• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (P)
    Anonym (Precis) skrev 2025-02-01 14:07:23 följande:

Frågan är varför samhället verkade mer benägna att ta in muslimska män än ukrainska kvinnor och barn. Hur kunde det bli så?

För det första så kom de inte samtidigt, så de ställdes inte mot varandra. 

Det var M som ville vi skulle öppna våra hjärtan under flyktingkrisen, och då kom flest män eftersom det var enklare för män att göra resan till ett nytt land. 

När det gäller Ukraina fick ju inte män lämna landet, bara kvinnor. Men långt ifrån alla kvinnor lämnade och många åkte till grannländerna istället. 

Så det är dels politikerna men även flyktingarna själva som bestämmer . 

• Anonym (B)

Rasism och misogyni går hand i hand. Det är därför svårt för en kvinna att föreställa sig vara en del av den gruppen. Hon kan säkert ha rasistiska tankegångar ändå.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Precis) skrev 2025-02-01 14:07:23 följande:

Frågan är varför samhället verkade mer benägna att ta in muslimska män än ukrainska kvinnor och barn. Hur kunde det bli så?

Vem var det som var mindre benägen att ta in ukrainare? Politiker? Migrationsverket? Privatpersoner?

I min uppfattning togs ukrainarna emot med öppna armar, detta trots att vi fortfarande befann oss i pandemi, jag var själv med och försåg flyktingarna med matvaror och praktiska ting när de kom till vår stad. När flyktingkrisen 2015 slog till var det kaos med terroristhoten och bostadsbristen mitt i allt men vi gjorde vårt bästa.
  • Anonym (Socialt_kalibrerade)

Män är ofta mindre socialt kalibrerade och måste prompt ge uttryck för sina halvrasistiska-helrasistiska åsikter (som de ofta försöker svepa in i något annat) oombedda och som ett sätt att visa att de minsann inte tillhör "woke". Det är också de som säger saker som "klimatet har alltid ändrats" och sätter skrattemojis på inlägg där man påtalar människans uppenbara påverkan på klimatet. Finns säkert en hel del kvinnor med rasistiska åsikter, men ofta har kvinnor den goda smaken och sociala smidigheten att inte basunera ut sina åsikter närhelst tillfälle ges. Sedan synen på vad som är rasistiskt och inte kan ju variera från person till annan.

• Anonym (B)
    Anonym (Socialt_kalibrerade) skrev 2025-02-01 15:11:39 följande:

Män är ofta mindre socialt kalibrerade och måste prompt ge uttryck för sina halvrasistiska-helrasistiska åsikter (som de ofta försöker svepa in i något annat) oombedda och som ett sätt att visa att de minsann inte tillhör "woke". Det är också de som säger saker som "klimatet har alltid ändrats" och sätter skrattemojis på inlägg där man påtalar människans uppenbara påverkan på klimatet. Finns säkert en hel del kvinnor med rasistiska åsikter, men ofta har kvinnor den goda smaken och sociala smidigheten att inte basunera ut sina åsikter närhelst tillfälle ges. Sedan synen på vad som är rasistiskt och inte kan ju variera från person till annan.

Rasister (män) grupperar och tänker i exakta poler. Kvinnor identifieras då som en grupp och (män) rasisternas rasistiska tänk appliceras då på kvinnor. (Misogyni)

Därför är det vanligt att kvinnor tar avstånd från rasisterna. Pga självbevarelsedrift. (Om man nu bortser från de rasistiska pick me kvinnorna) Sen kan säkert kvinnorna själva ha rasistiska åsikter. Men det basuneras inte ut på samma sätt. De män som hörs mest vill känna en tillhörighet med gruppen män. Dvs baserat på ett slags osäkerhetstänk hos mannen som basunerar.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Anithe) skrev 2025-01-31 21:38:42 följande:

Så många bra svar och så jätteintressanta teorier. Jag måste bara undra enligt era svar om kvinor faktiskt är mer empatiska eller bara mer falska/fega?

Om som ni säger kvinnor låtsas mer eller inte vågar säga som de tycker. Är de då mer empatiska & välkommnande egentligen?

Intressant med teorin om konkurrens? År det verkligen så att kvinnor prioriterar olika än män? Det är inte förhållande man ska skaffa utan välkomna folk i nöd? Svårt att förstå varför de inte skulle vilja det? Är det bara så män tror?

Kvinnor är på gruppnivå mer empatiska men också känsligare för sociala belöningar/konsekvenser och är inte alltid både och.
    När tjejer mobbar kan det vara väldigt planerat för att slippa konsekvenser medan småpojkar kan använda knytnävarna när de diskuterar med sina kompisar.

Så man kan ju anta att kvinnor är lite mindre rasistisk och att de som är döljer det mer.

• ClumsySmurf
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 15:02:25 följande:
    Varför är det mest män som är rasister?

Rasism och misogyni går hand i hand. Det är därför svårt för en kvinna att föreställa sig vara en del av den gruppen. Hon kan säkert ha rasistiska tankegångar ändå.

Rasism och misogyni går hand i hand med att vara höger osv och bara vita är rasister så därför är sura bittra incels vita män som också är höger och rasister men i verkligheten är ca 30% vänster och långt ifrån alla är vita.

intersektionell queerfeminism är rasistisk och sexistisk men feminister är ju för jämlikhet och jämlikhet är fint
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 15:22:10 följande:
    Rasister (män) grupperar och tänker i exakta poler. Kvinnor identifieras då som en grupp och (män) rasisternas rasistiska tänk appliceras då på kvinnor. (Misogyni)

Därför är det vanligt att kvinnor tar avstånd från rasisterna. Pga självbevarelsedrift. (Om man nu bortser från de rasistiska pick me kvinnorna) Sen kan säkert kvinnorna själva ha rasistiska åsikter. Men det basuneras inte ut på samma sätt. De män som hörs mest vill känna en tillhörighet med gruppen män. Dvs baserat på ett slags osäkerhetstänk hos mannen som basunerar.
    p.g.a självbevarelsedrift är många vita kvinnor för intersektionell queerfeminism där vita är sämst och det är mest synd om kvinnor med kuk men det är mest vita män som är sämst och kvinnor ska ha positiv särbehandling så de räknar väl med att tjäna på det.
    Ibland är det lite svårt att veta varför en kvinna förminskar t.e.x hedersvåld
    är hon rädd för rasism eller konkurrens i offerskapet?

Det är också ideologin som bestämmer vilka det är synd om, det är minst synd om mej med om jag säger att jag känner mej som kvinna så är det helt plötsligt väldigt, väldigt synd om mej, tills jag säger det finns bara två kön, är empatin äkta eller är det bara som man säger?
  • AndreaBD

Intressant fråga. Och även om påståendet låter som om det inte kan stämma, så är det ändå även min personliga erfarenhet att det verkar finnas fler män som är rasister än kvinnor. Och jag tror också att det kan ha att göra med empati, eller med att kvinnor i större utsträckning förväntas vara omhändatagande och då kanske de uppfyller den rollen också

• Anonym (B)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-01 22:41:46 följande:
    Rasism och misogyni går hand i hand med att vara höger osv och bara vita är rasister så därför är sura bittra incels vita män som också är höger och rasister men i verkligheten är ca 30% vänster och långt ifrån alla är vita.

intersektionell queerfeminism är rasistisk och sexistisk men feminister är ju för jämlikhet och jämlikhet är fint
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 15:22:10 följande:

p.g.a självbevarelsedrift är många vita kvinnor för intersektionell queerfeminism där vita är sämst och det är mest synd om kvinnor med kuk men det är mest vita män som är sämst och kvinnor ska ha positiv särbehandling så de räknar väl med att tjäna på det.
    Ibland är det lite svårt att veta varför en kvinna förminskar t.e.x hedersvåld
    är hon rädd för rasism eller konkurrens i offerskapet?

Det är också ideologin som bestämmer vilka det är synd om, det är minst synd om mej med om jag säger att jag känner mej som kvinna så är det helt plötsligt väldigt, väldigt synd om mej, tills jag säger det finns bara två kön, är empatin äkta eller är det bara som man säger?
    Vad jiddrar du om egentligen? Kanske inte ska titta så djupt ner i flaskan?
  • ClumsySmurf
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 23:01:40 följande:
    Vad jiddrar du om egentligen? Kanske inte ska titta så djupt ner i flaskan?
    Hade du inget bättre svar kan man ju undra vem det är som tittat för djupt ner i flaskan.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?