Inlägg från: Anonym (Separerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad)

Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?

Anonym (Man 40 med familj) skrev 2025-02-23 13:28:28 följande:
    Är dåligt insatt i varför det tog slut i dessa relationer. Anledningen till att jag tog upp dom var att även sk högstatusmän är otillräckliga i längden. Men det kan finnas helt legitima orsaker till att just dessa tog slut.
    Vilka anledningar är "legitima" för stt göra slut? Är det endast otrohet och misshandel?
  • Anonym (Separerad)
    Postman skrev 2025-02-24 16:39:55 följande:

Man kan vända på det med, varför måste så många kvinnor hålla den perfekta nivån de så krampaktigt själva egentligen har skapat. Vems nivå är den rätta? Jag tycker mig se rätt många kvinnliga mansföraktande incels i tråden om man nu får använda det uttrycket. 

Själv var jag (kvinna) den som tyckte "hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" samtidigt som mitt manlige, numera, ex ville ha det minimalistiskt och kliniskt rent men inte göra jobbet. Det skulle läggas på mig, men jag gjorde det aldrig gott nog enligt hans standard. Städa kunde han men allt eftersom åren gick så lades det över på mig. 
  • Anonym (Separerad)
    Postman skrev 2025-02-24 19:32:46 följande:
    Upplever inte att det är så många IRL heller, Känner knappt några par som har det så heller men däremot verkar det vanligt förekommande på nätet, det finns väldigt mycket gnäll_på_män tycker jag.

Just i detta fallet så var det TS inlägg som jag kommenterade.
    1) på forum träffar man sällan på de som har en toppenrelation, där allt är rosa fluff och sockervadd utan man träffar på de som har problem i sina relationer, som vill ha hjälp och stöd. Därför ser du bara det negativa. 

2) Det är magiskt hur (ofta) män (för det är oftast män) kan både städa, tvätta och diska innan de träffar en kvinna och även i början av relationen. Sen kommer gärna barnen och vips så har han glömt bort alla sådana kunskaper. När kvinnan börjar klaga får hon höra "sänk dina krav", "du får göra ett schema", "du måste visa och lära honom". Lära vad? Han kunde ju det innan! Sänka kraven? Är verkligen dammsugning en gång i veckan högt ställda krav? Eller att inte ställa in hela kastrullen/stekpannan i kylskåpet när man ber att han ska ta undan maten. 

Som sagt, jag avskyr att städa vilket jag sa till mitt numera ex från start. Det betyder inte att det är klibbigt och jävligt överallt dock. Men jag gör det en gång i veckan och jag gör det på mitt vis om jag ska ansvara för städningen. Vill du att det ska göras på annat vis, gör det själv. 

Mitt ex glömde bort hur man tvättar, städar, dammsuger  duschar, byter kalsonger, raka sig regelbundet, gå till frisören (jag rakade av håret ca 2ggr/år) etc.... saker han nu helt magiskt kommer ihåg igen när han bor ensam och ska hitta någon ny. 
  • Anonym (Separerad)
    Postman skrev 2025-02-24 21:00:12 följande:
    Jag har varit här så länge så jag vet mycket väl att det är mycket negativitet och bitterhet, därför jag ger mig in i diskussionen och försöker nyansera den något.

Det är alltid svårt med vems nivå som ska gälla, det är intressant att det allt som oftast är kvinnor som verkar vilja hålla en osedvanlig hög nivå medan mannen vill hålla en osedvanlig låg nivå i alla dessa trådstarter om vems nivå som är den rådande.
    Varför känner du ett behov av att "nyansera diskussionen"? Det enda du gör är ju att förringa andras erfarenheter och känslor i det läget.

Vad är en "osedvanligt hög nivå" på städning?

Jag kan helt ärligt säga att jag "städstrejkade" ibland för att jag gick höra "måste du göra det där nu?" från mitt ex som strax innan klagat på att det var stökigt. Eller att han tyckte att jag skulle börja med att rensa ut saker istället för att plocka undan så det gick att dammsuga. Då blev det äckligt, men det låg ju inte saker överallt, så han var ju nöjd.... han ville ha färre saker framme (men plockade aldrig undan vare sig snusdosa eller annan skit) och jag ville iaf ha rena golv.... vems nivå var rimlig?
  • Anonym (Separerad)
    Postman skrev 2025-02-25 07:33:23 följande:

Jag tror att de allra flesta män klarar detta utmärkt med att rodda ett hem och absolut får man skriva trådar om det som inte fungerar men då får man också vara beredd på att andra svarar nåt annat, t ex att det är en skev bild man målar upp. En sådan tråd tenderar mestadels till att bara bli en gnäll_på_män_tråd. Väldigt polariserande och könsstereotypt. 

Det är dock intressant att kvinnorna i tråden tycker sig har förtur till vilken nivå som ska hållas. 

Jag och exet separerade för ca ett år sedan. Barnen är i mellanstadieålder. Han kan tex inte deras personnummer men skriver inte heller ner dem i mobilen utan har alltid behövt ringa eller messa mig när han behövt dem. Skitkul när man är på jobbet och upptagen tex. För att inte tala om medicinering, klädstorlekar etc. Han hade inte ens koll på vilken storlek i byxor han hade utan det skulle jag veta. 

Ja, många män klarar av att rodda ett hem men väldigt många verkar även glömma dessa kunskaper efter ett par år som sambos. 

Jag har jobbat på många olika ställen, med väldigt välutbildade personer och vi kan väl säga som så att det är betydligt oftare som jag undrat över hur en man klarat av att ta sig till jobbet på morgonen än en kvinna. De är superduktiga på sitt jobb, både männen och kvinnorna, utan jag pratar om allt runt omkring. 
  • Anonym (Separerad)
    Postman skrev 2025-02-25 08:57:44 följande:
    Fast det är det som kan bli obalansen. Skrivs det bara om hur usla män är så tror andra läsare att det är normalen fast det inte ser ut så irl. Tack för att du exemplifierade. 
    Har man det minsta lilla vett och förnuft så vet man att internet inte speglar verkligheten. Man vet också att folk inte pratar om sina perfekta relationer (de visar man upp på sociala medier) på forum utan när man stör sig på något.
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 12:01:55 följande:

Min son är inte så duktig men hans sambo är tuff och kräver saker. Jag tror det hjälper henne att se att svärfar är engagerad i hushållet, hjälper henne att våga ställa krav.

Vill ni veta hur er man kommer att bli, titta på svärfar, är ett bra tips.

Varför kan inte din son skärpa sig och göra saker utan att hans sambo behöver uppfostra honom och ställa krav? 

Tydligen gäller ju inte ditt sista påstående ens din egen son eftersom hans sambo behöver ställa krav på honom. Det hade ju inte behövts om han hade varit som sin far och engagerad i hushållet. 

Jag försöker uppfostra mina söner till att ta sitt ansvar utan att framtida partner ska behöva ställa krav på deras medverkan i skötseln av hemmet. Behövs det har jag misslyckats som förälder. 
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 11:58:29 följande:

Ja, man förstår ju då mer varför det föds färre och färre barn. Om det är vanligt det ni beskriver. Jag ser inte detta  i mitt liv. Min man gör mer än vad jag gör hemma. Min bror lagar all mat åt sin familj. Många män jag känner är riktigt bra på att laga mat .
    Jag känner ett par där kvinnan gör i princip allt , han hjälper till lite. Men de har inga barn. Hon sa tidigt att det går att inte med barn, för då skulle jag få slita ut mig. Och det var nog sant.

Mitt ex var också duktig på att laga mat, synd bara att han inte var lika bra på mycket annat.
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 13:45:05 följande:
    Min son är för det första  inte vuxen. 
    Han är väldigt, väldigt ung. 
    Han har väl rätt att få vara ung och slarvig, det var jag när jag var i hans ålder. 
    Hade jag fått bestämma hade han inte ens haft någon sambo. 
    Men jag får inte bestämma och jag lägger mig inte vad vare sig han eller hans sambo gör hemma , det är upp till dem, de får ta eget ansvar. Både han och hon. Om inte hon är nöjd får hon ställa krav, om inte det räcker får hon göra slut.  Vad har det med mig att göra? 
    Han är tillräckligt vuxen för att ha ett eget boende som han därmed borde kunna ta hand om utan att någon ställer krav på vad som behöver göras. Jag antar att sambon är i liknande ålder och hon är ju tydligen vuxen nog för att göra det så varför är det en måttstock för henne och en annan för honom?

Ja, din son ska ta eget ansvar och det inkluderar sitt hem utan att någon behöver ställa krav på honom. 

Den dagen mina barn vill flytta, oavsett om det är för att gå någon gymnasieutbildning på annan ort eller när de börjar på högskolan, så ska de vara tillräckligt rustade för att kunna ta hand om sig själva och sitt hem. Annars har jag misslyckats. Och det spelar ingen roll vilket kön mitt barn har, samma sak gäller oavsett. 
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 13:49:29 följande:

Varför är kvinnor alltid att se som offer?
    Om man inte trivs med en person och en relation får man ju se till att tala om det och ställa krav. Alternativ lämna relationen eller personen.
    Undvik att skaffa barn med en person som ni inte är 100 % säkra på. 
    Man kan inte tvinga en person att uppfylla ens krav. 
    .

Och man ställer krav, tyvärr. Man bönar och ber om hjälp, avlastning etc och inget hörsammas utan man är bara en "tjatig häxa som aldrig är nöjd". Sen gör man slut efter många år då man till slut gett upp och inte orkar mer, den kärlek man hade till Mannen man en gång träffade, som kunde allt det där man bett om hjälp med, har tvärdött. Då står Mannen och omgivningen där som fån och undrar "vart kom det där ifrån" och "hur kan du lämna en så fin man?". Plötsligt vill han ha parterapi och lovar att ändra sig, bara du stannar. Om du ändå lämnar, så vips så kan han alla dessa saker ni bråkat om igen, tills nästa är på kroken. 

Det är sällan allt detta missbeteende kommer direkt. Ibland funkar det i flera år, till barnen kommer. Barnen som du skaffade med Mannen eftersom han var så bra. Och vips har han försvunnit, för nu är du ju fast för "ni måste ju hålla ihop för Barnens skull".... 
  • Anonym (Separerad)
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 14:59:32 följande:
    Som du kanske inte tillåter vara 50/50 fl-ledig så han faktist kan/tvingas ta fullt ansvar över hem och barn medan du jobbar; du vill antingen vara ledig majoriteten av dagarna själv, eller vara där och peta i allt han faktist gör när han är fl-ledig.
    Senast jag tittade har varje förälder ansvaret för hälften av föräldradagarna så att MÄNNEN skriver över dagar på kvinnan är inte helt och hållet kvinnans fel, eller hur? 

I mitt eget fall VALDE han att vara föräldraledig i tre månader. Vi TILLSAMMANS valde att jag skulle vara hemma första året utan ersättning för att dra ut på ledigheten och kunna spara dagar. HAN hade mer åsikter om hur jag skötte barnen än jag hade om honom. Det var också i samband med föräldraskapet städningen och övriga hushållet (bortsett från matlagningen) lades över på mig eftersom "du är ju bara hemma med barnen och gör inget". Vi hade då varit tillsammans i 10 år så barnen var inget impulsbeslut direkt. I 10 år hade han kunnat ta hand om tvätt, städa, gå ut med hunden etc. Saker han helt plötsligt tyckte att "jag drar in mer pengar än dig och du gör ju ändå ingen nytta". 

Men visst, allt fel ligger på att han inte var föräldraledig. Det var därför han glömde bort alla kunskaper som fanns innan och som finns nu. Men det är jag som är den hemska som inte "låtit honom ta ansvar". 

Det är lätt att sitta på höga hästar ibland, akta bara så du inte trillar av.
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 15:30:03 följande:

Vare sig min man eller jag har lärt vår son att sköta ett hushåll. De hade ju hemkunskap i skolan som tur var. 

Vi har inte lärt vår dotter något om hushållsarbete heller. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 15:38:10 följande:

Jag försökte lära sonen lite på sommaren efter studenten men sonen var totalt ointresserad. Sen ringde han i panik från tvättstugan i studentkorridorshuset, hur gör man???

Jag fick aldrig lära mig något om hushållsarbete av mina föräldrar, det har jag fått lära mig själv.

Ansvaret för att lära barnen att ta hand om ett hushåll ligger inte på skolan och är inte något son ska visas när det är dags att flytta hemifrån. Inte heller skolans jobb! Herrejisses vad jag tycker synd om sonens flickvän!

Mina barn är i mellanstadieålder. De vet hur man viker tvätt, de vet hur man dammsuger. De ska börja få ansvar för varsin matlagningsdag (jag hjälper så klart till). Själv började jag laga mat i 10-års åldern. Hjälpte mamma i tvättstugan långt innan dess och kunde sköta tvätten från tonåren. Kunde städa och diska. Annars hade jag aldrig fått vara ensam hemma på helgen från jag var 14. 

När mina barn tar studenten ska de inte behöva ringa mamma (eller pappa) för att veta hur de ska tvätta eller koka vatten. 
  • Anonym (Separerad)
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 15:47:10 följande:
    Ibland tvingas de till det for att kvinnan ens ska skriva på om gemensam vårdnad och inte behålla vårdnaden helt själv och den vägen forbruka alla fl-dagarna innan han kan dra det genom rätten.
    Ja  det finns puckade kvinnor likväl som puckade män.
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 15:47:27 följande:

OK, ingen är perfekt. 

Men vi tycker nog att vi är hyfsade föräldrar ändå, det tycker jag var lite hårt.Som sagt , jag fick heller aldrig lära mig något om hushållsarbete hemma i mitt föräldrahem. 

Så dina föräldrar gjorde också fel som inte rustade dig för vuxenlivet. 
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 15:56:56 följande:

Du tycker synd om sonens flickvän??? Tala om att göra kvinnor till offer!! Hon väljer väl själv vem hon vill bo med och vad hon vill göra? 

Min som hinner nog lära sig sköta ett hushåll, om han bara får chansen. 

Japp. Jag tycker synd om henne som älskar en person som föräldrarna inte rustat för vuxenlivet. För att hon älskar någon hon behöver "lära upp" för att sköta ett hushåll för att föräldrarna ansett att det är skolans ansvar. Jag tycker även synd om din son (och dotter) som riskerar att bli lämnad när hon inte orkar "ställa krav" och uppfostra din son att bli självständig längre.
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 15:57:54 följande:
    Vad duktig du är, 
    Inte ett skvatt men jag hade föräldrar som ville att jag skulle vara rustad för vuxenlivet och jag ville vara självständig och få vara ensam hemma ibland. Med det kom ett ansvar att kunna visa att jag kunde sköta om mig.
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 15:30:03 följande:

Vare sig min man eller jag har lärt vår son att sköta ett hushåll. De hade ju hemkunskap i skolan som tur var. 

Vi har inte lärt vår dotter något om hushållsarbete heller. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 16:10:56 följande:

Men snälla. Jag har väl inte sagt att det är skolans ansvar? Jag anser att hushållsarbete lär man sig själv när man flyttar hemifrån, det gjorde jag, det gjorde min man . 

Det är väl inget märkvärdigt och superviktigt med lite hushållsarbete???  Det är ingen rocket science direkt, Jag använde min hemkunskapsbok mycket i studentkorriodoren , mina barn kan titta på YouTube om de behöver. 

"Varken jag eller min man har lärt vår son att sköta ett hushåll. De hade hemkunskap i skolan som tur var" är att lägga ansvaret för att lära sig att sköta ett hem på skolan. 
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 16:27:23 följande:
    Precis, jag har inte lärt mina tvillingar så mycket hushållsarbete . Har inte hunnits med och nog inte prioriterats. Men de lär sig nog ändå , räknar jag med, det är ju inte så svårt, om man är normalbegåvad.
    Det behövs inte så mycket tid om man involverar dem i det dagliga arbetet. Att de får vara med och hjälpa till att laga mat, hjälpa till att städa, hjälpa till att tvätta. Du vet, allt det där man ändå måste göra även utan barnens hjälp.
  • Anonym (Separerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 18:40:47 följande:
    Hur gamla är dina barn? När de blir truliga tonåringar kanske du förstår.
    Jag har två 11-åringar. Man börjar så klart inte att släpa in dem när de är tonåringar utan långt tidigare. 

Jag och mitt ex tycker också att matlagning är avkoppling men har ändå involverat barnen som tyckt att det varit jätteroligt att skära grönsaker eller hjälpa mig vid grillen, eller lära sig att steka korv eller röra i risotton. Om man börjar när de är tonåringar förstår jag att man får problem. 

Nåja, alla gör vi olika och jag hoppas verkligen att dina barn bryter "jag fick minsann lära mig på egen hand"-traditionen ni har i er familj den dagen de eventuellt får barn. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Trev) skrev 2025-02-25 21:50:09 följande:
    Självklart gagnar det både män och kvinnor att vara i relation. Den som inbillar sig något annat är oerhört naiv. Ett team är starkare än en enstaka person.
    Hur kommer det sig då att ensamstående kvinnor utan barn är lyckligare och lever längre än gifta kvinnor med barn? Samtidigt som ensamstående män lever kortare än gifta män?
Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?