Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?

Anonym (Städa...) skrev 2025-02-24 13:05:14 följande:

Jag har ett gäng killkmpisar -50-årsåldern.
    En är väldigt mån om sitt utseende har ett hem som jag i princip skulle kalla sanitär olägenhet och hade han haft småbarn där hade jag anmält det till soc. Första gången jag var där satt jag mest och panikskrattade i köket. Går inte in utan tofflor eller behåller skorna på hos honom för aldrig att jag går på mina strumpor och sedan tar på mig mina skor!
    Har försökt ta detta med honom flera gånger, men han ser inte problemet. Han är singel och har svårt att träffa någon. Konstigt? Han blev till och med småkränkt när en dejt hade påpekat att han behövde städa för då hade ju en annan han dejtade några veckor innan faktiskt städat huset.
    Har man husdjur och särskilt djur som gör ifrån sig inne ibland så måste man kolla läget och åtgärda dagligen! Inte en gång varannan månad.

En annan har så mycket grejor och så stökigt att det är gångar man får ta sig fram och ingenting blir liksom någonsin färdigt. Allt kan vara bra att ha och samlas på hög som sedan blir liggandes år ut och år in. En del ute en del inne.

En annan hade en blomkruka som åkt i golvet, inte minuten innan jag klev innanför dörren första gången utan det hade legat där ett tag. Det hade nog inte dammats på de senaste månaderna.

Kan hålla på i evigheter med olika män med spindelväv vid taklister, fläckiga golv i hela bostaden, högar med saker, brist på fria ytor i kök osv.

Det gemensamma för alla dessa är att de ändå ser bra ut, är trevliga vettiga män med bra jobb osv. och de är singlar. Är det konstigt? Vilken kvinna i "vår" ålder vill ge sig in i den där rövarkulan liksom. Jag får panik och ser bara gnäll och tjat som projektledare framför mig och därför hamnar de i vän-facket.

Varför anlitar de inte en städfirma om de har bra jobb och inte vill städa?  

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-25 08:55:23 följande:
    Precis. Om man då tänker sig att man ska "sänka sin nivå" om man hoppar över exemplen ovan - efter en vecka så kommer bostaden att vara en illaluktande kletig grusig labyrint av skräp när man gjort inget under dom dagarna. Trivsamt? Kanske för dom som helt kan stänga av sin blick men det är inte normalitet alls för mig. Och så ska barn lära sig den nivån som default.
    Män som har så låg nivå är helt enkelt inte lämpliga för familjeliv. Kvinnor som vill bilda familj bör vara lite mer selektiva. En man som har så låg nivå av renlighet klarar knappast att dölja detta en längre tid. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Mandel skrev 2025-02-25 11:08:06 följande:
    Misstänker att det inte är så värst många kvinnor som frivilligt väljer att skaffa barn med en stökpelle utan att de flesta är helt normala män och att man gemensamt bestämmer att man ska skaffa barn och innan man börjar försöka så ska man som kvinna inte behöva dra fram ett 48-sidigt avtal där kvinnan specificerat vad det innebär att skaffa barn och vilka saker som förväntas att mannen/fadern ska kunna ta eget ansvar för utan att kvinnan/mamman skriver listor och påminner och så kräva signering av det innan preventivmedel ryker. Det är männens eget ansvar att sätta sig in i vad det innebär att skaffa barn.

Frågan är mer varför män väljer att skaffa barn som de inte är villiga att ta hand om mer än på "bästapolarenivå" eller se till att de har ett trevligt hem med en glad och nöjd mamma i.
    Kan inte bara vara kvinnans ansvar att driva Familjen AB.
    Man kan väl titta på hur de sköter sitt hem när de bor själva? Bo med dem ett par år innan barn och se hur de uppför sig? De kan väl inte plötsligt personlighetsförändras, det tror jag inte på.

Då måste jag haft osedvanlig tur som har en man som inte tappade det helt . Men vi bodde också ihop många år först och gifte oss flera  år före det blev barn gjorda. 
  • TvillingmammaVästgöte

Ja, man förstår ju då mer varför det föds färre och färre barn. Om det är vanligt det ni beskriver. Jag ser inte detta  i mitt liv. Min man gör mer än vad jag gör hemma. Min bror lagar all mat åt sin familj. Många män jag känner är riktigt bra på att laga mat .
    Jag känner ett par där kvinnan gör i princip allt , han hjälper till lite. Men de har inga barn. Hon sa tidigt att det går att inte med barn, för då skulle jag få slita ut mig. Och det var nog sant.

• TvillingmammaVästgöte

Min son är inte så duktig men hans sambo är tuff och kräver saker. Jag tror det hjälper henne att se att svärfar är engagerad i hushållet, hjälper henne att våga ställa krav.

Vill ni veta hur er man kommer att bli, titta på svärfar, är ett bra tips.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-25 12:34:09 följande:
    Varför kan inte din son skärpa sig och göra saker utan att hans sambo behöver uppfostra honom och ställa krav? 

Tydligen gäller ju inte ditt sista påstående ens din egen son eftersom hans sambo behöver ställa krav på honom. Det hade ju inte behövts om han hade varit som sin far och engagerad i hushållet. 

Jag försöker uppfostra mina söner till att ta sitt ansvar utan att framtida partner ska behöva ställa krav på deras medverkan i skötseln av hemmet. Behövs det har jag misslyckats som förälder. 
    Min son är för det första  inte vuxen. 
    Han är väldigt, väldigt ung. 
    Han har väl rätt att få vara ung och slarvig, det var jag när jag var i hans ålder. 
    Hade jag fått bestämma hade han inte ens haft någon sambo. 
    Men jag får inte bestämma och jag lägger mig inte vad vare sig han eller hans sambo gör hemma , det är upp till dem, de får ta eget ansvar. Både han och hon. Om inte hon är nöjd får hon ställa krav, om inte det räcker får hon göra slut.  Vad har det med mig att göra? 
  • TvillingmammaVästgöte

Varför är kvinnor alltid att se som offer?
    Om man inte trivs med en person och en relation får man ju se till att tala om det och ställa krav. Alternativ lämna relationen eller personen.
    Undvik att skaffa barn med en person som ni inte är 100 % säkra på. 
    Man kan inte tvinga en person att uppfylla ens krav. 
    .

• TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2025-02-25 14:14:53 följande:
    Hur gammal är din son egentligen? 
    Inte vuxen men sambo? 

Det beror väl på vad man definierar som vuxen, men han är i alla fall väldigt ung. Väl ung för att vara sambo. 

Men det är ju ont om bra killar uppenbarligen och tjejerna paxar fort dem de vill ha. 

• TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2025-02-25 15:12:37 följande:
    Är han över 18? Då är han vuxen och ska klara att ta hand om ett hushåll!
    Min dotter var 16 när hon pga gymnasieutbildning flyttade till annan ort. Då kan man tycka att en 18 årg grabb ska klara det en 16 årig tjej kunde. 

Ja , det kan man tycka kanske men så är det tyvärr inte. Därför tycker jag inte att killar skall flytta ihop med sin tjej förrän de är lite äldre, typ 25 år och har lärt sig sköta ett hushåll själva , hyfsat. 

Men man bli myndig vid 18 i Sverige så det kan inte en stackars mamma påverka tyvärr.

• TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2025-02-25 15:28:05 följande:
    Fast du och sonens pappa har haft 18 år på er att lära sonen hur man sköter ett hushåll!
    Min 14 åriga son fixar både att tvätta och laga mat och baka bröd galant. Skulle vi be honom om mer så hade han fixat det med. 

Min man var 23 när vi träffades och han hade bott ensam i 3 år. Innan han flyttade hemifrån fick han sedan han var 15 ta ansvar för sina småsyskon då föräldrarna hade "viktigare" saker för sig. Så nog kan man lära barn att ta ansvar och se till att de kan sköta ett hushåll när de flyttar hemifrån!

Vare sig min man eller jag har lärt vår son att sköta ett hushåll. De hade ju hemkunskap i skolan som tur var. 

Vi har inte lärt vår dotter något om hushållsarbete heller. 

Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?