Anonym (Alice) skrev 2025-02-24 11:18:36 följande:
Alltså, det är väl inte rocket science att förstå att de flesta, män som kvinnor, inte vill ha en partner som inte gör nåt hemma? Som inte drar sitt strå till stacken? Ingen vill väl behöva tjata på sin partner att göra självklara grejer, liksom? Ingen vill vara projektledaren i hemmet som alltid måste hålla koll och bestämma och påminna om att saker ska göras?
Nåt jag ofta hör när sånt här diskuteras är ju att kvinnorna har ju bara alldeles för hög standard. Att det "måste vara kliniskt rent" för att det ska duga. Ja, alltså, jag behövde lära min man att även diska undersidan på tallrikarna. Det var den enormt höga standarden jag hade på hur rent hemmet var.
Om ens partner ständigt måste tjata på en att göra helt normala saker bör man kanske ifrågasätta hur mycket man själv bidrar till hushållet och om partnern kanske har rätt i att vara less.
Jag fick också lära min förra kille att man måste diska grytor, stekpannor och ugnsformar även på utsidan🙃 är själv väldigt lite pedant men fick en chock när jag kom dit och skulle laga mat och alla grytor var missfärgade och flottiga utanpå. Han tyckte att det var smart att bara diska där maten varit!?
Hans lägenhet är fint städad på avstånd, men börjar man inspektera insidan av lådor, skåp och strömbrytare så tror man att han aldrig torkat inuti eller ovansidorna någonsin.
Golvbrunnen till badkaret, som är gömd bakom en löstagbar del av badkaret ska vi inte tala om! Tror aldrig att han städat därunder för att det inte syns i vardagen. Massor av svart damm som lagt sig i strimmor och mörk beläggning. Nej självklart tog jag inte hand om det även om jag erkänner att jag faktiskt diskade hans äckliga grytor och formar med svinto.
Trodde inte att det fanns personer som enbart diskar hälften av en sak! Men visst kan det ha slarvdiskats även under tidigare relationer bara att det inte märkts på samma sätt.