• Anonym (LJ)

Flytta från sina barn?

Är jag en dålig mamma?

Har två tjejer som är 20 och 18 nu men blir 21 och 19 sent i år (fyller i november) bor själv med dom i en lägenhet. Båda har bra relation med sin pappa, men dom vill inte bo där för han bor långt ut på landet och det blir två mil extra till jobb/skola.

Jag träffade ny man för snart 9 månader sen, allt kändes 100 %rätt från början. Dock bor han 13 mil ifrån mig så vi ses bara på helgen.  Vi börjar prata om att flytta ihop till hösten, då flyttar jag till honom.  Han har bra välbetalt jobb, bra hus med pool och så.  Så självklart flyttar jag dit. Frågan är hur jag gör med mina barn? Dom kommer ju du var 19 och 21. Känns som jag slänger ut dom och tvingar dom att flytta. 21 åringen är väl inga problem men inte många 19 åringar som flyttar så tidigt. Ska lägga förslag att dom kan ta över min lägenhet, om dom vill bo i hop. Ska jag vänta ut dom så kan det ju dröja flera år. Vi är strax över 50 och vi blir ju inte yngre direkt. Hur 17 gör jag? Är rätt säker på att 19 åringen kommer få jobb efter studenten. Känner mig kass samtidigt som jag bara vill flytta ihop med Honom.

• Svar på tråden Flytta från sina barn?
  • Anonym (xxx)

Har du råd att flytta, ha dubbelt boende? Flyttar du fast du inte får jobb där?

Om det tar slut om några år, hur är planen då?

• Anonym (LJ)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-27 10:46:22 följande:

Har du råd att flytta, ha dubbelt boende? Flyttar du fast du inte får jobb där?

Om det tar slut om några år, hur är planen då?

Alltså lägenheten har jag ju inte kvar om inte mina barn tar den. Tar mina barn den får dom ju betala allt. Min stora har fast jobb, fick direkt efter studenten. Min yngsta kommer nog få jobb där hon jobbar nu (jobbar helgen och kvällar) så det kommer dom ha råd med om dom har jobb. 

Nä flyttar inte utan att ha fått jobb där. Och ju äldre jak blir, desto svårare att få jobb.  

Vi har pratat om att jag ska få lägga undan hälften av mon lön, minst, att ha om jag måste flytta. Är rätt säker på att jag får komma tillbaka till mitt jobb jag har nu om det skiter sig. Jag jobbar på fabrik men en fabrik som går som tåget. Vi bara ökar och ökar. Anställer mer och mer. Jag kan mycket här och jobbat länge här så ska prata med chefen. 

Men det är väl många som flyttar utan att veta om det håller om 10 år eller? Med eller utan barn. 
  • Anonym (Steff)
    Anonym (LJ) skrev 2025-01-27 11:00:18 följande:
    Alltså lägenheten har jag ju inte kvar om inte mina barn tar den. Tar mina barn den får dom ju betala allt. Min stora har fast jobb, fick direkt efter studenten. Min yngsta kommer nog få jobb där hon jobbar nu (jobbar helgen och kvällar) så det kommer dom ha råd med om dom har jobb. 

Nä flyttar inte utan att ha fått jobb där. Och ju äldre jak blir, desto svårare att få jobb.  

Vi har pratat om att jag ska få lägga undan hälften av mon lön, minst, att ha om jag måste flytta. Är rätt säker på att jag får komma tillbaka till mitt jobb jag har nu om det skiter sig. Jag jobbar på fabrik men en fabrik som går som tåget. Vi bara ökar och ökar. Anställer mer och mer. Jag kan mycket här och jobbat länge här så ska prata med chefen. 

Men det är väl många som flyttar utan att veta om det håller om 10 år eller? Med eller utan barn. 
    Ibland kan man få tjänstledigt för att prova på nytt jobb. Det är värt att kolla upp
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Steff) skrev 2025-01-27 11:07:11 följande:
    Ibland kan man få tjänstledigt för att prova på nytt jobb. Det är värt att kolla upp
    Smart!
  • Anonym (hönsmamman)

Jag skulle nog ta ett snack med tjejerna och se hur de vill göra? Det är väl enklast?

De är ju ensamma en hel del som det är redan nu. 

Jag tror inte jag skulle ha gjort samma val, eftersom jag verkligen trivs att umgås med min son och vill att han ska känna sig prioriterad tills han själv väljer att flytta ut. 

Men där är vi alla olika och jag tror inte det är skadligt på något sätt att bo med sin syster i en lägenhet där man redan känner sig hemma. 

Men du - oavsett hur du gör måste de ju lära sig laga mat. Skrattande

• Anonym (Alice)
    Anonym (LJ) skrev 2025-01-27 07:57:06 följande:
    Beror på vad du menar med att laga mat.  Ja dom kan koka pasta och ris men annars blir det bara halvfabrikat. Laga mat från grunden är dom inte bra på
     Viljan finns inte till det. Så kommer ju bara bli halvfabrikat. Och det gillar jag inte. 
    Du vet väl att både ris och pasta är halvfabrikat, va? Mjöl är också halvfabrikat... Halvfabrikat betyder inte att det är automatiskt dåligt. 

Men ja, dina barn borde ju ha lärt sig laga mat för flera år sen, och sen är det ju självklart att de ska kunna tvätta, städa och göra allt annat som man behöver kunna när man bor själv. 

I första hand skulle jag nog fokusera på det och att du ser till att dina två barn faktiskt är redo att bo själv så att du kan flytta till din pojkvän så snart som möjligt. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Alice) skrev 2025-01-27 11:28:56 följande:
    Du vet väl att både ris och pasta är halvfabrikat, va? Mjöl är också halvfabrikat... Halvfabrikat betyder inte att det är automatiskt dåligt. 

Men ja, dina barn borde ju ha lärt sig laga mat för flera år sen, och sen är det ju självklart att de ska kunna tvätta, städa och göra allt annat som man behöver kunna när man bor själv. 

I första hand skulle jag nog fokusera på det och att du ser till att dina två barn faktiskt är redo att bo själv så att du kan flytta till din pojkvän så snart som möjligt. 
    Det är väl matlagning dom inte så bra på. Fast dom lagar mat men inte egna köttbullar, köttfärssås, kött och  sås från grunden. Men sen klart dom kan steka färdiga köttbullar, hamburgare, korv och fiskpinnar...men jag menar riktig mat. 

Annars är dom duktiga och min äldsta har bott på internatskola på gymnasiet. Där städade dom och tvättade själva. Och det gör dom hör hemma med.  
  • Anonym (JB)

Att de har kvar lägenheten är väl en jättebra idé så de har tak över huvudet båda två. Även suveränt om det inte funkar med mannen som du känt väldigt kort tid (för att flytta ihop med). 

• Anonym (JB)
    Anonym (LJ) skrev 2025-01-27 11:00:18 följande:

Vadå ska "få" lägga undan hälften av din lön?

Döttrarna kanske vill flytta med dig?
  • Anonym (Nej)

Att lära sig laga mat och städa etc är det minsta. Den vägen ska alla vandra och de allra flesta blir vettiga vuxna som betalar räkningar och är hela o rena. Däremot att bli utslängda är en annan femma. Yngsta tar alltså studenten och då är det tack o hej. Jag tycker att ett alternativ kan vara att du söker ett jobb på hans ort. Får du det jobbet så får du bo gratis ett tag säg ett halv år/år hos mannen. Döttrarna bor då hemma i din lägenhet men har de jobb betalar de naturligtvis för sig hemma. Då blir det inte så hårt som här ta över lägenheten o klara er själva. Du kan då åtminstone första tiden åka hem en helg i månaden. Hur är bostadsmarknaden där du bor? Kan ungdomarna ens få tag i egna lägenheter?

Svar på tråden Flytta från sina barn?