• Anonym (Mannen)

Ta emot telefonnummer av andra

Min sambo och jag har sagt att vi inte tar emot telefonnummer från främlingar eftersom de antagligen har ett intresse i en.

Men min sambo tycker det är annorlunda om man börjar prata med en och samma främling man stöter på utomhus. Om man pratat med dem flera gånger är det okej att ta deras nummer eftersom de då inte är främlingar längre. Konstigt resonemang tycker jag. Vad säger ni?

Min sambo är väldigt flirtig av sig men märker inte det själv. Men vi har konstaterat många gånger tidigare att killar trott att hon varit intresserad av dem. Men då skämtade vi om det. Nu börjar det kännas jobbigt.

• Svar på tråden Ta emot telefonnummer av andra
  • Anonym (Mannen)
    Jemp skrev 2025-01-20 22:02:39 följande:

Jag är kluven. Gemensamma överenskommelser ska såklart hållas av båda. Nu skapar du ju återkommande trådar om detta så det verkar ju vara ett stort problem i ert förhållande. Dessutom är det ju ett stort problem i sig att du inte litar på henne. Hade du gjort det hade ju andras intentioner inte spelat så stor roll.

Däremot tycker jag regeln i grunden är väldigt konstig.

Studier visar att otrohet eller att man får intresse för andra i de flesta fall är kopplat till situation och inte till personlighet. Andra riskfaktorer är att man umgås själv med någon av motsatt kön, att man håller kontakt via sociala medier, att det finns ett intresse hos minat en en av personerna, att minst en är spontan eller impulsiv.

Själv finner jag det respektlöst mot sin partner att umgås själv med personer som är intresserad i en eller att på olika sätt underhålla en relation med en sådan person.

Skulle hon börja spendera mycket tid på någon annan man. Oavsett om det är fysiska möten eller kommunikation via sociala medier skulle jag inte heller tycka det var okej.

Det är de relationer man ger tid och energi som man utvecklar. Därför det idag är vanligt att man blir förälskad i en kollega eftersom man umgås så mycket tillsammans och det sedan övergår till umgänge och kommunikation utanför arbetet.

Min sambo har redan manliga vänner och ex sen tidigare som hon umgås med själv ibland. Men dessa har jag träffat många gånger. Det har jag aldrig brytt mig om.

Jag tycker detta med nya män är ett problem i mitt förhållande eftersom det tidigare varit många främmande män som visat intresse efter bara ett samtal med min sambo.

Dessutom vill min sambo egentligen bjuda hem vem som helst som hon inte känner. Jag är också en öppen och inbjudande person men när man inte alls vet vilka personerna är och samtidigt har småbarn så tycker jag det är lite naivt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (vem) skrev 2025-01-20 12:53:38 följande:
    Ja, fast då är det väl det som är problemet? Varför då ens skriva en tråd om telefonnummer.

Om frun är på gång med andra så är nog relationen på väg att ta slut. Att då hålla på och fokusera på telefonnummer är ju helt puckat. 
    Min sambo är en väldigt utåtriktad person som behöver mycket socialt umgänge. Det är inte jättelätt för henne att träffa sina vänner dagtid.

Så hon brukar prata med främlingar hon stöter på i ett  köpcentrum i närheten av vår bostad eller när hon är ute på promenad. 

Hon är en sådan person som vill sprida kärlek i världen men samtidigt har en naiv syn på andra människor. Hennes personlighet gör att många män tror att hon är intresserad.

Jag tror inte hon är ute efter att hitta någon annan. Men samtidigt vill jag inte att hon börjar bygga relationer med män som har ett intresse i henne.
  • Anonym (Wendela)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-01-21 01:33:13 följande:
    Nu är det inte min sambo som lämnar ut sitt telefonnummer utan andra män som ibland vill ge henne sitt telefonnummer.
    Ännu mer obegripligt att förbjuda. Att ta emot ett telefonnummer, och sedan inte använda det, är ett enkelt sätt att visa att man inte är intresserad.

Om hon använder numret, däremot, så förstår jag att det kan göra dig osäker på er relation. Men att ta emot det är närmast en icke-handling.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Wendela) skrev 2025-01-21 04:37:33 följande:
    Ännu mer obegripligt att förbjuda. Att ta emot ett telefonnummer, och sedan inte använda det, är ett enkelt sätt att visa att man inte är intresserad.

Om hon använder numret, däremot, så förstår jag att det kan göra dig osäker på er relation. Men att ta emot det är närmast en icke-handling.
    Det handlar inte om att förbjuda. Det handlar om sund gränssättning i en relation. Båda vi är överens på punkten att vi inte tar nummer av främlingar. Att behålla numret blir också fel för det finns ingen poäng med att ha kvar numret. Det kan även vara en röd flagg att spara sådana nummer i telefonen.

Sen brukar det vanligaste vara att man får ett nummer och sedan vill personen att man ska ringa upp numret på en gång så båda har varandras nummer. Och då kan det bli en jobbig sits. Jag har också fått nummer av många andra tidigare innan denna relation så jag vet hur det kan vara med jobbiga personer.
  • Jemp
    Anonym (Mannen) skrev 2025-01-21 02:03:52 följande:
    Studier visar att otrohet eller att man får intresse för andra i de flesta fall är kopplat till situation och inte till personlighet. Andra riskfaktorer är att man umgås själv med någon av motsatt kön, att man håller kontakt via sociala medier, att det finns ett intresse hos minat en en av personerna, att minst en är spontan eller impulsiv.

Själv finner jag det respektlöst mot sin partner att umgås själv med personer som är intresserad i en eller att på olika sätt underhålla en relation med en sådan person.

Skulle hon börja spendera mycket tid på någon annan man. Oavsett om det är fysiska möten eller kommunikation via sociala medier skulle jag inte heller tycka det var okej.

Det är de relationer man ger tid och energi som man utvecklar. Därför det idag är vanligt att man blir förälskad i en kollega eftersom man umgås så mycket tillsammans och det sedan övergår till umgänge och kommunikation utanför arbetet.

Min sambo har redan manliga vänner och ex sen tidigare som hon umgås med själv ibland. Men dessa har jag träffat många gånger. Det har jag aldrig brytt mig om.

Jag tycker detta med nya män är ett problem i mitt förhållande eftersom det tidigare varit många främmande män som visat intresse efter bara ett samtal med min sambo.

Dessutom vill min sambo egentligen bjuda hem vem som helst som hon inte känner. Jag är också en öppen och inbjudande person men när man inte alls vet vilka personerna är och samtidigt har småbarn så tycker jag det är lite naivt.
    Man sätter såklart gränserna själv för sin relation. Själv tycker jag inte det låter sunt alls med sån osäkerhet. 
  • Anonym (Mannen)
    Jemp skrev 2025-01-21 08:42:28 följande:
    Man sätter såklart gränserna själv för sin relation. Själv tycker jag inte det låter sunt alls med sån osäkerhet. 
    Nu är det så att vi jobbar på vår relation så därför finns det osäkerhet som inte funnits tidigare.

Att umgås själv med personer som har ett intresse i en är bara dumt och onödigt. Det finns många relationsrådgivare som säger att man inte bör göra det.
  • Anonym (vem)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-01-21 09:12:10 följande:
    Nu är det så att vi jobbar på vår relation så därför finns det osäkerhet som inte funnits tidigare.

Att umgås själv med personer som har ett intresse i en är bara dumt och onödigt. Det finns många relationsrådgivare som säger att man inte bör göra det.
    Det verkar ju inte som att "ni" jobbar på er relation. 
  • MammaTillDansband
    Anonym (Mannen) skrev 2025-01-21 09:12:10 följande:
    Men vad är det för relation ni har egentligen? Jag har haft ett antal relationer i mitt liv och är nu mera gift, och det har aldrig varit ett diskussionsämne i någon av mina relationer huruvida vi "får ta emot telefonnummer av främlingar". Är detta något som folk vanligen gör upp regler för i sina relationer? Aldrig hört talas om i så fall.
    Personligen älskar jag min man och litar på honom, och tycker att han får prata med vem han vill i telefonen. Antagligen finns det någon bra anledning att han ringer till folk, och att de ringer till honom. Det bekymrar inte mig.

Du skriver att ni "jobbar på er relation". Får jag fråga varför ni gör det? Enligt min ödmjuka åsikt är det säkert bra att läsa vad relationscoacher skriver och hålla sig uppdaterad på forskning om otrohet, men...älskar du henne verkligen? Eller tänker du att allt detta "jobbande" enligt relationscoachernas tips ska leda till att det trollas liv i kärlek och tillit som är död sedan länge, eller kanske aldrig ens funnits där?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Wendela) skrev 2025-01-21 04:37:33 följande:

Att ta emot numret är en handling som visar intresse. Även om man inte använder det så är det fortfarande den signalen som skickas. Sedan kan personen ändra sig, men fortfarande - intresse.
  • Anonym (Mannen)
    MammaTillDansband skrev 2025-01-21 12:26:20 följande:
    Men vad är det för relation ni har egentligen? Jag har haft ett antal relationer i mitt liv och är nu mera gift, och det har aldrig varit ett diskussionsämne i någon av mina relationer huruvida vi "får ta emot telefonnummer av främlingar". Är detta något som folk vanligen gör upp regler för i sina relationer? Aldrig hört talas om i så fall.
    Personligen älskar jag min man och litar på honom, och tycker att han får prata med vem han vill i telefonen. Antagligen finns det någon bra anledning att han ringer till folk, och att de ringer till honom. Det bekymrar inte mig.

Du skriver att ni "jobbar på er relation". Får jag fråga varför ni gör det? Enligt min ödmjuka åsikt är det säkert bra att läsa vad relationscoacher skriver och hålla sig uppdaterad på forskning om otrohet, men...älskar du henne verkligen? Eller tänker du att allt detta "jobbande" enligt relationscoachernas tips ska leda till att det trollas liv i kärlek och tillit som är död sedan länge, eller kanske aldrig ens funnits där?
    Det som tagits upp av relationsexperter på senare år är att man ska tala om vad man tycker är otrohet och svek samt vilka gränser man har i en relation. Detta innan saker inträffat. 

TV4 Nyhetsmorgon har haft ett par relationsexperter som pratat om det ett par gånger.

Vi har svikit varandra på olika sätt i relationen. Det finns gott om forskning på tillit och kärlek som visar att det går att hitta tillbaks bara man fokuserar på rätt saker. Däremot har inte alla den mognad som krävs utan blir mentalt blockerade.

Jag älskar min sambo men hennes svek har i omgångar gjort henne mindre attraktiv.
Svar på tråden Ta emot telefonnummer av andra