• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Anonym (G2)

Jag tycker du tänker rätt och inte snålt. Vissa skulle säkert kunna tänka sig att betala hälften men det är helt upp till var och en, du är givetvis inte skyldig att betala för hans barn.

Vill du vara generös skulle du kunna betala vad hälften av ett mindre boende hade kostat (det du hade behövt betala om det bara var ni två - är ju oftare dyrare per kvm).

• Anonym

Du tänker rätt.
    Han betalar 3/4 och du 1/4.
    Har han inte råd så får ni se er om efter en billigare stuga / resa.
    Det är han som är en snåljåp som inte vill betala för sina egna barn.

• Anonym (G2)

Tillägg - om någon är det HAN som resonerar snålt! Som att du ska ta över ansvaret för hans barn (det ekonomiska iaf)

• Anonym (G2)
    Anonym skrev 2025-02-04 21:58:10 följande:

Du tänker rätt.
    Han betalar 3/4 och du 1/4.
    Har han inte råd så får ni se er om efter en billigare stuga / resa.
    Det är han som är en snåljåp som inte vill betala för sina egna barn.

Ha, du förekom mig Glad
  • Anonym (Bonusmamma)

Vi delar på stugan och maten vi köper till stugan 50/50.
    Avgifter för liftkort/utrustning/ restaurang osv betalar jag för mig och han för dem.

• Anonym
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-02-04 22:29:29 följande:

Vi delar på stugan och maten vi köper till stugan 50/50.
    Avgifter för liftkort/utrustning/ restaurang osv betalar jag för mig och han för dem.

Så du ska pröjsa maten till barnen också?
    Plus att du gratis kommer hjälpa till med barnen
  • Anonym (E)

Samma som bonusmamma kör vi här, kan ni ta en kompromiss, du betalar hälften av vad den mindre stugan kostar och han för resten, för den delen skulle du ju ändå betalat, delar ni stugan i fjärdedelar så blir det billigare än så för dig, jag tror inte att den kostar 3 gånger så mycket...

• Goneril

Jag ser att TS är särbo, skönt att hon inte flyttat ihop med den här snåljåpen! Hon ska betala 1/4 av hyran och maten, det är självklart.                                                                                                                                                       TS är egentligen inte bonusmorsa eftersom hon inte lever tillsammans med barnen, så varför i all sin dsr ska hon betala för dem? Det gäller även för sambor; den som har barn får betala proportionerligt,; det ska inte den bsrnfria partnern göra.             ..                                                                                                                                                Ofta ser jag här i FL att män utnyttjar kvinnor för hushållsarbete och barnpassning när de separerar. I den tråden beskrivs en man som passar på att utnyttja TS ekonomiskt. Jag skulle inte åka med utan resa någon annanstans, alldeles ensam,  för att i lugn och  ro utvärdera särboskapet. I yngre dar, och när det var aktuellt, backade jag alltid när killar hade barn sen tidigare. 

• Anonym (Styvbarnet)

Blir säkert bra om ni skaffar barn ihop och du tydligt kan markera att ditt barn minsann ska få si och så men det ska inte köpas till dina styvbarn. De är ju trots allt styvbarn och endast en biologisk förälder så det blev en halv chokladkaka att dela på och erat gemensam barn får självklart en hel med hens två bioföräldrar. sjukt rimligt. Markera tidigt så de vet att de inte är en del av den nya familjen utan är just styvbarn. 

nämen helt ärligt, Dejta och umgås hur mycket ni vill utan barnen. Blanda inte in dem alls om ni inte har någon seriös relation där barnen får vara en del av er nya familjekonstellation. åk absolut inte på semester med barn om ni inte lever i en parrelation där barnen får vara del av familjen. 

Jag har fan trauma från elaka styvmödrar som markerat att jag är minsann inte är hennes unge så jag ska minsann inte ha något. Tack men nej tack. 

Svar på tråden Betala för bonusbarn