• Anonym (LJ)

Flytta från sina barn?

Är jag en dålig mamma?

Har två tjejer som är 20 och 18 nu men blir 21 och 19 sent i år (fyller i november) bor själv med dom i en lägenhet. Båda har bra relation med sin pappa, men dom vill inte bo där för han bor långt ut på landet och det blir två mil extra till jobb/skola.

Jag träffade ny man för snart 9 månader sen, allt kändes 100 %rätt från början. Dock bor han 13 mil ifrån mig så vi ses bara på helgen.  Vi börjar prata om att flytta ihop till hösten, då flyttar jag till honom.  Han har bra välbetalt jobb, bra hus med pool och så.  Så självklart flyttar jag dit. Frågan är hur jag gör med mina barn? Dom kommer ju du var 19 och 21. Känns som jag slänger ut dom och tvingar dom att flytta. 21 åringen är väl inga problem men inte många 19 åringar som flyttar så tidigt. Ska lägga förslag att dom kan ta över min lägenhet, om dom vill bo i hop. Ska jag vänta ut dom så kan det ju dröja flera år. Vi är strax över 50 och vi blir ju inte yngre direkt. Hur 17 gör jag? Är rätt säker på att 19 åringen kommer få jobb efter studenten. Känner mig kass samtidigt som jag bara vill flytta ihop med Honom.

• Svar på tråden Flytta från sina barn?
  • Anonym (H)

Varför kan ni inte kompromissa? Är han flyttbar? 

• Anonym (Linda)

Alla tänker vi olika kring sånthär. Dina barn är vuxna och kan klara sig själva nu. Men känslan av att bara dra kan göra mammahjörtat lite ömt. Prata med dina döttrar. Dom kanske inte alls tycker det är konstigt att du flyttar. Att träffa den man älskar på helgerna är inte fyskam det heller... Kanske vänta nått år ? Barnen kommer ju först men detta är å andra sidan inga barn längre... Jag hade haft svårt att flytta ifrån mina barn. 

Finns många fram och tillbaka tänk. Prata med dina döttrar. Mitt tips. 

• Anonym (LJ)
    Anonym (H) skrev 2025-01-27 06:11:25 följande:

Varför kan ni inte kompromissa? Är han flyttbar? 

Med tanke på hans jobb, bra välbetalt jobb. Han har stor pool, ett garage där han kan meka med sina bilar..Han har så han kan släcka tvåor på bilar och så. Jag bor i liten lägenhet, jobbar på fabrik med kass lön. Så rätt självklart att jag flyttar. Hans dotter bor också hemma så skulle ju bli att han "slänger" ut henne istället. Så får nog bli jag som flyttar. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Linda) skrev 2025-01-27 06:11:44 följande:

Alla tänker vi olika kring sånthär. Dina barn är vuxna och kan klara sig själva nu. Men känslan av att bara dra kan göra mammahjörtat lite ömt. Prata med dina döttrar. Dom kanske inte alls tycker det är konstigt att du flyttar. Att träffa den man älskar på helgerna är inte fyskam det heller... Kanske vänta nått år ? Barnen kommer ju först men detta är å andra sidan inga barn längre... Jag hade haft svårt att flytta ifrån mina barn. 

Finns många fram och tillbaka tänk. Prata med dina döttrar. Mitt tips. 

Ja dom är vuxna men ändå är känslan att jag slänger ut dom. Dom måste ju ana att jag kommer vilja flytta dit då jag är där varje ledig dag i stort sett. 
    Jag ska prata med dom med såklart..snart. Går och tänker så mycket på detta hur jag ska göra. Velar fram och tillbaka, men kommer alltid fram till att jag vill flytta. Men sen vet jag ju att jag kommer sakna mina tjejer. Men jag ska vara jättenoga med att vi åker och hälsar på dom ofta på helgerna när jag flyttat. Och dom spelar ska få komma till oss när dom vill.
  • Kammen320

Är väl inte ovanligt att flytta hemifrån direkt efter studenten? Gjorde jag, o nästan alla jag känner. Man börjar plugga på annan ort t.ex. Jag längtade hela sista året på gymnasiet att äntligen få flytta hemifrån (o nej, jag hade ingen strulig eller dålig uppväxt med missbrukande föräldrar eller nåt sånt). Kan döttrarna dessutom få överta lägenheten så slänger du ju inte ens ut dom. Kanske kan vara bra att börja ta lite hyra av dom redan nu så dom vänjer sig dock. Dom pengarna kan du ju spara så dom har ett litet sparkonto var när du flyttar? Bara så dom vänjer sig att betala hyra.

• Anonym (LJ)
    Kammen320 skrev 2025-01-27 06:53:27 följande:

Är väl inte ovanligt att flytta hemifrån direkt efter studenten? Gjorde jag, o nästan alla jag känner. Man börjar plugga på annan ort t.ex. Jag längtade hela sista året på gymnasiet att äntligen få flytta hemifrån (o nej, jag hade ingen strulig eller dålig uppväxt med missbrukande föräldrar eller nåt sånt). Kan döttrarna dessutom få överta lägenheten så slänger du ju inte ens ut dom. Kanske kan vara bra att börja ta lite hyra av dom redan nu så dom vänjer sig dock. Dom pengarna kan du ju spara så dom har ett litet sparkonto var när du flyttar? Bara så dom vänjer sig att betala hyra.

Jag flyttade när jag var 17, flyttade ihop med min kille jag hade då. Men jag har aldrig bott själv så vet inte hur ungdomar tar att bo själv då jag aldrig gjort det. Menar att dom ska lära sig laga mat och så. 
    Den stora fick börja betala direkt när hon fick jobb, vilket hon fick direkt efter studenten. Att dom ska lära sig att allt kostar har jag redan tänkt. Hon som pluggar än får vänta tills hon fått jobb vilket hon nog kommer få efter studenten i sommar. 

Jag ska prata med dom, men funderar på om syskon vill bo ihop själva så.
  • Anonym (H)
    Anonym (LJ) skrev 2025-01-27 06:26:42 följande:
    Med tanke på hans jobb, bra välbetalt jobb. Han har stor pool, ett garage där han kan meka med sina bilar..Han har så han kan släcka tvåor på bilar och så. Jag bor i liten lägenhet, jobbar på fabrik med kass lön. Så rätt självklart att jag flyttar. Hans dotter bor också hemma så skulle ju bli att han "slänger" ut henne istället. Så får nog bli jag som flyttar. 

Jag förstår. Hur gammal är dottern då och vad har hon för kontakt med mamman? Okej vad skönt att du ändå lyckats få nytt jobb i den situationen eller har du fått det? Jo menar bara att dina barn är viktigare än hans bilmekande eller pool. Det är en annan sak om du vill flytta och känner att det är okej. Är det inte det får han också anpassa sig. 
    Gällande barnen tänker jag att de är stora och kommer ändå ha egna liv snart. Dessutom är det inte ett helt enormt pendlingsavstånd. Har barnen träffat din nya? 

Har varit där själv men för egen del ångrar jag mitt beslut gällande barnen och blir inte bra men var inte helt samma situation ändå. Och de är ju som sagt vuxna. Du kan ju testa på och funkar det inte så får du flytta tillbaka. De har säkert förståelse för att du har träffat någon som gör dig lycklig och inte vill offra det bara så. 

• Anonym (LJ)
    Anonym (H) skrev 2025-01-27 07:09:27 följande:

Jag förstår. Hur gammal är dottern då och vad har hon för kontakt med mamman? Okej vad skönt att du ändå lyckats få nytt jobb i den situationen eller har du fått det? Jo menar bara att dina barn är viktigare än hans bilmekande eller pool. Det är en annan sak om du vill flytta och känner att det är okej. Är det inte det får han också anpassa sig. 
    Gällande barnen tänker jag att de är stora och kommer ändå ha egna liv snart. Dessutom är det inte ett helt enormt pendlingsavstånd. Har barnen träffat din nya? 

Har varit där själv men för egen del ångrar jag mitt beslut gällande barnen och blir inte bra men var inte helt samma situation ändå. Och de är ju som sagt vuxna. Du kan ju testa på och funkar det inte så får du flytta tillbaka. De har säkert förståelse för att du har träffat någon som gör dig lycklig och inte vill offra det bara så. 

Hans dotter är också 18 år. Och hon har bra relation till hennes mamma men det har ju mina barn med deras pappa med.  Och japp,.mina barn har träffat honom många gånger och gillar honom. 
    Sen är det ju inte för poolen jag flyttar till honom.  Men han tjänar väl ca 50000 i månaden. Inte lätt att få sånt jobb här för honom.  Jag tjänar hälften nu och bor i liten lägenhet..Lite skillnad. Nä har inte hittat jobb där än. Har inte börjat kolla än. Tänkte ta ett snack med barnen först och sen börja leta jobb.  Så det är ju inte säkert jag får jobb så snabbt. Och beroende på jobb och så då, men planen är ju inte att flytta än på ett tag.  Till hösten möjligen...
  • Anonym (Nej)

Självklart väntar du. Jag är lite i samma sits. Mins barn bor heltid hos mig. Du kan däremot vara massor hos honom utan dåligt samvete men aldrig i livet flytta ihop innan dina barn själva flyttat. 

• Anonym (LJ)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-27 07:19:38 följande:

Självklart väntar du. Jag är lite i samma sits. Mins barn bor heltid hos mig. Du kan däremot vara massor hos honom utan dåligt samvete men aldrig i livet flytta ihop innan dina barn själva flyttat. 

Varför? 

Jag känner stress av att hinna med allt här hemma med. Då jag åker till honom varje fredag och kommer hem på söndag. Så på måndag till torsdag ska jag hinna med allt här hemma plus träning..sånt som jag innan gjorde på en hel vecka. Har en inre jobbig stress över det. 

Det är så svårt detta.
Svar på tråden Flytta från sina barn?