• Anonym (Man 40 med familj)

Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?

Tänker främst i relationer. Det kan vara allt från ekonomi, göra något socialt, plocka upp tvätt, ställa in i diskmaskinen, renovera, ta hand om barnen, träna etc

Jag är i en relation där jag möjligtvis tycker att hon kunde tjata något mindre och kanske ha lite mer sex, men det är inget jag går på om.

Däremot har jag hört det från otal kompisar (och upplevt själv), även i många publika sammanhang där vi sitter i grupp, där kvinnor ofta anser att sin gubbe skulle kunna steppa upp med något.

Det verkar inte heller vara helt ovanligt att kvinnorna tröttnar på just det problemet och ibland tom gör slut. Män köper läget betydligt mer i relationer känns det som.

• Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?
  • Tow2Mater
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-25 14:30:05 följande:
    Och man ställer krav, tyvärr. Man bönar och ber om hjälp, avlastning etc och inget hörsammas utan man är bara en "tjatig häxa som aldrig är nöjd". Sen gör man slut efter många år då man till slut gett upp och inte orkar mer, den kärlek man hade till Mannen man en gång träffade, som kunde allt det där man bett om hjälp med, har tvärdött. Då står Mannen och omgivningen där som fån och undrar "vart kom det där ifrån" och "hur kan du lämna en så fin man?". Plötsligt vill han ha parterapi och lovar att ändra sig, bara du stannar. Om du ändå lämnar, så vips så kan han alla dessa saker ni bråkat om igen, tills nästa är på kroken. 

Det är sällan allt detta missbeteende kommer direkt. Ibland funkar det i flera år, till barnen kommer. Barnen som du skaffade med Mannen eftersom han var så bra. Och vips har han försvunnit, för nu är du ju fast för "ni måste ju hålla ihop för Barnens skull".... 
    Som du kanske inte tillåter vara 50/50 fl-ledig så han faktist kan/tvingas ta fullt ansvar över hem och barn medan du jobbar; du vill antingen vara ledig majoriteten av dagarna själv, eller vara där och peta i allt han faktist gör när han är fl-ledig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2025-02-25 14:14:53 följande:
    Hur gammal är din son egentligen? 
    Inte vuxen men sambo? 

Det beror väl på vad man definierar som vuxen, men han är i alla fall väldigt ung. Väl ung för att vara sambo. 

Men det är ju ont om bra killar uppenbarligen och tjejerna paxar fort dem de vill ha. 

• Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 15:04:52 följande:

Det beror väl på vad man definierar som vuxen, men han är i alla fall väldigt ung. Väl ung för att vara sambo. 

Men det är ju ont om bra killar uppenbarligen och tjejerna paxar fort dem de vill ha. 

Är han över 18? Då är han vuxen och ska klara att ta hand om ett hushåll!
    Min dotter var 16 när hon pga gymnasieutbildning flyttade till annan ort. Då kan man tycka att en 18 årg grabb ska klara det en 16 årig tjej kunde. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2025-02-25 15:12:37 följande:
    Är han över 18? Då är han vuxen och ska klara att ta hand om ett hushåll!
    Min dotter var 16 när hon pga gymnasieutbildning flyttade till annan ort. Då kan man tycka att en 18 årg grabb ska klara det en 16 årig tjej kunde. 

Ja , det kan man tycka kanske men så är det tyvärr inte. Därför tycker jag inte att killar skall flytta ihop med sin tjej förrän de är lite äldre, typ 25 år och har lärt sig sköta ett hushåll själva , hyfsat. 

Men man bli myndig vid 18 i Sverige så det kan inte en stackars mamma påverka tyvärr.

• Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 15:24:31 följande:

Ja , det kan man tycka kanske men så är det tyvärr inte. Därför tycker jag inte att killar skall flytta ihop med sin tjej förrän de är lite äldre, typ 25 år och har lärt sig sköta ett hushåll själva , hyfsat. 

Men man bli myndig vid 18 i Sverige så det kan inte en stackars mamma påverka tyvärr.

Fast du och sonens pappa har haft 18 år på er att lära sonen hur man sköter ett hushåll!
    Min 14 åriga son fixar både att tvätta och laga mat och baka bröd galant. Skulle vi be honom om mer så hade han fixat det med. 

Min man var 23 när vi träffades och han hade bott ensam i 3 år. Innan han flyttade hemifrån fick han sedan han var 15 ta ansvar för sina småsyskon då föräldrarna hade "viktigare" saker för sig. Så nog kan man lära barn att ta ansvar och se till att de kan sköta ett hushåll när de flyttar hemifrån!
  • TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2025-02-25 15:28:05 följande:
    Fast du och sonens pappa har haft 18 år på er att lära sonen hur man sköter ett hushåll!
    Min 14 åriga son fixar både att tvätta och laga mat och baka bröd galant. Skulle vi be honom om mer så hade han fixat det med. 

Min man var 23 när vi träffades och han hade bott ensam i 3 år. Innan han flyttade hemifrån fick han sedan han var 15 ta ansvar för sina småsyskon då föräldrarna hade "viktigare" saker för sig. Så nog kan man lära barn att ta ansvar och se till att de kan sköta ett hushåll när de flyttar hemifrån!

Vare sig min man eller jag har lärt vår son att sköta ett hushåll. De hade ju hemkunskap i skolan som tur var. 

Vi har inte lärt vår dotter något om hushållsarbete heller. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag försökte lära sonen lite på sommaren efter studenten men sonen var totalt ointresserad. Sen ringde han i panik från tvättstugan i studentkorridorshuset, hur gör man???

Jag fick aldrig lära mig något om hushållsarbete av mina föräldrar, det har jag fått lära mig själv.

• Postman
    Agda90 skrev 2025-02-25 14:18:23 följande:
    Kravmaskiner? Det var ett nytt ord. 
    Vad är det för krav som kvinnor ställer som är så jobbiga?
    Jag tror faktiskt att en del kvinnor kan man nog aldrig göra nöjda hur man än gör. De bara ökar på kraven, mer och mer och mer hur du än försöker leva upp till det de vill. Man anar ju varför en del kvinnors relationer om och om igen pajar. Alltid fel på männen de träffar, njae kanske inte?
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 15:30:03 följande:

Vare sig min man eller jag har lärt vår son att sköta ett hushåll. De hade ju hemkunskap i skolan som tur var. 

Vi har inte lärt vår dotter något om hushållsarbete heller. 

Och ni kallar er själva för föräldrar?
    Det är föräldrarnas ansvar att lära sina barn hur man lever i samhälle - inklusive hur man sköter ett hushåll. Inte skolans!
  • Anonym (Separerad)
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 14:59:32 följande:
    Som du kanske inte tillåter vara 50/50 fl-ledig så han faktist kan/tvingas ta fullt ansvar över hem och barn medan du jobbar; du vill antingen vara ledig majoriteten av dagarna själv, eller vara där och peta i allt han faktist gör när han är fl-ledig.
    Senast jag tittade har varje förälder ansvaret för hälften av föräldradagarna så att MÄNNEN skriver över dagar på kvinnan är inte helt och hållet kvinnans fel, eller hur? 

I mitt eget fall VALDE han att vara föräldraledig i tre månader. Vi TILLSAMMANS valde att jag skulle vara hemma första året utan ersättning för att dra ut på ledigheten och kunna spara dagar. HAN hade mer åsikter om hur jag skötte barnen än jag hade om honom. Det var också i samband med föräldraskapet städningen och övriga hushållet (bortsett från matlagningen) lades över på mig eftersom "du är ju bara hemma med barnen och gör inget". Vi hade då varit tillsammans i 10 år så barnen var inget impulsbeslut direkt. I 10 år hade han kunnat ta hand om tvätt, städa, gå ut med hunden etc. Saker han helt plötsligt tyckte att "jag drar in mer pengar än dig och du gör ju ändå ingen nytta". 

Men visst, allt fel ligger på att han inte var föräldraledig. Det var därför han glömde bort alla kunskaper som fanns innan och som finns nu. Men det är jag som är den hemska som inte "låtit honom ta ansvar". 

Det är lätt att sitta på höga hästar ibland, akta bara så du inte trillar av.
Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?