• Anonym (Man 40 med familj)

Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?

Tänker främst i relationer. Det kan vara allt från ekonomi, göra något socialt, plocka upp tvätt, ställa in i diskmaskinen, renovera, ta hand om barnen, träna etc

Jag är i en relation där jag möjligtvis tycker att hon kunde tjata något mindre och kanske ha lite mer sex, men det är inget jag går på om.

Däremot har jag hört det från otal kompisar (och upplevt själv), även i många publika sammanhang där vi sitter i grupp, där kvinnor ofta anser att sin gubbe skulle kunna steppa upp med något.

Det verkar inte heller vara helt ovanligt att kvinnorna tröttnar på just det problemet och ibland tom gör slut. Män köper läget betydligt mer i relationer känns det som.

• Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?
  • Tukt
    Postman skrev 2025-02-24 16:39:55 följande:

Man kan vända på det med, varför måste så många kvinnor hålla den perfekta nivån de så krampaktigt själva egentligen har skapat. Vems nivå är den rätta? Jag tycker mig se rätt många kvinnliga mansföraktande incels i tråden om man nu får använda det uttrycket. 

Jag håller delvis med. Men tänker att det inte alltid är kopplat till kön, utan att det i regel är den som har den högsta ambitionen som får sätta ribban.
  • Anonym (Mia)

Man kan vända på det med, varför måste så många kvinnor hålla den perfekta nivån de så krampaktigt själva egentligen har skapat. Vems nivå är den rätta? Jag tycker mig se rätt många kvinnliga mansföraktande incels i tråden om man nu får använda det uttrycket. 

Var ser du perfekt nivå irl? Dom flesta kvinnor jag känner har en avslappnad vardagsnivå. Man byter sängkläder, torkar av diskbänken. Låter inte disk stå framme utan ställer in den i diskmaskinen. Har inte saker stående på borden och dammsuger när det behövs. Dvs med lagom intervall eller när det fallit ner saker på golvet. Slänger soppåsar när dom är fulla eller luktar.

Du skulle inte acceptera att t ex en restaurang har smulor på bordet eller som stinker oslängda sopor. Eller så bryr du dig inte.

Vad har kvinnliga incels med det här att göra? Tror dom som skriver här har erfarenhet av att vara sambos med män. 
  • Postman
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-24 16:48:54 följande:
    Var ser du perfekt nivå irl? Dom flesta kvinnor jag känner har en avslappnad vardagsnivå. Man byter sängkläder, torkar av diskbänken. Låter inte disk stå framme utan ställer in den i diskmaskinen. Har inte saker stående på borden och dammsuger när det behövs. Dvs med lagom intervall eller när det fallit ner saker på golvet. Slänger soppåsar när dom är fulla eller luktar.

Du skulle inte acceptera att t ex en restaurang har smulor på bordet eller som stinker oslängda sopor. Eller så bryr du dig inte.

Vad har kvinnliga incels med det här att göra? Tror dom som skriver här har erfarenhet av att vara sambos med män. 
    En avslappnad vardagsnivå är den nivån de allra flesta män vill hålla med men kvinnorna i denna tråden verkar vilja måla upp en helt annan bild av män. Sen var mitt svar till TS, vem har mest rätt till vilken nivå det ska vara? 
  • Postman
    Tukt skrev 2025-02-24 16:48:20 följande:
    Jag håller delvis med. Men tänker att det inte alltid är kopplat till kön, utan att det i regel är den som har den högsta ambitionen som får sätta ribban.
    Sant det är nog inte koppla till kön egentligen men väldigt många kvinnor brinner ändå för frågor kring hur hemmet ska skötas. Det är extremt sällan vi läser om en man som klagar på fruns låga nivå i hemmet. 
  • Tukt
    Postman skrev 2025-02-24 16:58:31 följande:
    Sant det är nog inte koppla till kön egentligen men väldigt många kvinnor brinner ändå för frågor kring hur hemmet ska skötas. Det är extremt sällan vi läser om en man som klagar på fruns låga nivå i hemmet. 
    Det stämmer säkert. Men det är mycket mer konfliktfritt om man lyckas undvika det med kön. 
  • Anonym (Separerad)

Själv var jag (kvinna) den som tyckte "hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" samtidigt som mitt manlige, numera, ex ville ha det minimalistiskt och kliniskt rent men inte göra jobbet. Det skulle läggas på mig, men jag gjorde det aldrig gott nog enligt hans standard. Städa kunde han men allt eftersom åren gick så lades det över på mig. 
  • Postman
    Tukt skrev 2025-02-24 17:14:17 följande:
    Det stämmer säkert. Men det är mycket mer konfliktfritt om man lyckas undvika det med kön. 
    Håller helt med men dessvärre svårt att undvika för diskussionen mynnar allt som oftast ut i det.

• Postman
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-24 17:34:05 följande:
    Själv var jag (kvinna) den som tyckte "hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" samtidigt som mitt manlige, numera, ex ville ha det minimalistiskt och kliniskt rent men inte göra jobbet. Det skulle läggas på mig, men jag gjorde det aldrig gott nog enligt hans standard. Städa kunde han men allt eftersom åren gick så lades det över på mig. 
    Ja det är väldigt trist när det blir så att man har så olika syn eller nivå. Det blir väldigt jobbiga och utmattande diskussioner. Hemskt att få höra att det aldrig är gott nog, usch.
  • Anonym (R)

Du menar att alla dessa kvinnor har fel?

• Anonym (Pia)

Är det verkligen så många kvinnor IRL? Känner knappt några par som har det så, de flesta har liknande nivå på vad som är rimligt, Känner en man som är väldigt noga med möbelvax, olja in skärbrädor etc, men han klagar inte på att frun ser det som överdrivet, han gör det själv. Känner en kvinna som förvånar sig över att hennes man aldrig torkar ur köksskåp och en annan som drar fram spis och vårstädar utan att hennes man tycker det behövs, men ingen av dem beklagar sig, de gör detta själva medan männen diskar, tvättar eller sköter fotbollsträning.

Flyttade ihop med en kille en gång som fanatiskt dammsög två gånger om dagen. Upptäckte tjocka dammlager på dörrarna och svarta dörrkarmar, så jag tacklade det medan han dammsög och lagade mat.
Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?