Inlägg från: Anonym (Rewind) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rewind)

Vilka ska ha rätt till polisskydd?

Anonym (TS) skrev 2025-01-31 12:11:58 följande:
    Vilka ska ha rätt till polisskydd?

Jag blir fundersam nu kring diskussionen efter koranbrännarens död. Jag vill understryka att jag absolut inte tycker att någon ska utsättas för hot, våld eller mord. Däremot är det många som skriver nu om hur polisen inte tog sitt ansvar och skydda den här personen. Att det är ett ett brott mot yttrandefriheten.

Att man alltid ska ha rätt till ett stort polisskydd för att hävda sin rätt att uttrycka sin åsikt.

Jag kan bara se att vi har otroligt många kvinnor varje år som lever under hedersförtryck, som blir utsatta för våld i nära relation och som blir mördade. 

Det blir inte lika mycket skriverier kring detta och att folk verkligen kräver att dessa personer behöver få polisskydd. 

Hur kan man strunta i dessa kvinnor och barn samtidigt som man skriver sida upp och sida ner om hur viktigt det är att ge 24 timmar om dygnet skydd åt folk som enbart vill få uttrycka sig som dom själva vill? 

Tycker du pekar på något viktigt här. Polisen borde vara bättre på att tillhandahålla skydd till utsatta kvinnor. Polisen brister i sitt förfarande här. Dessutom så borde skyddet framförallt handla om övervakning av personen som riskerar att skada kvinnan.
  • Anonym (Rewind)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 13:32:47 följande:

Jo men dessa resurser finns inte. Och det går inte heller att skydda precis alla, men diskussionen är nu mer att vi har misslyckats med att skydda en person som på oklara grunder provocerat utan att kunna redovisa vilka motiv den haft. 

Greta Thunberg har ju också retat upp halva jordklotet. Men hon kan ändå sitta i en intervju och argumentera varför, hon har ett tydligt syfte och motiv. Trots detta har hon inte 24 timmar om dygnet övervakning. 

Så det handlar om vad man prioriterar. Vad prioriterar man att skydda? 

Jaså? Trodde Thunberg fick ett bättre skydd än så. Hon borde väl ha en hotbild över sig.

Har vi verkligen inte resurser att skydda kvinnor som är våldsutsatta av en man verkligen? Om man nu ska prata ekonomi enbart så har väl ett människoliv en prislapp (i form av skatteintäkter osv) förutom en eventuell kostnad om en mamma dör (i form av fosterhem eller dylikt) eller kostnad för skyddat boende osv.

Tror att (men vet inte) att det handlar om en förövares rätt till integritet. Annat så borde det vara lätt att fixa. Ha en övervakning, se var personen befinner sig. Tror det är en lagstiftning som behöver förändras.

Vad gäller huvudfrågan så förstår jag att polisen vill (men misslyckades) att skydda koranbrännaren. Det är ju ändå deras jobb. Tycker att deras jobb borde vara att agera mer förebyggande förvisso. Om någon tänker sig bränna en koran, söker tillstånd för det så borde polisen kunna informera om konsekvenser och påföra ett kostnad på individen för ökat skydd. Sen kan det förstås finnas saker man inte räknat med. Men visst, det är väl kontroversiellt och jag brainstormar här.
  • Anonym (Rewind)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 14:31:50 följande:
    Kvinnor har varit utsatta i alla tider. Det här är inget problem specifikt med muslimer 

Detta handlar inte om en fråga om att försvara koranen eller inte utan hur man gör detta. 

Vi säger att kvinnor som är trötta på mäns våld skulle ställa sig på ett torg med löspenisar som föremål, hälla blod på dessa löspenisar, hugga dessa med knivar, bränna dessa symboler, stampa och bara vråla hysteriskt. Är detta yttrandefrihet, det skulle nog reta upp folk. Ska dom ha polisskydd för detta? Dygnet runt för att dom ska kunna fortsätta med detta? 
    Det är ett intressant tankeexperiment.
  • Anonym (Rewind)
    Xenia skrev 2025-01-31 14:32:21 följande:
    1. Pengarna räcker inte till alla som behöver skydd.

2. Det är svårt att skydda personer som inte vill skydda sig själva.

Hur många gånger läser man inte om kvinnor som redan polisanmält den man de levt med och blivit misshandlade av men som sedan tar tillbaka anmälan och t o m går tillbaka till mannen. Så blir de mördade av mannen till slut. Vad skulle polisen göra, omhänderta kvinnan med våld?

Samma sak med flickor som hotas av hedersvåld. De tar kontakt med  socialtjänsten och får bostad. Sedan går de tillbaka till familjen iaf.

Senast läste jag om en flicka som fått bostad på hemlig adress eftersom hon hotades av sin egen familj. Sedan skickar hon sin hemliga adress till sin bror och träffar sin familj. Det slutar med att hon sitter i en bil (fadern och modern sitter i framsätet) i baksätet med sin bror som stryper henne till döds.
    Det är fruktansvärt. Polisen behöver förändra sitt arbetssätt.
  • Anonym (Rewind)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 14:44:18 följande:

Jo men du får detta att framstå som fri vilja. Finns massa psykologiska faktorer som gör att dom skulle gå tillbaka. Dom behöver ju mer hjälp än enbart polisskydd. 

Och även dom som inte går tillbaka får inte heller skydd för det inte anses vara tillräckligt allvarligt. 

Frågan behöver tacklas annorlunda än exv koranbrännaren. Det tar inte bort ett eventuellt behov av bevakning.
  • Anonym (Rewind)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 14:48:32 följande:

Jo men hur skulle man se på det? Nu får man diskussionen att handla om muslimer och argumenterar för att muslimer är lättkränkta och inte tål kritik? 

Men ta något annat som kvinnor som bara symboliskt står och eldar och torterar löspenisar, som bränner dickpicks dom fått oönskat och skriker att dom inte vill se deras äckliga kukar? Detta skulle vara extremt provokativt. Men skulle vi erbjuda dessa kvinnor polisbeskydd när folk skulle gå i taket. 

Kan man inte diskutera då hur man för fram ett budskap? Vad är syftet, motivet och vill man ha förändring, är det rätt sätt att få förändring? 

Tror inte en sån aktion (även om kvinnorna blev dödade) skulle generera en förändring.

Tror det beror på en allmän attityd mot kvinnor.
  • Anonym (Rewind)
    Anonym (A) skrev 2025-01-31 15:04:16 följande:
    Vet inte om jag tycker en religion med ett så pass stort våldskapital och förtryck av kvinnor hör hemma i ett land som Sverige. Det är för många seder inom den som egentligen är olagliga men ändå får fortgå. Att exvis judar flyr Malmö och inte kan gå runt i religiösa symboler i MÅNGA områden i Sverige visar hur lågt vi sjunkit och att krafttag behövs.

Frågan behöver förstås hanteras annorlunda när det gäller hedersstrukturer, tror det är en alltför enkel lösning att "utvisa alla invandrare", det handlar antagligen mer om populism och lågt hängande röster.

Det kan även sammanfalla inom området våld i nära relationer. Våld i nära relationer (inkluderat hedersvåld) har en problematik som polisen behöver ta ett krafttag. Vet inte om samma organ ska hantera båda. Tar man ett venn-diagram så kan säkert vissa saker sammanfalla.

• Anonym (Rewind)
    Xenia skrev 2025-01-31 15:06:13 följande:
    Ja, man bör få hjälp att flytta till en hemlig adress. Men polisskydd är svårt att få, det finns helt enkelt inte pengar.

Fadime hade redan flyttat hemifrån men ville ta farväl av sin mor och sina systrar innan hon for utomlands. Hade hon inte gjort det hade hon troligen levt än idag.

Skulle hon haft livvakt? Det är det nog bara kungen och viktiga politiker som får.
    I hennes fall så borde polisen tacklat källan till hennes död. Dvs förebygga. Det är så hemskt att polisen tillät det hända.
  • Anonym (Rewind)
    Xenia skrev 2025-01-31 15:59:31 följande:
    Fadime förstod mycket väl riskerna, det var därför hon flyttade till Östersund. Hon hade blivit misshandlad av sin far och sin bror tidigare. Men längtan efter att träffa systrarna och modern övertrumfade självbevarelsedriften.

Det brukar stå om hedersmord i tidningen. Men ingen tror att det ska hända en själv.

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/mordade-kvinnan-skickade-sin-adress-till-mordmisstankte-brodern

Kanske man borde undervisa om det i skolan. "Gå aldrig tillbaka till en man som misshandlar dig", "var beredd på att bryta med hela din familj om du riskerar hedersmord", "om mannen bankar på din dörr mitt i natten, strunta i grannarna och låt honom banka och ring polisen, öppna inte dörren". Tänker på t ex fallet Lotta. Hon öppnade dörren och blev ihjälslagen. "Det värsta jag sett, sa polisen sen".

Och "om du anmält dra inte tillbaka anmälan". Du tror att han kommer att avstå från att slå (ihjäl) dig om du drar tillbaka anmälan, men det är troligare att han fortsätter att misshandla och till slut slår ihjäl dig.
    Här borde polisen inte tillåta att anmälningar dras tillbaka gällande våld i när relationer pga just problematiken.
    Xenia skrev 2025-01-31 16:02:34 följande:

Det var ju inte polisens fel, det var hon själv som återvände till Uppsala. hon hade redan själv förebyggt genom att flytta ifrån Uppsala. På vilket sätt skulle polisen ha kunnat förebygga hennes död?

Polisen borde haft bevakning på pappan i det här fallet. I efterhand tycker man att det ska vara självklart, underskattade polisen risken? Ja, det är uppenbart.
  • Anonym (Rewind)

Generellt så anser jag att man måste börja tänka utanför boxen när det gäller våld i nära relationer. 

I jämna intervaller så skriver tidningarna om problematiken, händer det något? Inte speciellt mycket.

• Anonym (Rewind)
    Xenia skrev 2025-01-31 17:53:41 följande:
    Ja, men polisen och åklagaren skulle ändå inte kommit någon vart om kvinnan vägrat vittna.
    ---
    Inte hade polisen resurser att bevaka pappan hela hans eller Fadimes liv. De behövde det inte ens så länge hon inte återvände till Uppsala.

Däremot om Fadime berättat att hon skulle återvända till Uppsala ett par dar. Men det tror jag inte hon gjorde, och vet inte heller om polisen skulle gjort något då.

Men fortfarande är det svårt att skydda någon som inte gör sitt bästa för att skydda sig själv.

Massor av gånger har jag sett TV-serier där en hel familj fått polisskydd. De instrueras att inte kontakta någon utanför, varken via mobil eller dator. Men varje gång är det någon som gör det (oftast en tonåring). Det är ju fiktion men jag misstänker att det ofta är så i verkligheten. Man måste ta ifrån tonåringen både mobil och laptop. Fast då rymmer tonåringen i stället. De struntar i att de sätter hela familjens liv på spel.

Vi har inte tillräckligt många poliser i Sverige. Det är inte så attraktivt att bli polis. Undrar varför?
    Då kan man kanske klassa det ursprungliga vittnesmålet som en bevisföring. Med tanke på problematiken gällande våld i nära relationer så behöver man förändra lagstiftningen.

I dagens läge så kan ett system hålla koll på farliga individer och larma åtminstone personen i fara. Jag är medveten om att det här är kontroversiellt och ett sätt att tänka utanför bestämda ramar.

När det gäller polisutbildningen så anser jag att den behöver kortas av markant, samt bekostas av polisen själva. Betald utbildning och komma ut på fältet tidigare.
Svar på tråden Vilka ska ha rätt till polisskydd?