• Anonym (TS)

Vilka ska ha rätt till polisskydd?

Jag blir fundersam nu kring diskussionen efter koranbrännarens död. Jag vill understryka att jag absolut inte tycker att någon ska utsättas för hot, våld eller mord. Däremot är det många som skriver nu om hur polisen inte tog sitt ansvar och skydda den här personen. Att det är ett ett brott mot yttrandefriheten.

Att man alltid ska ha rätt till ett stort polisskydd för att hävda sin rätt att uttrycka sin åsikt.

Jag kan bara se att vi har otroligt många kvinnor varje år som lever under hedersförtryck, som blir utsatta för våld i nära relation och som blir mördade. 

Det blir inte lika mycket skriverier kring detta och att folk verkligen kräver att dessa personer behöver få polisskydd. 

Hur kan man strunta i dessa kvinnor och barn samtidigt som man skriver sida upp och sida ner om hur viktigt det är att ge 24 timmar om dygnet skydd åt folk som enbart vill få uttrycka sig som dom själva vill? 

• Svar på tråden Vilka ska ha rätt till polisskydd?
  • Xenia
    Anonym (A) skrev 2025-01-31 18:11:50 följande:
    Har du koll på riktiga hålor? Folket där vet nog inte ens vem Momika är/var så visst dom kanske berättar för släkten som bor utomsocknes att det dykt upp en utlänning i byn, men knappast att släkten finner det intressant nog att sprida vidare. 

Ett höghus med massor av människor och deras gäster som man riskerar springa rätt in i är knappast en bra lösning.
    Tja, finns det hålor där ingen någonsin ser på Rapport/Aktuellt, ingen läser en kvällstidning och ingen följer sociala medier?

I höghuset försvinner man i mängden. Finns det en bakdörr kan man använda den.

Om jag ville gömma mig, så skulle jag satsa på storstaden och höghuset, där folk inte känner sina grannar.

Men samtidigt var ju Momika väldigt synlig via TikTok. Hans främsta mål var inte att gömma sig.
  • Anonym (A)
    Xenia skrev 2025-01-31 18:28:44 följande:
    Tja, finns det hålor där ingen någonsin ser på Rapport/Aktuellt, ingen läser en kvällstidning och ingen följer sociala medier?

I höghuset försvinner man i mängden. Finns det en bakdörr kan man använda den.

Om jag ville gömma mig, så skulle jag satsa på storstaden och höghuset, där folk inte känner sina grannar.

Men samtidigt var ju Momika väldigt synlig via TikTok. Hans främsta mål var inte att gömma sig.
    I tvättäkta hålor bor det mest gamlingar kvar. Dom följer knappast sociala medier. På sin höjd använder dom Facebook. Och att en sån som Momika bränt en koran är en icke intressant nyhet och bortglömt ungefär samtidigt som tv:n stängs av. 

Skulle aldrig riskera synas i ett höghus om jag skulle behöva försvinna. Skulle satsa på en håla, gärna nåt som slutar med "träsk i namnet". Sen dra iväg 10-20 mil bort och storhandla mat och dylikt och bunkra upp i stugan. Sen får man roa sig på nätet och ta långpromenader/skidtur i frisk luft. Att gå runt i en stad när man har ett pris på sitt huvud är rent livsfarligt. Att gå runt i en skog är bara hälsosamt (så länge man hittar hem så klart).
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2025-01-31 19:36:38 följande:
    I tvättäkta hålor bor det mest gamlingar kvar. Dom följer knappast sociala medier. På sin höjd använder dom Facebook. Och att en sån som Momika bränt en koran är en icke intressant nyhet och bortglömt ungefär samtidigt som tv:n stängs av. 

Skulle aldrig riskera synas i ett höghus om jag skulle behöva försvinna. Skulle satsa på en håla, gärna nåt som slutar med "träsk i namnet". Sen dra iväg 10-20 mil bort och storhandla mat och dylikt och bunkra upp i stugan. Sen får man roa sig på nätet och ta långpromenader/skidtur i frisk luft. Att gå runt i en stad när man har ett pris på sitt huvud är rent livsfarligt. Att gå runt i en skog är bara hälsosamt (så länge man hittar hem så klart).
    Tror du på det upplägget själv? Kanske för 100 år sedan men inte nu. Har själv anhöriga som närmar sig 100 år, dom är nog väldigt samhällsuppdaterade som jag känner, plus har koll på allt som händer. Att Pernilla Wahlgren gift sig och annan intressant och ointressant information 
  • Xenia

De anställda på den affär Momika i så fall skulle behövt handla på är ju inte 100 år och kan hänga med i nyheterna. En del anställda eller kunder kan vara muslimer som avskyr Momika och gärna tipsar någon militant islamist.

En Momika i höghuset kan alltid ha mössa och halsduk när han går ut och endast gå ut när det är mörkt. På sommaren svårare men alltid ha solglasögon.

Men egentligen säkrast i en utländsk storstad typ London. Men hur skulle han komma in i London? Han hade ju inget svenskt pass. 

Hur länge skulle f.ö. Momika stå ut alldeles ensam och isolerad i "hålan"?

I Södertälje bodde han på skyddad adress. Hur hittade mördarna honom? De kanske kände igen den balkong från vilken han sände live.

"Kriminalvården gjorde för bara drygt två veckor sedan en så kallad frivårdsutredning. Där konstaterades att Momika levde med skyddad identitet, att han blivit misshandlad och att han ?isolerat sig i hög omfattning på grund av den hotbild som finns mot honom?." 
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/3MeMjA/salwan-momika-kan-ha-rojt-sig-sjalv-pa-tiktok-enligt-uppgifter

• Anonym (För snårig fråga)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 12:11:58 följande:
    Vilka ska ha rätt till polisskydd?

Jag blir fundersam nu kring diskussionen efter koranbrännarens död. Jag vill understryka att jag absolut inte tycker att någon ska utsättas för hot, våld eller mord. Däremot är det många som skriver nu om hur polisen inte tog sitt ansvar och skydda den här personen. Att det är ett ett brott mot yttrandefriheten.

Att man alltid ska ha rätt till ett stort polisskydd för att hävda sin rätt att uttrycka sin åsikt.

Jag kan bara se att vi har otroligt många kvinnor varje år som lever under hedersförtryck, som blir utsatta för våld i nära relation och som blir mördade. 

Det blir inte lika mycket skriverier kring detta och att folk verkligen kräver att dessa personer behöver få polisskydd. 

Hur kan man strunta i dessa kvinnor och barn samtidigt som man skriver sida upp och sida ner om hur viktigt det är att ge 24 timmar om dygnet skydd åt folk som enbart vill få uttrycka sig som dom själva vill? 

Med islamister som tar till våld om man yttrar sig hädiskt och hederskultur blir det här en alldeles för komplex fråga. Vi kan inte skydda alla från dem. Eftersom c:a 80% av Sverige är rörande överens om att det här blir en vinst längre fram och Palme redan på 1960-talet bestämde att Sverige skall vara ett mångkulturellt land så får vi helt enkelt lita på det. Det blir en vinst längre fram
  • Anonym (Bye)

Ja, du. Poliser är inget man massproducera på kort tid.
    Inser inte fler nu att det är kört efter decennier av kravlös invandring?
    Vi har en hel generation "svenskar" som är födda här men som saknar anknytning till landet. Som hatar oss, men som vill leva här.
    Krävs extremt stora krafttag nu, men det finns ingen politiskt majoritet för det.

• Anonym (För snårig fråga)
    Anonym (Bye) skrev 2025-02-01 02:13:31 följande:

Ja, du. Poliser är inget man massproducera på kort tid.
    Inser inte fler nu att det är kört efter decennier av kravlös invandring?
    Vi har en hel generation "svenskar" som är födda här men som saknar anknytning till landet. Som hatar oss, men som vill leva här.
    Krävs extremt stora krafttag nu, men det finns ingen politiskt majoritet för det.

Blir en vinst längre fram! 
  • ClumsySmurf
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 13:17:36 följande:

Finns dessutom väldigt många som larmar. Fadime stod i Riksdagen och prata öppet om sin utsatthet och trots detta blev hon mördad. Jättemånga kvinnor söker hjälp utan att få detta skydd, dom är inte tillräckligt hotade eller tillräckligt utsatta, sen blir dom mördade iaf. 

Samma sak med barn som larmar om våld i hemmet får inte hjälp. Så jag ser en viss typ av människor som argumenterar till just koranbrännaren som argumenterar utifrån vissa principer som är tydliga principer. Men så fort det handlar om rå utsatthet så blir det för komplext att ens bry sig om, det är en känslig fråga och inte en principfråga. 

Det är som att det inte räcker med att förklara hur jävligt det kan vara i deras hemländer, det kopplar inte, man måste bli mördad i sverige för att någon ska tro på att de som mördar i sitt hemland skulle mörda i ett annat land.

En koranbrännare behöver bli mördad i Sverige innan folk fattar att det är en dålig ide med hädelselagar i Sverige.
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2025-01-31 14:32:21 följande:
    Vilka ska ha rätt till polisskydd? 1. Pengarna räcker inte till alla som behöver skydd.

2. Det är svårt att skydda personer som inte vill skydda sig själva.

Hur många gånger läser man inte om kvinnor som redan polisanmält den man de levt med och blivit misshandlade av men som sedan tar tillbaka anmälan och t o m går tillbaka till mannen. Så blir de mördade av mannen till slut. Vad skulle polisen göra, omhänderta kvinnan med våld?

Samma sak med flickor som hotas av hedersvåld. De tar kontakt med  socialtjänsten och får bostad. Sedan går de tillbaka till familjen iaf.

Senast läste jag om en flicka som fått bostad på hemlig adress eftersom hon hotades av sin egen familj. Sedan skickar hon sin hemliga adress till sin bror och träffar sin familj. Det slutar med att hon sitter i en bil (fadern och modern sitter i framsätet) i baksätet med sin bror som stryper henne till döds.
    I vissa fall är det som att försöka hjälpa en alkoholist att sluta dricka med skyddat boende

• ClumsySmurf
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 13:32:47 följande:

Jo men dessa resurser finns inte. Och det går inte heller att skydda precis alla, men diskussionen är nu mer att vi har misslyckats med att skydda en person som på oklara grunder provocerat utan att kunna redovisa vilka motiv den haft. 

Greta Thunberg har ju också retat upp halva jordklotet. Men hon kan ändå sitta i en intervju och argumentera varför, hon har ett tydligt syfte och motiv. Trots detta har hon inte 24 timmar om dygnet övervakning. 

Så det handlar om vad man prioriterar. Vad prioriterar man att skydda? 

Det finns ingen helig text som säger att miljöaktivister har tre dagar på sej att återvända till den sanna läran.

• Anonym (A)
    Xenia skrev 2025-02-01 01:18:45 följande:

De anställda på den affär Momika i så fall skulle behövt handla på är ju inte 100 år och kan hänga med i nyheterna. En del anställda eller kunder kan vara muslimer som avskyr Momika och gärna tipsar någon militant islamist.

En Momika i höghuset kan alltid ha mössa och halsduk när han går ut och endast gå ut när det är mörkt. På sommaren svårare men alltid ha solglasögon.

Men egentligen säkrast i en utländsk storstad typ London. Men hur skulle han komma in i London? Han hade ju inget svenskt pass. 

Hur länge skulle f.ö. Momika stå ut alldeles ensam och isolerad i "hålan"?

I Södertälje bodde han på skyddad adress. Hur hittade mördarna honom? De kanske kände igen den balkong från vilken han sände live.

"Kriminalvården gjorde för bara drygt två veckor sedan en så kallad frivårdsutredning. Där konstaterades att Momika levde med skyddad identitet, att han blivit misshandlad och att han ?isolerat sig i hög omfattning på grund av den hotbild som finns mot honom?." 
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/3MeMjA/salwan-momika-kan-ha-rojt-sig-sjalv-pa-tiktok-enligt-uppgifter

Om man handlar 10-20 mil bort på en stor affär ICA på kvällstid är chansen extremt liten att trilla dit på det. Man åker bil dit. Är man förföljd, vilket är osannolikt, så ser man det rätt tydligt när man inte är ensam på vägen i urskogen på vägen hem.

Att däremot slinka ner på närbutiken endast i skydd av mörker är extremt riskabelt. Alternativt ta sig ner i ett garage fyllt med andra människors bilar där någon kan dyka upp när som helst. Halsduk och mössa ser också mer misstänkt ut en stor del av året i S-tälje än i en norrländsk inlandskommun där man mest troligt inte ens springer på någon ute efter kl 20 på kvällen. Jag har själv försökt undvika springa på folk i en trappuppgång när jag hyrde lägenhet svart i innerstan ett kort tag och då var jag bara där måndag-torsdag. Skulle bara upp en trappa, men var ändå väldigt svårt att undvika folk.

Hur länge en sån som Momika skulle stå ut i hålan har jag ingen aning om. Han kanske skulle gått all in "the Shining" efter nån månad.
Svar på tråden Vilka ska ha rätt till polisskydd?