• Anonym (Man 40 med familj)

Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?

Tänker främst i relationer. Det kan vara allt från ekonomi, göra något socialt, plocka upp tvätt, ställa in i diskmaskinen, renovera, ta hand om barnen, träna etc

Jag är i en relation där jag möjligtvis tycker att hon kunde tjata något mindre och kanske ha lite mer sex, men det är inget jag går på om.

Däremot har jag hört det från otal kompisar (och upplevt själv), även i många publika sammanhang där vi sitter i grupp, där kvinnor ofta anser att sin gubbe skulle kunna steppa upp med något.

Det verkar inte heller vara helt ovanligt att kvinnorna tröttnar på just det problemet och ibland tom gör slut. Män köper läget betydligt mer i relationer känns det som.

• Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?
  • Anonym (Mia)
    Postman skrev 2025-02-25 07:24:31 följande:

Absolut att man håller en viss nivå på det mesta och jag tror också att de allra flesta män i sverige klarar eller utför detta utmärkt. Jag kan bara beklaga att du gick på en mina och vad jag har läst av dina andra inlägg här och här på FL så verkar du rätt ofta hitta minorna för att i nästa andetag ge dig ut här och döma alla män.

Återkommande i denna tråden så har de flesta svar utgångspunkten att det är mäns nivå som är fel, det är rätt intressant. 

Felet du gör är att du är säker på och vill att de allra flesta män håller en rimlig nivå. Min egna erfarenhet och vad jag hör är att de allra flesta män inte klarar(vill) detta. Det är inte det att dom utför sina arbeten under kaosartade förhållanden, dom kan om dom vill och dom vill inte göra sin del hemma i förhållande. Speciellt inte med barn i bilden när behovet verkligen är som störst.

Du vill att majoriteten män är toppen och det är ett litet bottenskrap som du anklagar kvinnorna i tråden att ha varit inkompetenta nog att bli tillsammans med. Det är fel. Männen säljer in sig med sin riktiga kompetens under en viss tid, sen blir dom flesta som tonåringar. För att dom tror att dom kan och det stämmer ju, tills skilsmässan.
  • Anonym (Separerad)
    Postman skrev 2025-02-25 08:57:44 följande:
    Fast det är det som kan bli obalansen. Skrivs det bara om hur usla män är så tror andra läsare att det är normalen fast det inte ser ut så irl. Tack för att du exemplifierade. 
    Har man det minsta lilla vett och förnuft så vet man att internet inte speglar verkligheten. Man vet också att folk inte pratar om sina perfekta relationer (de visar man upp på sociala medier) på forum utan när man stör sig på något.
  • Mandel
    Postman skrev 2025-02-25 08:55:00 följande:
    Ursprungliga frågan från TS är varför kvinnor vill att män ska vara bättre medan män många gånger är nöjda. 
    Lätt svar!
    Män är nöjda för att om de struntar i att göra sin del av ansvaret så har de ändå ett städat hem med mat på bordet, rena kalsonger och barn som kommer till skolan och träning utan hans inblandning. Vad gör det då att frugan är lite sur - han är ju nöjd. 
    Kvinnan är arg och tjatar för att mannen inte tar ansvar utan att hon jagar på honom. Hon vill inte ha sex och mannen gnäller till slut över sexbristen och förstår inte alls varför kvinnan är utarbetat och inte har någon lust. Han är ju kåt, varför är inte hon det?

Och till slut så tröttnar kvinnan och lämnar mannen och mannen såg det inte komma.

Pratar inte om alla män nu, men tillräckligt många i min närhet.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Oj simp)
    Postman skrev 2025-02-24 16:54:23 följande:
    En avslappnad vardagsnivå är den nivån de allra flesta män vill hålla med men kvinnorna i denna tråden verkar vilja måla upp en helt annan bild av män. Sen var mitt svar till TS, vem har mest rätt till vilken nivå det ska vara? 
    Vi berättar ju om skräckexempel. Jag berättade om en enda man av betydligt fler som jag träffat, varit tillsammans med eller vän med.
    Finns iofs fler skräckexempel men tog det jag kom på. De flesta har haft en normal basic nivå på städ och tvätt, men lite sämre på matlagning men där är det nog bara jag som haft otur på den punkten.

Ingen har mest rätt till vilken nivå det ska vara. Man får mötas. Om någon vill ha en orimligt hög nivå får den personen stå för det själv utöver basic. 
    Har haft en kille som var pedant och tycker inte att jag ska stå för hans pedanteri som var löjligt stundtals. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-25 08:55:23 följande:
    Precis. Om man då tänker sig att man ska "sänka sin nivå" om man hoppar över exemplen ovan - efter en vecka så kommer bostaden att vara en illaluktande kletig grusig labyrint av skräp när man gjort inget under dom dagarna. Trivsamt? Kanske för dom som helt kan stänga av sin blick men det är inte normalitet alls för mig. Och så ska barn lära sig den nivån som default.
    Män som har så låg nivå är helt enkelt inte lämpliga för familjeliv. Kvinnor som vill bilda familj bör vara lite mer selektiva. En man som har så låg nivå av renlighet klarar knappast att dölja detta en längre tid. 
  • Anonym (Oj simp)
    Postman skrev 2025-02-25 08:57:44 följande:
    Fast det är det som kan bli obalansen. Skrivs det bara om hur usla män är så tror andra läsare att det är normalen fast det inte ser ut så irl. Tack för att du exemplifierade. 
    Va? Du tror att det finns de i samhället som aldrig haft kontakt med en man och som tänker fortsätta med det för att de läser trådar och blir rädda? 
  • Anonym (Mia)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 09:25:56 följande:
    Män som har så låg nivå är helt enkelt inte lämpliga för familjeliv. Kvinnor som vill bilda familj bör vara lite mer selektiva. En man som har så låg nivå av renlighet klarar knappast att dölja detta en längre tid. 
    Mm. Men kruxet är ju den strategiska inkompetensen, man är selektiv utan bara helvete. Vilket inte hjälper i många fall. 

När exet till slut hoppade över allt som rörde hemmet och barnen så testade jag att bara göra det nödvändigaste för barnens skull och nej, han lyfte ändå inte ett finger. Testade det i omgångar men det går inte att leva i en slum så som jag beskrev. Så jag återgick till att göra allt och han inget. Sen skilsmässa.
  • Mandel
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 09:25:56 följande:
    Misstänker att det inte är så värst många kvinnor som frivilligt väljer att skaffa barn med en stökpelle utan att de flesta är helt normala män och att man gemensamt bestämmer att man ska skaffa barn och innan man börjar försöka så ska man som kvinna inte behöva dra fram ett 48-sidigt avtal där kvinnan specificerat vad det innebär att skaffa barn och vilka saker som förväntas att mannen/fadern ska kunna ta eget ansvar för utan att kvinnan/mamman skriver listor och påminner och så kräva signering av det innan preventivmedel ryker. Det är männens eget ansvar att sätta sig in i vad det innebär att skaffa barn.

Frågan är mer varför män väljer att skaffa barn som de inte är villiga att ta hand om mer än på "bästapolarenivå" eller se till att de har ett trevligt hem med en glad och nöjd mamma i.
    Kan inte bara vara kvinnans ansvar att driva Familjen AB.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Freddie K

Jag kan hålla med TS. I mina tidigare relationer så har de varit snabba med att ställa en massa krav och tjata på en att man ska göra ditten och datten. Varför försöka ändra på någon? Då är man ju inte längre den personen hon blev kär i. Nej, jag ska förbli singel. Det är lättast så.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • TvillingmammaVästgöte
    Mandel skrev 2025-02-25 11:08:06 följande:
    Misstänker att det inte är så värst många kvinnor som frivilligt väljer att skaffa barn med en stökpelle utan att de flesta är helt normala män och att man gemensamt bestämmer att man ska skaffa barn och innan man börjar försöka så ska man som kvinna inte behöva dra fram ett 48-sidigt avtal där kvinnan specificerat vad det innebär att skaffa barn och vilka saker som förväntas att mannen/fadern ska kunna ta eget ansvar för utan att kvinnan/mamman skriver listor och påminner och så kräva signering av det innan preventivmedel ryker. Det är männens eget ansvar att sätta sig in i vad det innebär att skaffa barn.

Frågan är mer varför män väljer att skaffa barn som de inte är villiga att ta hand om mer än på "bästapolarenivå" eller se till att de har ett trevligt hem med en glad och nöjd mamma i.
    Kan inte bara vara kvinnans ansvar att driva Familjen AB.
    Man kan väl titta på hur de sköter sitt hem när de bor själva? Bo med dem ett par år innan barn och se hur de uppför sig? De kan väl inte plötsligt personlighetsförändras, det tror jag inte på.

Då måste jag haft osedvanlig tur som har en man som inte tappade det helt . Men vi bodde också ihop många år först och gifte oss flera  år före det blev barn gjorda. 
Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?