag göra det ändå och det gick fint. Men hade en sån extra tuggummiburk med lock med mig till jobbet i början också och tog med det hem 🙈 Men sen tog jag dem på jobbet direkt. Det är inte så konstigt att testa på jobbet, men fattar ändå att det tar emot.

• Enlite sladdis

Äntligen! Nu kom fasta gubben. Lite senare än planerat. Men nu hoppas jag det vill fästa ett ägg.

Någon fler som har ägglossning nu?:)

• Anonym (4e gången gillt)

Hej! 
    Jag blev sugen på att hoppa in här! 
    Har BIM den 22/4. Lite bakgrund: har fått plus varje månad detta året.. kemisk graviditet i januari, missfall i v. 5+ februari, missfall i v.5+ i mars.. känner mig aningens uppgiven och kommer ha svårt att lita på ett plus... 

Har bokat in för att ta blodprov på progesteron och prolaktin denna cykel , så får se vad det säger! 
    Valde även att sluta amma min 2,5 åring här hemma för att se om det kan störa..

• MammaMG

Hur skulle ni tolka detta ägglossningstest? Är det fortfarande negativt när det inte är EXAKT lika starkt som kontrollstrecket? Blir galen snart när de inte blir starkare än såhär!? Natural Cycles tolkade det som positivt, men jag är osäker 
  • Anonym (Ardna)
    MammaMG skrev 2025-03-27 15:07:34 följande:

Hur skulle ni tolka detta ägglossningstest? Är det fortfarande negativt när det inte är EXAKT lika starkt som kontrollstrecket? Blir galen snart när de inte blir starkare än såhär!? Natural Cycles tolkade det som positivt, men jag är osäker 
    Hade tolkat det som negativt men om det är en ökning från dagarna innan så är det ju kanske nära och ändå värt att babydansa 🙈
  • Nanathalie
    MammaMG skrev 2025-03-27 15:07:34 följande:
    Negativt, men dessa tester är svåra att få starkt positiva för mig!
Svar på tråden BIM April 2025