• Anonym (LJ)

Flytta från sina barn?

Är jag en dålig mamma?

Har två tjejer som är 20 och 18 nu men blir 21 och 19 sent i år (fyller i november) bor själv med dom i en lägenhet. Båda har bra relation med sin pappa, men dom vill inte bo där för han bor långt ut på landet och det blir två mil extra till jobb/skola.

Jag träffade ny man för snart 9 månader sen, allt kändes 100 %rätt från början. Dock bor han 13 mil ifrån mig så vi ses bara på helgen.  Vi börjar prata om att flytta ihop till hösten, då flyttar jag till honom.  Han har bra välbetalt jobb, bra hus med pool och så.  Så självklart flyttar jag dit. Frågan är hur jag gör med mina barn? Dom kommer ju du var 19 och 21. Känns som jag slänger ut dom och tvingar dom att flytta. 21 åringen är väl inga problem men inte många 19 åringar som flyttar så tidigt. Ska lägga förslag att dom kan ta över min lägenhet, om dom vill bo i hop. Ska jag vänta ut dom så kan det ju dröja flera år. Vi är strax över 50 och vi blir ju inte yngre direkt. Hur 17 gör jag? Är rätt säker på att 19 åringen kommer få jobb efter studenten. Känner mig kass samtidigt som jag bara vill flytta ihop med Honom.

• Svar på tråden Flytta från sina barn?
  • Anonym (LJ)
    Anonym (H) skrev 2025-01-27 08:01:30 följande:
    Förstår din situation och tankar. Självklart ska man som vuxen kunna satsa på sitt eget liv också. Samtidigt är jag kanske inte rätt person att ge råd då jag är väldigt biased. Alla lägger upp det som dem vill men bara detta att du uttrycker stress över vardagen och ändå ska lägga varje ledig stund att åka till honom. Betalar han någonting för dessa resor? Åker han till dig? Har han erbjudit sig att flytta till dig eller att ni skulle flytta till en stad mittemellan? Ja hon är 18 men man är ju ändå flyttbar och hon har också en bra relation till mamman. Han har ett barn och du två. Känns som att det alltid är så att kvinnan ska anpassa sig och ge upp saker. 
    Men som sagt har stött på så många egoistiska bekväma män där det går ut över kvinnan och hennes barn och fd. Självklart säger jag inte att det är fallet för er. Varför stressa egentligen? Om ni har en stabil relation och hans dotter är 18 och dina vuxna kan ju ett par år göra skillnad för dem då det händer mycket i den åldern. Då hinner de etablera sig mer och landa i saken. Förstår att det kan vara frustrerande att bo isär men om målet ändå är att flytta ihop och sådär? Ponera att ni säger att ni ska flytta ihop om två år och ni åker varannan gång så blir det inte lika stressigt och båda får tid med barnen och varandra. 
    Jag vill ju vara med honom varje ledig stund, längtar så efter honom nu och är en ren ångest varje söndag då jag måste hem. 
    Han betalar inte för resorna men jag äter istort sett gratis. Han betalar nästan all mat. Kan vara ibland dom jag köper nåt. Men som sagt, han står för nästan all mat. Han åker ibland hit, han kommer i helgen. Men det är mest jag som åker.  Jag sover på en bäddsoffa I rummet. Är trångt hemma då min yngsta är hemma med sån kille ibland. Den äldsta kommer med kompisar. Så det är jobbigt att vara här istället för ett stort hus med egen sängkammare och stort kök. 
    Jag vin flytta dit och nä, inte varit tal på att han ska flytta. Han har alldeles för bra jobb. Jag jobbar på fabrik och han har ett jobb med dubbelt så mycket lön som mig. Ett jobb som inte finns på många ställen. Så vore korkat att han säger upp sig och söker nytt och jag står kvar på min fabrik. 

Vi är strax över 50 båda. Om två år är vi nästan 55.. känner mig redan gammal.  Vin inte förlora mer tid med honom.  Därför vill jag flytta inom ett år helst. 
  • Lynx123

Kanske bäst om du tar ett samtal om det här med döttrarna. Tänk på att det här förmodligen är den sista perioden som ni kommer leva tillsammans - ha inte för brått med att avsluta den för den kommer inte tillbaka. Trots allt har du bara varit ihop med din kille i nio månader så det är väl inte så himla bråttom? Att han har pool betyder ju ingenting. Kanske ni kan bo hos varandra varannan helg en tid och se hur ni funkar ihop? Det kan också vara ett test för att se hur mycket han är villig att ge upp för dig.

• Anonym (Em)

Förstår inte varför du skulle slänga ut dina tjejer? Du har väl ändå kvar din lägenhet under första året som sambo? Vore ju himla dumt att säga upp den/sälja innan. Då kan du dessutom åka hem tex varannan helg för att umgås med döttrarna. 

• Anonym (LJ)
    Anonym (K) skrev 2025-01-27 08:09:52 följande:

Jag vet en tjej vars föräldrar flyttade när hon tagit studenten och hon kände sig väldigt övergiven och det påverkade deras relation väldigt negativt. 

Nu ska du inte flytta så långt bort som den tjejens föräldrar gjorde (utomlands), men lämnar dem ändå att klara sig helt själva i vardagen. 

Jag hade pratat med dem och berättat att jag funderade på att flytta i framtiden. Ge det något år till, eller två. Se till att båda har liv som rullar på på ett bra sätt. Gr dem tid stt förbereda och planera. Ett åt för dig är kort tid. Ett år för en 19-åring är lååångt. 

Jag flyttade hemifrån när jag var 18. Men det är skillnad på att flytta hemifrån och att ens hem försvinner och man tvingas skaffa eget. Jag kunde tex komma hem under studieuppehåll på somrarna.

Skillnad att flytta utomlands och flytta 13 mil bort. Sen kan dom kanske ändå känner sig övergivna. Men dom kommer ju kunna hälsa på oss och vi kommer hälsa på dom ofta.  
    Om det går som vi tänkte så flyttar jag ju inte förränom ca ett år ändå. Till hösten/nästa vinter nångång. Så du är ju 10 - 11 månader. Då kommer mina barn bara 21 och 19. 

Jag flyttade när jag var 17 men som du säger,  det var ju av egen vilja och det är skillnad. 
  • Anonym (H)
    Anonym (LJ) skrev 2025-01-27 08:17:09 följande:
    Jag vill ju vara med honom varje ledig stund, längtar så efter honom nu och är en ren ångest varje söndag då jag måste hem. 
    Han betalar inte för resorna men jag äter istort sett gratis. Han betalar nästan all mat. Kan vara ibland dom jag köper nåt. Men som sagt, han står för nästan all mat. Han åker ibland hit, han kommer i helgen. Men det är mest jag som åker.  Jag sover på en bäddsoffa I rummet. Är trångt hemma då min yngsta är hemma med sån kille ibland. Den äldsta kommer med kompisar. Så det är jobbigt att vara här istället för ett stort hus med egen sängkammare och stort kök. 
    Jag vin flytta dit och nä, inte varit tal på att han ska flytta. Han har alldeles för bra jobb. Jag jobbar på fabrik och han har ett jobb med dubbelt så mycket lön som mig. Ett jobb som inte finns på många ställen. Så vore korkat att han säger upp sig och söker nytt och jag står kvar på min fabrik. 

Vi är strax över 50 båda. Om två år är vi nästan 55.. känner mig redan gammal.  Vin inte förlora mer tid med honom.  Därför vill jag flytta inom ett år helst. 
    Okej men har han ett så bra jobb kommer väl det med en viss frihet också antar jag? Liksom det inte vore svårt för honom att få ett motsvarande jobb. Menar om det var där skon klämde. Tjänar han dessutom astronomiskt mer än du bör han enligt min uppfattning betala hälften av resorna. Hade själv en sådan relation blev galen till sist och vägrade åka till sist. Resorna lär ju vara dyrare än maten? Sedan tiden man lägger ned också. Själv tänker jag tillbaka på all den tid jag istället kunde lagt med mina barn istället för att resa till honom och vad? Men absolut om ni har det bra och du verkligen vill leva med honom i ett gemensamt boende så kör. Hade personligen gett det minst ett år till från och med nu och hunnit prata med döttrarna. Är han seriös med dig uppmuntrar han det. Vad spelar det för roll om ni flyttar ihop om ni är 56 istället för 55? i era barns åldrar är det däremot en enorm skillnad på 18 och 21 liksom. De behöver dig nu medan ni har många år framöver. 
  • Anonym (LJ)
    Lynx123 skrev 2025-01-27 08:23:30 följande:

Kanske bäst om du tar ett samtal om det här med döttrarna. Tänk på att det här förmodligen är den sista perioden som ni kommer leva tillsammans - ha inte för brått med att avsluta den för den kommer inte tillbaka. Trots allt har du bara varit ihop med din kille i nio månader så det är väl inte så himla bråttom? Att han har pool betyder ju ingenting. Kanske ni kan bo hos varandra varannan helg en tid och se hur ni funkar ihop? Det kan också vara ett test för att se hur mycket han är villig att ge upp för dig.

Ja..Jag tänker på det med,. Att denna tid inte kommer tillbaka. Men dom är ju knappt hemma ändå. 
    Jag ska prata med dom med såklart innan vi tar ett riktigt beslut. Bara ville slänga ut frågan här och få lite tankar om det. 

Sen är det inte poolen som gör att vi väljer att bo hos honom utan hans jobb. Han har ett väldigt bra och välbetalt jobb och jag står och nöter på en fabrik med dålig lön. 
    Sen vi blev ihop så hänger vi ju varje helg och ledig dag så vi testar så mycket vi kan på att bo ihop.
  • Anonym (I sanningens namn)
    Anonym (LJ) skrev 2025-01-27 09:09:31 följande:
    Ja..Jag tänker på det med,. Att denna tid inte kommer tillbaka. Men dom är ju knappt hemma ändå. 
    Jag ska prata med dom med såklart innan vi tar ett riktigt beslut. Bara ville slänga ut frågan här och få lite tankar om det. 

Sen är det inte poolen som gör att vi väljer att bo hos honom utan hans jobb. Han har ett väldigt bra och välbetalt jobb och jag står och nöter på en fabrik med dålig lön. 
    Sen vi blev ihop så hänger vi ju varje helg och ledig dag så vi testar så mycket vi kan på att bo ihop.

1. Det handlar om 13 mil! Han kan pendla från dig till sitt jobb varannan vecka. Det är många som har längre pendling till sitt jobb.

2. Du är 50+ inte 19. Du kan vänta 2 år iaf, varför kan inte han ?kasta ut? sitt barn? Varför ska dina barn få stå tillbaka pga av hans? Är hans unge viktigare än dina egna? 

3. 50 000kr är en ok lön, men verkligen inget ovanligt. Får avsmak när jag läser hur desperat du klamrar dig fast vid honom och drar upp hans välbetalda jobb som en anledning till att han inte är flyttbar. HAN kan pendla! 

4. Ditt val att nöta på fabrik. Du kan läsa en utbildning eller söka annat om du vill få upp din lön.

• Anonym (LJ)
    Anonym (I sanningens namn) skrev 2025-01-27 09:40:44 följande:

1. Det handlar om 13 mil! Han kan pendla från dig till sitt jobb varannan vecka. Det är många som har längre pendling till sitt jobb.

2. Du är 50+ inte 19. Du kan vänta 2 år iaf, varför kan inte han ?kasta ut? sitt barn? Varför ska dina barn få stå tillbaka pga av hans? Är hans unge viktigare än dina egna? 

3. 50 000kr är en ok lön, men verkligen inget ovanligt. Får avsmak när jag läser hur desperat du klamrar dig fast vid honom och drar upp hans välbetalda jobb som en anledning till att han inte är flyttbar. HAN kan pendla! 

4. Ditt val att nöta på fabrik. Du kan läsa en utbildning eller söka annat om du vill få upp din lön.

1. Sommartid kan han kanske pendla men vintern när det är kass väder så är det inte så roligt att åka 13 mil. Han börjar jobbet kl 6.30. Blir ju att gå upp mitt i natten för att åka ut på halkiga snöiga vägar. Nej!

2. Vi är båda 52 och vi vill inte vara gamla när vi flyttar ihop. Både hans och mina barn är lika viktiga.  Flyttar han blir det hans dotter som måste flytta. Så du är ju lika illa. 

3. För mig är 50 000 - 55 000 i lön mycket. Inte alla som har det. Du är säkert rik och fattar inte hur det är att leva på låg lön som precis räcker till hyra och mat. Jag får avsmak av rika knösar som inte fattar vanliga arbetare!

Jag kanske inte är nåt  läshuvd och inte lätt ai plugga som gammal. 
  • Anonym (Steff)

Kan du få ett nytt jobb på hans ort? Det är inte alltid så lätt att få när man är över 50.

Alla är olika men det kan vara en känslig ålder när man ska lämna skolan och gå ut i vuxenlivet. Det är många som mår dåligt i den åldern. 

Jag säger inte att du inte ska flytta men det är en hel del att ta med i beräkningen. Det är viktigt att ni pratar ihop er om ekonomin och andra praktiska frågor. 

• Anonym (LJ)
    Anonym (Steff) skrev 2025-01-27 10:13:08 följande:

Kan du få ett nytt jobb på hans ort? Det är inte alltid så lätt att få när man är över 50.

Alla är olika men det kan vara en känslig ålder när man ska lämna skolan och gå ut i vuxenlivet. Det är många som mår dåligt i den åldern. 

Jag säger inte att du inte ska flytta men det är en hel del att ta med i beräkningen. Det är viktigt att ni pratar ihop er om ekonomin och andra praktiska frågor. 

Jag hoppas ju, måste, då jobb där. Och det är väl en av anledningarna med att jag är strax över 50. Än så länge kan jag nog få jobb men väntar jag och blir 55 kanske..då är det genast svårare. 

Och självklart pratar vi redan om ekonomin och hur vi ska lägga upp det. 
Svar på tråden Flytta från sina barn?