• Postman

Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?

Man kan vända på det med, varför måste så många kvinnor hålla den perfekta nivån de så krampaktigt själva egentligen har skapat. Vems nivå är den rätta? Jag tycker mig se rätt många kvinnliga mansföraktande incels i tråden om man nu får använda det uttrycket. 

Anonym (Man 40 med familj) skrev 2025-02-23 12:48:43 följande:
    Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?

Tänker främst i relationer. Det kan vara allt från ekonomi, göra något socialt, plocka upp tvätt, ställa in i diskmaskinen, renovera, ta hand om barnen, träna etc

Jag är i en relation där jag möjligtvis tycker att hon kunde tjata något mindre och kanske ha lite mer sex, men det är inget jag går på om.

Däremot har jag hört det från otal kompisar (och upplevt själv), även i många publika sammanhang där vi sitter i grupp, där kvinnor ofta anser att sin gubbe skulle kunna steppa upp med något.

Det verkar inte heller vara helt ovanligt att kvinnorna tröttnar på just det problemet och ibland tom gör slut. Män köper läget betydligt mer i relationer känns det som.

• Postman
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-24 16:48:54 följande:
    Var ser du perfekt nivå irl? Dom flesta kvinnor jag känner har en avslappnad vardagsnivå. Man byter sängkläder, torkar av diskbänken. Låter inte disk stå framme utan ställer in den i diskmaskinen. Har inte saker stående på borden och dammsuger när det behövs. Dvs med lagom intervall eller när det fallit ner saker på golvet. Slänger soppåsar när dom är fulla eller luktar.

Du skulle inte acceptera att t ex en restaurang har smulor på bordet eller som stinker oslängda sopor. Eller så bryr du dig inte.

Vad har kvinnliga incels med det här att göra? Tror dom som skriver här har erfarenhet av att vara sambos med män. 
    En avslappnad vardagsnivå är den nivån de allra flesta män vill hålla med men kvinnorna i denna tråden verkar vilja måla upp en helt annan bild av män. Sen var mitt svar till TS, vem har mest rätt till vilken nivå det ska vara? 
  • Postman
    Tukt skrev 2025-02-24 16:48:20 följande:
    Jag håller delvis med. Men tänker att det inte alltid är kopplat till kön, utan att det i regel är den som har den högsta ambitionen som får sätta ribban.
    Sant det är nog inte koppla till kön egentligen men väldigt många kvinnor brinner ändå för frågor kring hur hemmet ska skötas. Det är extremt sällan vi läser om en man som klagar på fruns låga nivå i hemmet. 
  • Postman
    Tukt skrev 2025-02-24 17:14:17 följande:
    Det stämmer säkert. Men det är mycket mer konfliktfritt om man lyckas undvika det med kön. 
    Håller helt med men dessvärre svårt att undvika för diskussionen mynnar allt som oftast ut i det.

• Postman
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-24 17:34:05 följande:
    Själv var jag (kvinna) den som tyckte "hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" samtidigt som mitt manlige, numera, ex ville ha det minimalistiskt och kliniskt rent men inte göra jobbet. Det skulle läggas på mig, men jag gjorde det aldrig gott nog enligt hans standard. Städa kunde han men allt eftersom åren gick så lades det över på mig. 
    Ja det är väldigt trist när det blir så att man har så olika syn eller nivå. Det blir väldigt jobbiga och utmattande diskussioner. Hemskt att få höra att det aldrig är gott nog, usch.
  • Postman
    Anonym (Pia) skrev 2025-02-24 18:39:31 följande:
    Är det verkligen så många kvinnor IRL? Känner knappt några par som har det så, de flesta har liknande nivå på vad som är rimligt, Känner en man som är väldigt noga med möbelvax, olja in skärbrädor etc, men han klagar inte på att frun ser det som överdrivet, han gör det själv. Känner en kvinna som förvånar sig över att hennes man aldrig torkar ur köksskåp och en annan som drar fram spis och vårstädar utan att hennes man tycker det behövs, men ingen av dem beklagar sig, de gör detta själva medan männen diskar, tvättar eller sköter fotbollsträning.

Flyttade ihop med en kille en gång som fanatiskt dammsög två gånger om dagen. Upptäckte tjocka dammlager på dörrarna och svarta dörrkarmar, så jag tacklade det medan han dammsög och lagade mat.
    Upplever inte att det är så många IRL heller, Känner knappt några par som har det så heller men däremot verkar det vanligt förekommande på nätet, det finns väldigt mycket gnäll_på_män tycker jag.

Just i detta fallet så var det TS inlägg som jag kommenterade.
  • Postman
    Anonym (Clara) skrev 2025-02-24 19:29:11 följande:

Ja, men alltså... Det finns ju också en basnivå som alla bör hålla för att inte leva i en sanitär olägenhet liksom. T.ex. om du inte duschar på två veckor kommer du börja lukta illa, det är inte min eller din åsikt, det blir ju liksom fakta. Det är ju ohygieniskt att inte duscha oftare. 

Samma sak med rengöring av ett hem, och många här i tråden verkar ju inte prata om några extrema krav direkt. Att faktiskt diska både ut och insidan av en kastrull är ju inte en speciellt hög nivå direkt? 

Bor man ihop med någon måste man ju självklart samsas och komma överens om en nivå man gemensamt väljer att hålla, men självklart måste man ju även kunna hålla en rimlig basnivå för att ha en hygienisk bostad. Det hör ju liksom till att vara vuxen.

Och incel betyder bokstavligen "involuntarily celibate" och refererar oftast till män som hatar kvinnor för att de inte får ligga, så vet inte hur bra det ordet är i den här kontexten...

Klart det finns en basnivå man vill hålla och det gör nog de allra flesta men läser du igenom tråden så får du en annan bild.

Incel på FL används både nu och då i alla sammanhang, här verkar finnas en hel del kvinnor som stämmer bra in på incels klassiska argumentation. Eller så är de bara allmänt mansföraktande i sin bitterhet att försöka provocera.
  • Postman
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-24 19:48:50 följande:
    Ja, på nätet kommer de som har problem med sina män. Hälsan tiger still, heter det ju. Är det fel, tycker du, att ventilera sina problem på nätet?

Samma sak med ensamma män, det finns massor av dom på nätet också, men ändå känner jag knappt någon i verkliga livet. 
    Nej absolut inte fel men det blir en obalans i trådarna typ som här nu. Det blir en väldigt ensidig och könsstereotyp diskussion. Det är bra om mångfalden finns och deltar i trådarna.
  • Postman
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-24 19:51:17 följande:
    Att presentera fakta kan upplevas säkert upplevas provocerande om man vill att världen ska se ut på ett visst sätt och den sen inte gör det. Oavsett hur du känslomässigt reagerar så är det ändå äckligt med klibb över golven och att inte hålla en för dom flesta ok nivå. Det är inte mansförakt alls att påpeka hur få män som tvättar händerna efter toalettbesök t ex. Eller tycker du det?
    Njae så mycket fakta presenteras det knappast men en viss basnivå ska man ju hålla som sagt. Tror de flesta män tvättar händerna efter toalettbesök men det skadar aldrig att påpeka vikten av att tvätta händerna för alla kön.
  • Postman
    Anonym (aldrig en mebis) skrev 2025-02-24 20:05:04 följande:
    Hur gör folk som jobbar med att städa?

Män är ofta väldigt mån om att t.ex. bilar ska tvättas på ett riktigt bra och proffsigt sätt, det ska ske ofta och med dyra medel. Men när det gäller städning har de ingen standard alls.

Den man som inte kan tänka sig att applådera och vara tacksam (för det förväntar sig tydligen vissa av dem) när jag tvättar hans bil med svinto och Yes diskmedel får nog hacka i sig att hemmet ska städas regelbundet och med rätt medel för varje yta.

Rätt nivå är inte att det stinker sopor jämt.
    Rätt nivå är inte skitränder i toan från förra halvåret.
    Rätt nivå är inte kattpiss i hallen och ungarnas kräksjukelakan gömda bakom en soffa istället för tvättade.
    Jaha, är det du som här nu igen, ja din ständige usla och oduglige man kan vi inte lösa åt dig. De allra flesta män är långt, långt bättre än så, om du kan, försök träffa en sådan man.
  • Postman
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-24 20:50:27 följande:
    1) på forum träffar man sällan på de som har en toppenrelation, där allt är rosa fluff och sockervadd utan man träffar på de som har problem i sina relationer, som vill ha hjälp och stöd. Därför ser du bara det negativa. 

2) Det är magiskt hur (ofta) män (för det är oftast män) kan både städa, tvätta och diska innan de träffar en kvinna och även i början av relationen. Sen kommer gärna barnen och vips så har han glömt bort alla sådana kunskaper. När kvinnan börjar klaga får hon höra "sänk dina krav", "du får göra ett schema", "du måste visa och lära honom". Lära vad? Han kunde ju det innan! Sänka kraven? Är verkligen dammsugning en gång i veckan högt ställda krav? Eller att inte ställa in hela kastrullen/stekpannan i kylskåpet när man ber att han ska ta undan maten. 

Som sagt, jag avskyr att städa vilket jag sa till mitt numera ex från start. Det betyder inte att det är klibbigt och jävligt överallt dock. Men jag gör det en gång i veckan och jag gör det på mitt vis om jag ska ansvara för städningen. Vill du att det ska göras på annat vis, gör det själv. 

Mitt ex glömde bort hur man tvättar, städar, dammsuger  duschar, byter kalsonger, raka sig regelbundet, gå till frisören (jag rakade av håret ca 2ggr/år) etc.... saker han nu helt magiskt kommer ihåg igen när han bor ensam och ska hitta någon ny. 
    Jag har varit här så länge så jag vet mycket väl att det är mycket negativitet och bitterhet, därför jag ger mig in i diskussionen och försöker nyansera den något.

Det är alltid svårt med vems nivå som ska gälla, det är intressant att det allt som oftast är kvinnor som verkar vilja hålla en osedvanlig hög nivå medan mannen vill hålla en osedvanlig låg nivå i alla dessa trådstarter om vems nivå som är den rådande.
  • Postman
    Mandel skrev 2025-02-25 06:47:41 följande:

Jag begärde aldrig att x-maken skulle göra hälften utan jag var medveten om att jag ville ha det lite bättre än honom, men det innebar ju inte att han skulle slippa undan helt och hållet så som han ansåg.
    Kändes mer som att han väntade ut mig att jag skulle ta tag i det för det handlade ibland till och med om kläder han klev över i vardagsentrén som jag sällan ens använde. Han hade ju minsann inte sett/hunnit.

Han fick ex ansvaret för tvätten. Det hjälpte inte att korgarna var överfulla eller att barnens garderober ekade tomma. Han tvättade när han hade "tid" - läs lust. 
    Då körde han kanske 5 maskiner på en dag och knölade upp allt på en torkställning gjord för tvätt från max 1 maskin så gissa hur knöliga saker och hur surt det luktade...
    Behöver jag nämna att han efter ett tag fick tvätta all sin tvätt och jag tog barnens och mitt.
    Och eftersom han knölade in både smutsigt och rent i sina garderober med noll koll - han visste inte ens vilka kläder som han blivit för tjock för att ha så någon gång om året rev han ut allt ur sina garderober och tvättade igenom allt för att vara på den säkra sidan att allt var rent och sedan knölade han in allt i garderoberna igen. 
    Vika lite och ha olika saker på olika hyllor var inte aktueltlt.

Absolut att man håller en viss nivå på det mesta och jag tror också att de allra flesta män i sverige klarar eller utför detta utmärkt. Jag kan bara beklaga att du gick på en mina och vad jag har läst av dina andra inlägg här och här på FL så verkar du rätt ofta hitta minorna för att i nästa andetag ge dig ut här och döma alla män.

Återkommande i denna tråden så har de flesta svar utgångspunkten att det är mäns nivå som är fel, det är rätt intressant. 

• Postman
    Anonym (.) skrev 2025-02-25 07:08:01 följande:
    Det handlar ju inte bara om städning utan till exempel även om att ta hand om barnen och inte lägga hela ansvaret för dem på kvinnan så att hon blir utbränd. Men du tycker alltså att de som är irriterade över att mannen bara sitter och spelar dataspel istället för att ta hand om sina barn inte ska få skriva trådar om det?

Jag tror att de allra flesta män klarar detta utmärkt med att rodda ett hem och absolut får man skriva trådar om det som inte fungerar men då får man också vara beredd på att andra svarar nåt annat, t ex att det är en skev bild man målar upp. En sådan tråd tenderar mestadels till att bara bli en gnäll_på_män_tråd. Väldigt polariserande och könsstereotypt. 

Det är dock intressant att kvinnorna i tråden tycker sig har förtur till vilken nivå som ska hållas. 

• Postman
    Mandel skrev 2025-02-25 07:42:30 följande:
    Dömer inte alla män utan de jag mött samt bekantas män som inte är vuxna nog att ta sitt ansvar.
    Vet att det finns bra män, men det är väl inte dem vi diskuterar här, eller?
    Ursprungliga frågan från TS är varför kvinnor vill att män ska vara bättre medan män många gånger är nöjda. 
  • Postman
    Anonym (aldrig en mebis) skrev 2025-02-25 07:51:40 följande:
    HAHA, nej det är inte min man jag skriver om, utan det jag läser från andra kvinnor som har råkat ut för totala nötter.
    Fast det är det som kan bli obalansen. Skrivs det bara om hur usla män är så tror andra läsare att det är normalen fast det inte ser ut så irl. Tack för att du exemplifierade. 
  • Postman
    Agda90 skrev 2025-02-25 14:18:23 följande:
    Kravmaskiner? Det var ett nytt ord. 
    Vad är det för krav som kvinnor ställer som är så jobbiga?
    Jag tror faktiskt att en del kvinnor kan man nog aldrig göra nöjda hur man än gör. De bara ökar på kraven, mer och mer och mer hur du än försöker leva upp till det de vill. Man anar ju varför en del kvinnors relationer om och om igen pajar. Alltid fel på männen de träffar, njae kanske inte?
  • Postman
    Anonym (Errol) skrev 2025-02-25 21:16:15 följande:
    Det sägs att 80% av skilsmässorna initieras av kvinnorna. I det kan man läsa in mycket...
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-25 21:25:14 följande:
    Det är rätt att man kan läsa in mkt i det ja. T ex att det gagnar män att vara i relationer med kvinnor och motsatt för kvinnor. Eller att kvinnor är närmare alla i sina relationer, dom vill ha det i sitt förhållande med. Som sagt, många saker.
    Man kan läsa in mycket ja, som att kvinnor inte är så tålmodiga, ger upp väldigt lätt, är ombytliga eller vill byta upp sig i relationsherarkin. Man kan läsa in precis vad som helst faktiskt.

Jag kan känna att det hänger ihop med att många kvinnor ställer många krav och ökar kraven allteftersom och när de till slut inte får gehör längre för sina krav så är skilsmässan ett faktum. Då letar de nästa man att projicera sina krav på i jakten på den perfekta relationen. Tycker inte det är så märkligt,lever ens partner inte upp till det man vill och man inte kan acceptera det så är det ju bättre att dela på sig.
  • Postman
    ClumsySmurf skrev 2025-02-25 22:11:03 följande:
    Man kan läsa in mycket...🤣
    Verkar vara känsligare för kvinnor när något i relationen inte fyngerar som det ska
    är nog många män som gör misstaget att bara utgå från sin egen bedömning.
    Jajjamensan, eller bara utgå från kvinnans bedömning, ve den man som ger sig på en tolkning. Haha. Flört
  • Postman
    Anonym (.) skrev 2025-02-25 22:17:04 följande:

Det är nog få som ger upp lätt om man har barn tillsammans, med tanke på hur mycket jobb det är med att separera då och hur tufft det kan vara att ha barmen varannan vecka. 

Enligt statistik skaffar män snabbare en ny partner när de tar initiativ till separation, så det verkar snarare som om det är män som är mer angelägna om att leta efter nästa partner. Kvinnor verkar trivas bättre med att leva själva efter skilsmässa.

Det stämmer säkert också, man kan som sagt läsa in mycket i det.
  • Postman
    ClumsySmurf skrev 2025-02-25 22:35:12 följande:
    Tror du missuppfattade
    Om kvinnor lägre smärttröskel för problem i relationen får man ju ta hänsyn till det, finns en risk att är något evolutionärt och känsligare av en anledning.
    Kanske kan vara så med ja. 
Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?