• Anonym (TS)

Vilka ska ha rätt till polisskydd?

Jag blir fundersam nu kring diskussionen efter koranbrännarens död. Jag vill understryka att jag absolut inte tycker att någon ska utsättas för hot, våld eller mord. Däremot är det många som skriver nu om hur polisen inte tog sitt ansvar och skydda den här personen. Att det är ett ett brott mot yttrandefriheten.

Att man alltid ska ha rätt till ett stort polisskydd för att hävda sin rätt att uttrycka sin åsikt.

Jag kan bara se att vi har otroligt många kvinnor varje år som lever under hedersförtryck, som blir utsatta för våld i nära relation och som blir mördade. 

Det blir inte lika mycket skriverier kring detta och att folk verkligen kräver att dessa personer behöver få polisskydd. 

Hur kan man strunta i dessa kvinnor och barn samtidigt som man skriver sida upp och sida ner om hur viktigt det är att ge 24 timmar om dygnet skydd åt folk som enbart vill få uttrycka sig som dom själva vill? 

• Svar på tråden Vilka ska ha rätt till polisskydd?
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2025-01-31 16:37:59 följande:
    Majoriteten ja, men det finns en bunt muslimer där också. De är ju inte bortjagade från stan. 
    Skulle nog inte vilja påstå att det är särskilt mycket muslimer i Hovsjö iaf. Vilken plats menar du skulle vara mer muslimfritt då? Som han skulle varit tryggare på? 
  • Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 16:41:36 följande:
    Skulle nog inte vilja påstå att det är särskilt mycket muslimer i Hovsjö iaf. Vilken plats menar du skulle vara mer muslimfritt då? Som han skulle varit tryggare på? 
    I nån stuga i en riktigt klassisk håla med max 100 pers boende i inre Norrland hade han varit hyggligt säker.
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2025-01-31 16:53:18 följande:
    I nån stuga i en riktigt klassisk håla med max 100 pers boende i inre Norrland hade han varit hyggligt säker.
    Tror du på det där själv? 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 13:29:16 följande:
    Att man struntar i folk som gjort noll för att bli utsatta för våld, men andra personer är det av princip väldigt viktigt att skydda. 
    Ja där håller jag verkligen med!
  • Xenia
    Anonym (A) skrev 2025-01-31 16:53:18 följande:
    Nej, där hade han verkligen stuckit ut. Skvallret skullle ha gått och förr eller senare nått en fanatisk muslim.

Säkrare i en storstad, boende i ett anonymt höghus. Men precis som i Hovsjö kunde han ha råkat på någon som kände igen honom och som skvallrat.
  • Anonym (TS)
    Xenia skrev 2025-01-31 17:42:11 följande:
    Nej, där hade han verkligen stuckit ut. Skvallret skullle ha gått och förr eller senare nått en fanatisk muslim.

Säkrare i en storstad, boende i ett anonymt höghus. Men precis som i Hovsjö kunde han ha råkat på någon som kände igen honom och som skvallrat.
    Kände igen honom? Det är ju inte som att han levt särskilt diskret i Södertälje? Sedan är jag genuint nyfiken på vad hans budskap varit. Kvinnor som valt fel man eller fötts i fel familj kan bli mördade. Men att få stå ensam och reta upp folk, öka säkerhetshotet i Sverige för att få göra en viss sak. Det måste ju funnits ett högre syfte? Kvinnor som kämpat för rösträtt har ju också blivit dödade. Kvinnor i Iran som kämpar för sina rättigheter har också blivit dödande, deras kamp har retat upp massa människor. Ingen ska självklart bli hotad, mördad eller misshandlad. Men vad är motivet till att bara provocera? 

Ska man bara få stå och provocera för sakens skull och sedan som i diskussionen nu på sociala medier, ha rätt till dygnet runt bevakning för yttrandefrihetens skull? 
  • Xenia
    Anonym (Rewind) skrev 2025-01-31 16:07:56 följande:
    Här borde polisen inte tillåta att anmälningar dras tillbaka gällande våld i när relationer pga just problematiken.
    Xenia skrev 2025-01-31 16:02:34 följande:

Det var ju inte polisens fel, det var hon själv som återvände till Uppsala. hon hade redan själv förebyggt genom att flytta ifrån Uppsala. På vilket sätt skulle polisen ha kunnat förebygga hennes död?

Polisen borde haft bevakning på pappan i det här fallet. I efterhand tycker man att det ska vara självklart, underskattade polisen risken? Ja, det är uppenbart.
    Ja, men polisen och åklagaren skulle ändå inte kommit någon vart om kvinnan vägrat vittna.
    ---
    Inte hade polisen resurser att bevaka pappan hela hans eller Fadimes liv. De behövde det inte ens så länge hon inte återvände till Uppsala.

Däremot om Fadime berättat att hon skulle återvända till Uppsala ett par dar. Men det tror jag inte hon gjorde, och vet inte heller om polisen skulle gjort något då.

Men fortfarande är det svårt att skydda någon som inte gör sitt bästa för att skydda sig själv.

Massor av gånger har jag sett TV-serier där en hel familj fått polisskydd. De instrueras att inte kontakta någon utanför, varken via mobil eller dator. Men varje gång är det någon som gör det (oftast en tonåring). Det är ju fiktion men jag misstänker att det ofta är så i verkligheten. Man måste ta ifrån tonåringen både mobil och laptop. Fast då rymmer tonåringen i stället. De struntar i att de sätter hela familjens liv på spel.

Vi har inte tillräckligt många poliser i Sverige. Det är inte så attraktivt att bli polis. Undrar varför?
  • Anonym (Rewind)
    Xenia skrev 2025-01-31 17:53:41 följande:
    Ja, men polisen och åklagaren skulle ändå inte kommit någon vart om kvinnan vägrat vittna.
    ---
    Inte hade polisen resurser att bevaka pappan hela hans eller Fadimes liv. De behövde det inte ens så länge hon inte återvände till Uppsala.

Däremot om Fadime berättat att hon skulle återvända till Uppsala ett par dar. Men det tror jag inte hon gjorde, och vet inte heller om polisen skulle gjort något då.

Men fortfarande är det svårt att skydda någon som inte gör sitt bästa för att skydda sig själv.

Massor av gånger har jag sett TV-serier där en hel familj fått polisskydd. De instrueras att inte kontakta någon utanför, varken via mobil eller dator. Men varje gång är det någon som gör det (oftast en tonåring). Det är ju fiktion men jag misstänker att det ofta är så i verkligheten. Man måste ta ifrån tonåringen både mobil och laptop. Fast då rymmer tonåringen i stället. De struntar i att de sätter hela familjens liv på spel.

Vi har inte tillräckligt många poliser i Sverige. Det är inte så attraktivt att bli polis. Undrar varför?
    Då kan man kanske klassa det ursprungliga vittnesmålet som en bevisföring. Med tanke på problematiken gällande våld i nära relationer så behöver man förändra lagstiftningen.

I dagens läge så kan ett system hålla koll på farliga individer och larma åtminstone personen i fara. Jag är medveten om att det här är kontroversiellt och ett sätt att tänka utanför bestämda ramar.

När det gäller polisutbildningen så anser jag att den behöver kortas av markant, samt bekostas av polisen själva. Betald utbildning och komma ut på fältet tidigare.
  • Anonym (A)
    Xenia skrev 2025-01-31 17:42:11 följande:

Har du koll på riktiga hålor? Folket där vet nog inte ens vem Momika är/var så visst dom kanske berättar för släkten som bor utomsocknes att det dykt upp en utlänning i byn, men knappast att släkten finner det intressant nog att sprida vidare. 

Ett höghus med massor av människor och deras gäster som man riskerar springa rätt in i är knappast en bra lösning.
  • Anonym (TS)
    Xenia skrev 2025-01-31 17:53:41 följande:
    ---

Det är verkligen inte. Men tar man sin fakta från gåsmamman så är det absolut som du säger. 
Svar på tråden Vilka ska ha rätt till polisskydd?