• Anonym (TS)

Vilka ska ha rätt till polisskydd?

Jag blir fundersam nu kring diskussionen efter koranbrännarens död. Jag vill understryka att jag absolut inte tycker att någon ska utsättas för hot, våld eller mord. Däremot är det många som skriver nu om hur polisen inte tog sitt ansvar och skydda den här personen. Att det är ett ett brott mot yttrandefriheten.

Att man alltid ska ha rätt till ett stort polisskydd för att hävda sin rätt att uttrycka sin åsikt.

Jag kan bara se att vi har otroligt många kvinnor varje år som lever under hedersförtryck, som blir utsatta för våld i nära relation och som blir mördade. 

Det blir inte lika mycket skriverier kring detta och att folk verkligen kräver att dessa personer behöver få polisskydd. 

Hur kan man strunta i dessa kvinnor och barn samtidigt som man skriver sida upp och sida ner om hur viktigt det är att ge 24 timmar om dygnet skydd åt folk som enbart vill få uttrycka sig som dom själva vill? 

• Svar på tråden Vilka ska ha rätt till polisskydd?
  • Lynx123

Men det ena utesluter väl inte det andra?

Tyvärr är det många kvinnor som lider i tysthet och då blir det väldigt svårt att beskydda - trots att det är så viktigt.

Men alla ska ha rätt till skydd.

• Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2025-01-31 12:36:59 följande:

Tyvärr är det många kvinnor som lider i tysthet och då blir det väldigt svårt att beskydda - trots att det är så viktigt.

Vem betalar? 
  • Anonym (TS)

Finns dessutom väldigt många som larmar. Fadime stod i Riksdagen och prata öppet om sin utsatthet och trots detta blev hon mördad. Jättemånga kvinnor söker hjälp utan att få detta skydd, dom är inte tillräckligt hotade eller tillräckligt utsatta, sen blir dom mördade iaf. 

Samma sak med barn som larmar om våld i hemmet får inte hjälp. Så jag ser en viss typ av människor som argumenterar till just koranbrännaren som argumenterar utifrån vissa principer som är tydliga principer. Men så fort det handlar om rå utsatthet så blir det för komplext att ens bry sig om, det är en känslig fråga och inte en principfråga. 

• Anonym (Jag)

De enda som ska ha rätt till polisskydd är personer som är högt uppsatta i viktiga positioner för Sveriges styre mm. Vi kan tänka oss personer som partiledarna i de största partierna, kungafamiljens kärna, ÖB och några till i hierarkin direkt under hen, den typen av personer som inte helt lätt kan ersättas av andra utan verkligen är unika. Dessutom ska det finnas ett uttalat hot mot dessa personer innan aktivt polisskydd sätts in, förutom tillfälligt vid publika framföranden mm.

• Anonym (M)

Även kriminella?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-31 13:18:44 följande:

De enda som ska ha rätt till polisskydd är personer som är högt uppsatta i viktiga positioner för Sveriges styre mm. Vi kan tänka oss personer som partiledarna i de största partierna, kungafamiljens kärna, ÖB och några till i hierarkin direkt under hen, den typen av personer som inte helt lätt kan ersättas av andra utan verkligen är unika. Dessutom ska det finnas ett uttalat hot mot dessa personer innan aktivt polisskydd sätts in, förutom tillfälligt vid publika framföranden mm.

Lars Vilks fick ju ständig beskydd för sin rätt att skapa vilken konst han ville. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 13:24:32 följande:
    Lars Vilks fick ju ständig beskydd för sin rätt att skapa vilken konst han ville. 
    Jag förstår inte vad din poäng är?
  • Anonym (Rewind)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 12:11:58 följande:
    Vilka ska ha rätt till polisskydd?

Jag blir fundersam nu kring diskussionen efter koranbrännarens död. Jag vill understryka att jag absolut inte tycker att någon ska utsättas för hot, våld eller mord. Däremot är det många som skriver nu om hur polisen inte tog sitt ansvar och skydda den här personen. Att det är ett ett brott mot yttrandefriheten.

Att man alltid ska ha rätt till ett stort polisskydd för att hävda sin rätt att uttrycka sin åsikt.

Jag kan bara se att vi har otroligt många kvinnor varje år som lever under hedersförtryck, som blir utsatta för våld i nära relation och som blir mördade. 

Det blir inte lika mycket skriverier kring detta och att folk verkligen kräver att dessa personer behöver få polisskydd. 

Hur kan man strunta i dessa kvinnor och barn samtidigt som man skriver sida upp och sida ner om hur viktigt det är att ge 24 timmar om dygnet skydd åt folk som enbart vill få uttrycka sig som dom själva vill? 

Tycker du pekar på något viktigt här. Polisen borde vara bättre på att tillhandahålla skydd till utsatta kvinnor. Polisen brister i sitt förfarande här. Dessutom så borde skyddet framförallt handla om övervakning av personen som riskerar att skada kvinnan.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-31 13:26:15 följande:
    Jag förstår inte vad din poäng är?
    Att man struntar i folk som gjort noll för att bli utsatta för våld, men andra personer är det av princip väldigt viktigt att skydda. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rewind) skrev 2025-01-31 13:29:03 följande:
    Tycker du pekar på något viktigt här. Polisen borde vara bättre på att tillhandahålla skydd till utsatta kvinnor. Polisen brister i sitt förfarande här. Dessutom så borde skyddet framförallt handla om övervakning av personen som riskerar att skada kvinnan.

Jo men dessa resurser finns inte. Och det går inte heller att skydda precis alla, men diskussionen är nu mer att vi har misslyckats med att skydda en person som på oklara grunder provocerat utan att kunna redovisa vilka motiv den haft. 

Greta Thunberg har ju också retat upp halva jordklotet. Men hon kan ändå sitta i en intervju och argumentera varför, hon har ett tydligt syfte och motiv. Trots detta har hon inte 24 timmar om dygnet övervakning. 

Så det handlar om vad man prioriterar. Vad prioriterar man att skydda? 

Svar på tråden Vilka ska ha rätt till polisskydd?