• Anonym (Mannen)

Ta emot telefonnummer av andra

Min sambo och jag har sagt att vi inte tar emot telefonnummer från främlingar eftersom de antagligen har ett intresse i en.

Men min sambo tycker det är annorlunda om man börjar prata med en och samma främling man stöter på utomhus. Om man pratat med dem flera gånger är det okej att ta deras nummer eftersom de då inte är främlingar längre. Konstigt resonemang tycker jag. Vad säger ni?

Min sambo är väldigt flirtig av sig men märker inte det själv. Men vi har konstaterat många gånger tidigare att killar trott att hon varit intresserad av dem. Men då skämtade vi om det. Nu börjar det kännas jobbigt.

• Svar på tråden Ta emot telefonnummer av andra
  • Anonym (vem)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-01-20 10:12:00 följande:
    Ta emot telefonnummer av andra

Min sambo och jag har sagt att vi inte tar emot telefonnummer från främlingar eftersom de antagligen har ett intresse i en.

Men min sambo tycker det är annorlunda om man börjar prata med en och samma främling man stöter på utomhus. Om man pratat med dem flera gånger är det okej att ta deras nummer eftersom de då inte är främlingar längre. Konstigt resonemang tycker jag. Vad säger ni?

Min sambo är väldigt flirtig av sig men märker inte det själv. Men vi har konstaterat många gånger tidigare att killar trott att hon varit intresserad av dem. Men då skämtade vi om det. Nu börjar det kännas jobbigt.

Ta emot telefonnummer av främlingar? Eh? Och om man har lärt känna varann så är det ju inte främlingar längre, precis som din sambo menar.

Känns som att du vill kontrollera henne och bestämma vem hon får ha kontakt med. Om jag var hon så skulle jag lämna dig och blocka ditt nummer. Aldrig att min man skulle bestämma vems nummer jag har och vem jag pratar med. 
  • Lynx123
    Anonym (vem) skrev 2025-01-20 11:28:28 följande:
    Ta emot telefonnummer av främlingar? Eh? Och om man har lärt känna varann så är det ju inte främlingar längre, precis som din sambo menar.

Känns som att du vill kontrollera henne och bestämma vem hon får ha kontakt med. Om jag var hon så skulle jag lämna dig och blocka ditt nummer. Aldrig att min man skulle bestämma vems nummer jag har och vem jag pratar med. 
    Håller med dig egentligen, men i det här fallet handlar det om en arbetslös hustru som hänger på köpcentret och träffar främmande män om dagarna.
  • Anonym (vem)
    Lynx123 skrev 2025-01-20 12:05:02 följande:
    Håller med dig egentligen, men i det här fallet handlar det om en arbetslös hustru som hänger på köpcentret och träffar främmande män om dagarna.
    Ja, fast då är det väl det som är problemet? Varför då ens skriva en tråd om telefonnummer.

Om frun är på gång med andra så är nog relationen på väg att ta slut. Att då hålla på och fokusera på telefonnummer är ju helt puckat. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Nina) skrev 2025-01-20 11:27:46 följande:
    Varför skulle en främmande man vilja bjuda henne på fika och inte bjuda med dig? Du förstår väl att "bjuda på fika" i det sammanhanget innebär att han vill ha en dejt.

Om han inte vet att hon är upptagen måste ni låta honom veta det. Ni slösar hans tid om han tror att han ska gå på dejt med en tjej och så visar det sig att hon redan har partner.
    Jag förstår det. Men hon förstår inte det. Hon ser ytterst sällan när män är intresserade utan tror att de bara är trevliga.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-01-20 18:25:24 följande:
    Jag förstår det. Men hon förstår inte det. Hon ser ytterst sällan när män är intresserade utan tror att de bara är trevliga.
    Okej, jag förstår. Jag kan själv ha lite svårt att förstå om någon flörtar ibland, jag utgår från att alla redan vet att jag är gift sedan ung ålder. Men visst har det hänt att någon har flörtat ändå och då har jag fått vara tydlig med att jag inte är intresserad på det sättet.

Du får i alla fall fråga henne om mannen inte vill bjuda med dig på fika om det nu är det de ska göra. Om det bara är vänskap han är ute så borde han väl vara lika intresserad av att lära känna dig, tänker jag.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (vem) skrev 2025-01-20 11:28:28 följande:

Jag har inget emot att hon pratar med främlingar hon stöter på. Det är när hon börjar bygga mer nära relationer med män som har ett intresse i henne som jag är emot. Att hon börjar umgås på tu man hand eller skriva dagligen via sociala medier med intresserade män. Det är inte att kontrollera. Det är att sätta gränser i en relation.

Att hon ska "lämna mig och blocka mitt nummer" låter som någon 25-åring som inte vet så mycket om relationer. Vi är 40+, har två barn ihop och har varit ett par i många år.

Det är inte speciellt moget att göra det du föreslår. Speciellt inte när man har barn.

Man pratar om problemen och försöker förstå varandras perspektiv.
  • Anonym (A)

Jag har en väldigt trevlig manlig kollega som jag kommer väldigt bra överens med. Jag skulle kunna tänka mig att bli riktigt god vän med honom och träffas utanför jobbet. Om det skulle ske, skulle jag naturligtvis stämma träff med honom och hans fru, som jag aldrig träffat, för en fika. Skulle jag försöka stämma träff med bara honom och exkludera frun, skulle han ändå aldrig komma, det skulle bara bli jättekonstigt för oss båda. Och detta är en kille jag arbetat med och lärt känna, ingen random kille jag träffat på Coop. 

Jag hade samma naiva syn på andra människor som din fru har, tills jag var ungefär 20 år och började inse att det är inte så det funkar. 

Om man pratat med någon flera gånger, nej då är de inte främlingar längre, då är de bekanta eller till och med vänner. Med bekanta och vänner så respekterar man deras partner, och sin egen. Om man stämmer träff så inbjuder man egen och den andres partner också. 

• Anonym (Wendela)

För min del får min man lämna ut sitt telefonnummer till vem han vill. Men inte flörta med andra.

Jag tänker att det är två separata saker och att det mest blir trassligt om man försöker begränsa flörtandet med en massa regler om saker som inte nödvändigtvis har med flörtande att göra.

• Jemp

Jag är kluven. Gemensamma överenskommelser ska såklart hållas av båda. Nu skapar du ju återkommande trådar om detta så det verkar ju vara ett stort problem i ert förhållande. Dessutom är det ju ett stort problem i sig att du inte litar på henne. Hade du gjort det hade ju andras intentioner inte spelat så stor roll.

Däremot tycker jag regeln i grunden är väldigt konstig.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Wendela) skrev 2025-01-20 20:03:13 följande:

För min del får min man lämna ut sitt telefonnummer till vem han vill. Men inte flörta med andra.

Jag tänker att det är två separata saker och att det mest blir trassligt om man försöker begränsa flörtandet med en massa regler om saker som inte nödvändigtvis har med flörtande att göra.

Nu är det inte min sambo som lämnar ut sitt telefonnummer utan andra män som ibland vill ge henne sitt telefonnummer.

Min sambo har ett väldigt flirtigt beteende när hon pratar med andra. Men hon är så emot i princip alla. Under åren har det varit många män som tolkat detta som ett intresse från hennes sida. Vi har skämtat om det tidigare. Men samtidigt har hon aldrig visat något intresse tillbaka.

Med denna erfarenhet blir det för mig konstigt om hon ska börja bygga närmare relationer med vissa av dessa män.
Svar på tråden Ta emot telefonnummer av andra