• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (Socialt_kalibrerade)
    AndreaBD skrev 2025-02-01 22:53:52 följande:

Intressant fråga. Och även om påståendet låter som om det inte kan stämma, så är det ändå även min personliga erfarenhet att det verkar finnas fler män som är rasister än kvinnor. Och jag tror också att det kan ha att göra med empati, eller med att kvinnor i större utsträckning förväntas vara omhändatagande och då kanske de uppfyller den rollen också

Så är det. För många män är det också en del av en macho-attityd och inte ens särskilt förankrat i dem själva.

• Anonym (Precis)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-02 07:49:30 följande:
    Nej det var inte bara M, trots Reinfeldts berömda uttalande. 2014 och framåt var det Löven & Co som styrde skutan och körde på "vårt Europa bygger inga murar" principen, som du kanske minns.
    Det var både M och S fel. Det narrativ vi levde i då var inte redo att ändra på vår invandrarpolitik och skulle då ha blivit anklagat för rasism och nazism. Det var varken önskvärt för M eller S som det såg ut då.

Att bara anklaga den ena eller andra sidan för att det blev som det blev säger mer om personen som uttrycker detta.
  • Anonym (Anithe)

Det är svårt att veta exakt om män är mera rasister, eller om de bara låter mer rasistiska. Män låter mer än kvinnor när de tycker något, tror jag? 

Men så ör det omhändertagande rollen. Kanske anses det okvinnligt att tycka illa om människor från andra länder? Att tycka illa om de svaga och utsatta? Jag tänker om det är som i skolan där männen skriker högst medan kvinnor viskar mellan varandra? 

Det är intressanta teorier som läggs fram. 

• Anonym (Sannel)

Män är generellt mer känslostyrda. Framförallt tror de att de måste säga allt de tänker och känner. De tror ofta att de egna känslorna är fakta och något som måste gormas ut. De förstår inte att deras känslor inte är så där superintressanta för andra att lyssna på. Tror det är därför de gormar så högt också, för att bli hörda. Lite som bebisar. 

• Anonym (Precis)
    Anonym (Sannel) skrev 2025-02-02 09:20:46 följande:

Män är generellt mer känslostyrda. Framförallt tror de att de måste säga allt de tänker och känner. De tror ofta att de egna känslorna är fakta och något som måste gormas ut. De förstår inte att deras känslor inte är så där superintressanta för andra att lyssna på. Tror det är därför de gormar så högt också, för att bli hörda. Lite som bebisar. 

Du kunde ha skippat sista meningen. Det framgår ändå med all tydlighet att du inte är här för att diskutera frågan, utan för att försöka låta nedlåtande och provocera.
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-02-01 23:44:51 följande:
    Är det vanligare att de kvinnor med mer empati eller inte har barn är låga förväntningarnas rasister?

Det är också svårt att veta när de som är vänster och rasister kallar det antirasism.
    Jo, allt det där är möjligt. Jag har en teori till - ibland kan det ju också vara så att män ser andra män, då från en annan etnicitet, som konkurens. Kanske är de oroliga för att kvinnor tycker dessa är mer attraktiva. Det fenomenet finns ju också hos kvinnor. Men kvinnorna visar det inte så mycket. 
  • Tukt
    Anonym (Precis) skrev 2025-02-02 10:13:19 följande:
    Du kunde ha skippat sista meningen. Det framgår ändå med all tydlighet att du inte är här för att diskutera frågan, utan för att försöka låta nedlåtande och provocera.
    Och där bevisade du hens tes! Cool
  • Anonym (Ringo Star)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-01-31 19:54:22 följande:
    Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

Kvinnor följer i högre utsträckning än män det som är norm i samhället.

Är normen rasism kommer fler kvinnor att vara rasister.
    Är normen antirasism kommer färre kvinnor att vara rasister.
  • Anonym (PelleStina)

Bra fråga. Bland muslimska män har vi nära nog 100 rasister.
    Importerat problem.

• Tukt
    Anonym (Ringo Star) skrev 2025-02-02 11:45:32 följande:
    Kvinnor följer i högre utsträckning än män det som är norm i samhället.

Är normen rasism kommer fler kvinnor att vara rasister.
    Är normen antirasism kommer färre kvinnor att vara rasister.
    Med den tesen borde fler kvinnor vara rasister med tanke på de strömningar som genomsyrar samhället idag.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?