• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2025-02-02 21:08:17 följande:
    Du har inte kommit så långt i din utveckling att du inte fattat ännu hur mycket lidande din empati bara faktiskt ställer till med?

Du kanske har missat de fall där någon bjöd in någon in i hemmet som sedan våldtog deras tonårsdotter? Så långt sträcker sig nog din egna "Empati"... Dvs inte mycket empati utanför din egna lilla känslor. Usch usch usch, vi förstår dig lilla lotta fia.. "stygga dumma och gnälliga små män".. 
    Och med det i åtanke, skulle man nog lätt kunna påstå att våran Empati är lite Större än att bara handla om sig själv... 
  • Anonym (PelleStina)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-02 15:12:26 följande:
    "Nej det var inte bara M" är inte att anklaga den ena eller andra sidan om du frågar mig.
    Vissa har större skuld än andra.
    1) Regeringen Reinfeldt
    2)Regeringen Löfven
    3)Sveriges Television, SR, DN och Aftonbladet

Läs gärna på om Lucuabeslutet och hur Bengt Westerberg tog initiativ till att bryta det och fick med sig de andra.

Ett avgörande beslut för landet.
  • Tukt

Det kanske inte är rasismen i sig som är problemet, utan den totala oförmågan att att inte låta känslorna rusa, och plötsligt börja diskutera skulden för misslyckad immigration. Som ett självspelande piano. 
    Ämnet är, så vitt jag vet,  fortfarande varför män (enligt TS) oftare är rasister. Frågor på detta?

• Anonym (Precis)

Det finns ju inte ett svar på TS fråga, utan många:

Män är mindre empatiska och omhändertagande generellt
    Män bryr sig inte lika mycket om vad andra tycker
    Kvinnor är mer benägna att följa gruppen och att vilja passa in
    Män vill lösa problemet som uppkommit med invandring genom att bli av med invandrare
    Kvinnor vill diskutera och hitta alternativa lösningar som är humana
    Män vill oftare sätta hårt mot hårt, medan kvinnor har mjukare värderingar
    Män säger oftare filterlöst vad dom tänker på, medan kvinnor tänker före dom öppnar munnen

Det finns säkert en massa andra saker också, men att hitta ett konkret svar på TS fråga blir nog svårt.

• Anonym (Ringo Star)
    Tukt skrev 2025-02-02 11:58:48 följande:
    Med den tesen borde fler kvinnor vara rasister med tanke på de strömningar som genomsyrar samhället idag.
    Det är bara strömningar på marginalen. Normen är fortfarande antirasism.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Precis) skrev 2025-02-02 10:13:19 följande:
    Anonym (Sannel) skrev 2025-02-02 09:20:46 följande:

Män är generellt mer känslostyrda. Framförallt tror de att de måste säga allt de tänker och känner. De tror ofta att de egna känslorna är fakta och något som måste gormas ut. De förstår inte att deras känslor inte är så där superintressanta för andra att lyssna på. Tror det är därför de gormar så högt också, för att bli hörda. Lite som bebisar. 

Du kunde ha skippat sista meningen. Det framgår ändå med all tydlighet att du inte är här för att diskutera frågan, utan för att försöka låta nedlåtande och provocera.
    Tukt skrev 2025-02-02 11:40:51 följande:
    Och där bevisade du hens tes! Cool
    Tukt skrev 2025-02-02 20:58:46 följande:
    Nja, det var halvt på skämt, halvt på allvar. Där av emojin. Mycket för att du reagerade på sådant sätt att teorin stämde.
    Jag tycker det verkar som h*n försökte provocera
    kan man då inte säga det utan "alla som inte håller med om att kvinnor över bmi 22 är fetton är kränkta fetton" logiken så blir det ännu mer missänkt.

• Tukt
    Anonym (Ringo Star) skrev 2025-02-03 03:33:11 följande:
    Det är bara strömningar på marginalen. Normen är fortfarande antirasism.
    Nåja, SD är sveriges näst största parti och där uttalar sig företrädare regelbundet rasistiskt.
  • Anonym (mamma C)

Män och kvinnor röstar ju helt olika också. Män röstar mer till höger och kvinnor till vänster i stort sett.

Vi är nog mer olika än man skulle kunna tro!

Tyvärr har mäns sätt att styra världen inte fungerat genom årtusendena. 

• Anonym (Precis)
    Anonym (mamma C) skrev 2025-02-03 16:51:12 följande:

Män och kvinnor röstar ju helt olika också. Män röstar mer till höger och kvinnor till vänster i stort sett.

Vi är nog mer olika än man skulle kunna tro!

Tyvärr har mäns sätt att styra världen inte fungerat genom årtusendena. 

Du tänker att hela världshistorien skulle vara oantastligt skött om kvinnor styrt under tusentals år? Hehe
  • Anonym (Precis)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-03 03:57:55 följande:
    Tukt skrev 2025-02-02 11:40:51 följande:
    Och där bevisade du hens tes! Cool
    Jag tycker det verkar som h*n försökte provocera
    kan man då inte säga det utan "alla som inte håller med om att kvinnor över bmi 22 är fetton är kränkta fetton" logiken så blir det ännu mer missänkt.
    Det är klart att hon ville provocera, men det ville även Tukt när hon kommenterade efter..
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?