• Anonym (TS)

Vilka ska ha rätt till polisskydd?

Jag blir fundersam nu kring diskussionen efter koranbrännarens död. Jag vill understryka att jag absolut inte tycker att någon ska utsättas för hot, våld eller mord. Däremot är det många som skriver nu om hur polisen inte tog sitt ansvar och skydda den här personen. Att det är ett ett brott mot yttrandefriheten.

Att man alltid ska ha rätt till ett stort polisskydd för att hävda sin rätt att uttrycka sin åsikt.

Jag kan bara se att vi har otroligt många kvinnor varje år som lever under hedersförtryck, som blir utsatta för våld i nära relation och som blir mördade. 

Det blir inte lika mycket skriverier kring detta och att folk verkligen kräver att dessa personer behöver få polisskydd. 

Hur kan man strunta i dessa kvinnor och barn samtidigt som man skriver sida upp och sida ner om hur viktigt det är att ge 24 timmar om dygnet skydd åt folk som enbart vill få uttrycka sig som dom själva vill? 

• Svar på tråden Vilka ska ha rätt till polisskydd?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rewind) skrev 2025-01-31 14:55:09 följande:
    Tror inte en sån aktion (även om kvinnorna blev dödade) skulle generera en förändring.

Tror det beror på en allmän attityd mot kvinnor.
    Tycker du att koranbränningar leder till förändring? 
  • Xenia
    Lynx123 skrev 2025-01-31 12:36:59 följande:

Men det ena utesluter väl inte det andra?

Tyvärr är det många kvinnor som lider i tysthet och då blir det väldigt svårt att beskydda - trots att det är så viktigt.

Men alla ska ha rätt till skydd.

Ja, man bör få hjälp att flytta till en hemlig adress. Men polisskydd är svårt att få, det finns helt enkelt inte pengar.

Fadime hade redan flyttat hemifrån men ville ta farväl av sin mor och sina systrar innan hon for utomlands. Hade hon inte gjort det hade hon troligen levt än idag.

Skulle hon haft livvakt? Det är det nog bara kungen och viktiga politiker som får.
  • Anonym (TS)
    Xenia skrev 2025-01-31 15:00:09 följande:
    Jag vet inte vad polisen skulle kunna göra åt det. Socialtjänsten skulle förstås kunna avdela en kontaktperson som stöttade kvinnorna att inte gå tillbaka, men socialtjänsten har också begränsade resurser.

Fri vilja eller inte, det går inte att skydda personer som inte är beredda att skydda sig själva. Som älskar sin våldsamme man eller sin mordiska familj mer än sitt eget liv.

Vad Momika beträffar så hade han väl redan hemlig adress. Men genom att sända på TikTok utsatte han sig för fara. Åas var det ju genom donationer via TikTok som han försörjde sig.

Dessa kvinnor behöver inte ens gå tillbaka. Vissa män letar upp kvinnorna. Har dom barn ihop så ska pappan ha umgängesrätt med barnen och får barnen att röja var mamman befinner sig. Hur har man skyddat mamman då? 

• Anonym (A)
    Xenia skrev 2025-01-31 15:00:09 följande:
    Jag vet inte vad polisen skulle kunna göra åt det. Socialtjänsten skulle förstås kunna avdela en kontaktperson som stöttade kvinnorna att inte gå tillbaka, men socialtjänsten har också begränsade resurser.

Fri vilja eller inte, det går inte att skydda personer som inte är beredda att skydda sig själva. Som älskar sin våldsamme man eller sin mordiska familj mer än sitt eget liv.

Vad Momika beträffar så hade han väl redan hemlig adress. Men genom att sända på TikTok utsatte han sig för fara. Åas var det ju genom donationer via TikTok som han försörjde sig.
    Jag förstår inte varför dom satte honom i Södertälje omgiven av en massa människor som mest troligt gladeligen tjallade om var han befann sig. Måste väl finnas lämpligare ställen. Har inte tiktok, men kan man via den se var den som sänder befinner sig?
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2025-01-31 15:04:16 följande:
    Vet inte om jag tycker en religion med ett så pass stort våldskapital och förtryck av kvinnor hör hemma i ett land som Sverige. Det är för många seder inom den som egentligen är olagliga men ändå får fortgå. Att exvis judar flyr Malmö och inte kan gå runt i religiösa symboler i MÅNGA områden i Sverige visar hur lågt vi sjunkit och att krafttag behövs.
    Har du läst bibeln eller? det är ju inte så att kristendomen är så vacker heller? vi förbjuder inte den för det. 
  • Anonym (Rewind)
    Anonym (A) skrev 2025-01-31 15:04:16 följande:
    Vet inte om jag tycker en religion med ett så pass stort våldskapital och förtryck av kvinnor hör hemma i ett land som Sverige. Det är för många seder inom den som egentligen är olagliga men ändå får fortgå. Att exvis judar flyr Malmö och inte kan gå runt i religiösa symboler i MÅNGA områden i Sverige visar hur lågt vi sjunkit och att krafttag behövs.

Frågan behöver förstås hanteras annorlunda när det gäller hedersstrukturer, tror det är en alltför enkel lösning att "utvisa alla invandrare", det handlar antagligen mer om populism och lågt hängande röster.

Det kan även sammanfalla inom området våld i nära relationer. Våld i nära relationer (inkluderat hedersvåld) har en problematik som polisen behöver ta ett krafttag. Vet inte om samma organ ska hantera båda. Tar man ett venn-diagram så kan säkert vissa saker sammanfalla.

• Anonym (TS)
    Xenia skrev 2025-01-31 15:06:13 följande:
    Ja, man bör få hjälp att flytta till en hemlig adress. Men polisskydd är svårt att få, det finns helt enkelt inte pengar.

Fadime hade redan flyttat hemifrån men ville ta farväl av sin mor och sina systrar innan hon for utomlands. Hade hon inte gjort det hade hon troligen levt än idag.

Skulle hon haft livvakt? Det är det nog bara kungen och viktiga politiker som får.
    Om någon ska ha livvakt dygnet runt för att provocera medan en ung tjej vill säga hej då till några i sin familj, om detta nu stämmer, då är det ju orimligt att hon inte ska få skydd. Hon har inte gjort något för att hamna i denna situation. 
  • Xenia
    Anonym (Lollo) skrev 2025-01-31 14:23:13 följande:
    2011 kostade han 6 miljoner om året, "jag är värd den kostnaden". Hur mycket kostade han totalt för oss skattebetalare bara för att få skapa den konst som han ville?
    Det var ju yttrandefriheten som kostade. Tycker du att Salman Rushdie ska skylla sig själv, för att han skrev det han ville?

Men alla som hotade honom kunde man gärna utvisat..
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2025-01-31 15:08:17 följande:
    Jag förstår inte varför dom satte honom i Södertälje omgiven av en massa människor som mest troligt gladeligen tjallade om var han befann sig. Måste väl finnas lämpligare ställen. Har inte tiktok, men kan man via den se var den som sänder befinner sig?
    Södertälje är ju knappast en stad som gillar musliner? majoriteten är ju syrisk ortodoxa.
  • Anonym (Rewind)
    Xenia skrev 2025-01-31 15:06:13 följande:

I hennes fall så borde polisen tacklat källan till hennes död. Dvs förebygga. Det är så hemskt att polisen tillät det hända.
Svar på tråden Vilka ska ha rätt till polisskydd?