Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

Ta emot telefonnummer av andra

Min sambo och jag har sagt att vi inte tar emot telefonnummer från främlingar eftersom de antagligen har ett intresse i en.

Men min sambo tycker det är annorlunda om man börjar prata med en och samma främling man stöter på utomhus. Om man pratat med dem flera gånger är det okej att ta deras nummer eftersom de då inte är främlingar längre. Konstigt resonemang tycker jag. Vad säger ni?

Min sambo är väldigt flirtig av sig men märker inte det själv. Men vi har konstaterat många gånger tidigare att killar trott att hon varit intresserad av dem. Men då skämtade vi om det. Nu börjar det kännas jobbigt.

• Svar på tråden Ta emot telefonnummer av andra
  • Anonym (Mannen)
    Fjäril kär skrev 2025-01-20 10:22:11 följande:

Vad är syftet med att ta emot telefonnummer? 

Syftet enligt henne är att lära känna nya intressanta människor.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Nja) skrev 2025-01-20 10:17:23 följande:

Nja, det har inte att göra med främlingsskapet utan med syftet, fortfarande.

Är det din arbetslösa sambo som flörtar i gallerian som detta handlar om? I så fall kan jag direkt säga att hon förstår dig inte och vill inte förstå heller. Det där kommer bara fortsätta.

Ja det stämmer. Hennes syftet är antagligen oskyldigt i början iaf men hon verkar inte bry sig om vad saker kan leda till. Däremot tror jag de som hon får nummer av har ett annat intresse.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-01-20 10:39:18 följande:

Om dessa män sen börjar flirta sexuellt med sms och skickar snuskiga bilder osv  - hur reagerar hon på det? För det lär dom garanterat ha gjort....

Nu har det inte hänt så mycket vad jag vet. Bara en man som vill bjuda henne på fika. Men vi har pratat allmänt om hela grejen.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Nina) skrev 2025-01-20 11:27:46 följande:
    Varför skulle en främmande man vilja bjuda henne på fika och inte bjuda med dig? Du förstår väl att "bjuda på fika" i det sammanhanget innebär att han vill ha en dejt.

Om han inte vet att hon är upptagen måste ni låta honom veta det. Ni slösar hans tid om han tror att han ska gå på dejt med en tjej och så visar det sig att hon redan har partner.
    Jag förstår det. Men hon förstår inte det. Hon ser ytterst sällan när män är intresserade utan tror att de bara är trevliga.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (vem) skrev 2025-01-20 11:28:28 följande:
    Ta emot telefonnummer av främlingar? Eh? Och om man har lärt känna varann så är det ju inte främlingar längre, precis som din sambo menar.

Känns som att du vill kontrollera henne och bestämma vem hon får ha kontakt med. Om jag var hon så skulle jag lämna dig och blocka ditt nummer. Aldrig att min man skulle bestämma vems nummer jag har och vem jag pratar med. 
    Jag har inget emot att hon pratar med främlingar hon stöter på. Det är när hon börjar bygga mer nära relationer med män som har ett intresse i henne som jag är emot. Att hon börjar umgås på tu man hand eller skriva dagligen via sociala medier med intresserade män. Det är inte att kontrollera. Det är att sätta gränser i en relation.

Att hon ska "lämna mig och blocka mitt nummer" låter som någon 25-åring som inte vet så mycket om relationer. Vi är 40+, har två barn ihop och har varit ett par i många år.

Det är inte speciellt moget att göra det du föreslår. Speciellt inte när man har barn.

Man pratar om problemen och försöker förstå varandras perspektiv.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Wendela) skrev 2025-01-20 20:03:13 följande:

För min del får min man lämna ut sitt telefonnummer till vem han vill. Men inte flörta med andra.

Jag tänker att det är två separata saker och att det mest blir trassligt om man försöker begränsa flörtandet med en massa regler om saker som inte nödvändigtvis har med flörtande att göra.

Nu är det inte min sambo som lämnar ut sitt telefonnummer utan andra män som ibland vill ge henne sitt telefonnummer.

Min sambo har ett väldigt flirtigt beteende när hon pratar med andra. Men hon är så emot i princip alla. Under åren har det varit många män som tolkat detta som ett intresse från hennes sida. Vi har skämtat om det tidigare. Men samtidigt har hon aldrig visat något intresse tillbaka.

Med denna erfarenhet blir det för mig konstigt om hon ska börja bygga närmare relationer med vissa av dessa män.
  • Anonym (Mannen)
    Jemp skrev 2025-01-20 22:02:39 följande:

Jag är kluven. Gemensamma överenskommelser ska såklart hållas av båda. Nu skapar du ju återkommande trådar om detta så det verkar ju vara ett stort problem i ert förhållande. Dessutom är det ju ett stort problem i sig att du inte litar på henne. Hade du gjort det hade ju andras intentioner inte spelat så stor roll.

Däremot tycker jag regeln i grunden är väldigt konstig.

Studier visar att otrohet eller att man får intresse för andra i de flesta fall är kopplat till situation och inte till personlighet. Andra riskfaktorer är att man umgås själv med någon av motsatt kön, att man håller kontakt via sociala medier, att det finns ett intresse hos minat en en av personerna, att minst en är spontan eller impulsiv.

Själv finner jag det respektlöst mot sin partner att umgås själv med personer som är intresserad i en eller att på olika sätt underhålla en relation med en sådan person.

Skulle hon börja spendera mycket tid på någon annan man. Oavsett om det är fysiska möten eller kommunikation via sociala medier skulle jag inte heller tycka det var okej.

Det är de relationer man ger tid och energi som man utvecklar. Därför det idag är vanligt att man blir förälskad i en kollega eftersom man umgås så mycket tillsammans och det sedan övergår till umgänge och kommunikation utanför arbetet.

Min sambo har redan manliga vänner och ex sen tidigare som hon umgås med själv ibland. Men dessa har jag träffat många gånger. Det har jag aldrig brytt mig om.

Jag tycker detta med nya män är ett problem i mitt förhållande eftersom det tidigare varit många främmande män som visat intresse efter bara ett samtal med min sambo.

Dessutom vill min sambo egentligen bjuda hem vem som helst som hon inte känner. Jag är också en öppen och inbjudande person men när man inte alls vet vilka personerna är och samtidigt har småbarn så tycker jag det är lite naivt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (vem) skrev 2025-01-20 12:53:38 följande:
    Ja, fast då är det väl det som är problemet? Varför då ens skriva en tråd om telefonnummer.

Om frun är på gång med andra så är nog relationen på väg att ta slut. Att då hålla på och fokusera på telefonnummer är ju helt puckat. 
    Min sambo är en väldigt utåtriktad person som behöver mycket socialt umgänge. Det är inte jättelätt för henne att träffa sina vänner dagtid.

Så hon brukar prata med främlingar hon stöter på i ett  köpcentrum i närheten av vår bostad eller när hon är ute på promenad. 

Hon är en sådan person som vill sprida kärlek i världen men samtidigt har en naiv syn på andra människor. Hennes personlighet gör att många män tror att hon är intresserad.

Jag tror inte hon är ute efter att hitta någon annan. Men samtidigt vill jag inte att hon börjar bygga relationer med män som har ett intresse i henne.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Wendela) skrev 2025-01-21 04:37:33 följande:
    Ännu mer obegripligt att förbjuda. Att ta emot ett telefonnummer, och sedan inte använda det, är ett enkelt sätt att visa att man inte är intresserad.

Om hon använder numret, däremot, så förstår jag att det kan göra dig osäker på er relation. Men att ta emot det är närmast en icke-handling.
    Det handlar inte om att förbjuda. Det handlar om sund gränssättning i en relation. Båda vi är överens på punkten att vi inte tar nummer av främlingar. Att behålla numret blir också fel för det finns ingen poäng med att ha kvar numret. Det kan även vara en röd flagg att spara sådana nummer i telefonen.

Sen brukar det vanligaste vara att man får ett nummer och sedan vill personen att man ska ringa upp numret på en gång så båda har varandras nummer. Och då kan det bli en jobbig sits. Jag har också fått nummer av många andra tidigare innan denna relation så jag vet hur det kan vara med jobbiga personer.
Svar på tråden Ta emot telefonnummer av andra