• Anonym (fegis)

Hur vågar ni göra trådar här?

Jag har gjort fyra trådar på familjeliv, på samma tema/med saker jag velat lufta som hör ihop. Jag har inte så många människor irl att vända mig till med bara känslor och tankar, så det blev att vända sig hit.

Tråd nummer ett, blev jag totalt nedkörd i skorna i sida efter sida. Allt jag skrev var fel, var lögn, var dumt, osv. Ingen av de mest aktiva "gick med på" att det jag skrev kunde vara rätt för/enligt mig, då det var fel för/enligt dem. Ett par skrev något enstaka inlägg som var mer positivt/stöttande, men merparten var detta. Visst, några svarade faktiskt också med fakta på vissa saker jag frågade men på ett väldigt nedlåtande sätt.

Tråd nummer två, där klagades det mest på att jag hade gjort en liknande tråd 4 månader tidigare. Mina nya tankar och frågor var ingen direkt intresserade av.

Tråd nummer tre kom det ett par goda råd och tankar ifrån i alla fall.

Tråd nummer fyra fick inga svar alls, vilket så klart händer. 

Men ärlig. Efter framför allt tråd nummer ett ångrade jag att jag hade startat den. Jag tar numera mina funderingar och frågor till reddit istället. Jag skriver inga frågor själv men mycket har redan besvarats, och med mycket trevligare ton och öppenhet för att folk kan vara olika. 

Så, hur vågar ni som fortfarande gör trådar på familjeliv, hur vågar ni? Är ni inte rädda för att ni ska bli alldeles söndertrasade?

• Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?
  • Anonym (Mx)

Om man gör en tråd så får man räkna med högt och lågt. Det finns troligtvis både vettigt folk, men även en del idioter här.

• Anonym (Har lagt av)

Jag har slutat. Det finns för många sorgliga personer på familjeliv som endast verkar tycka att det är kul att gå in i trådar och svara att man gjort en annan tråd tidigare och borde nöja sig där - även om den tråden blivit kapad och urartat. Tyvärr gör ju ofta trådar det med.

Samma personer är också snabba att klaga på att man skriver i en gammal tråd om man gör det - så jag tror den användarkategorin här på forumet mest är ute efter att få vara elaka och leka moderator.

Allmänt har jag insett att Familjeliv verkar fullt av väldigt elaka personer som mest är ute efter att göra andra ledsna. Kanske de inte får utlopp i sin verklighet för det och har valt ett anonymt forum

Som du har jag ingen annan att ventilera saker med, och tänkte att ett forum var en bra plats. Men nej, det här stället är som ett högstadium av elakhet.

• Anonym (Jr)

Så tråkigt att du fått det så. Själv har jag fått lite blandade svar men i en tråd där jag skrev om ett personligt problem fick jag ett svar som var att jag skulle visa tuttarna för folk. kändes tråkigt då man öppnat sig om något man mår dåligt av.

Använder själv reddit mest nu främst för att fler är aktiva där men även för att de flesta svaren man får är seriösa. Något annat som är en nackdel hör jämfört med andra sidor är att trådarna inte går att radera så ens problem ligger kvar föralltid. 

Rekomenderar även facebookgrupper om du har något du funderar över då man kan vara anonym där

• Anonym (r)

Jag tror (= vet att jag iaf) tröttnat på alla dessa mängder av likadana trådar. Standard borde vara att länka till sin gamla tråd och utgå med nya frågeställningar från den för annars tror folk att du återanvänder trådar. Det finns så många som postar exakt samma saker veckovis men som inte står för det utan " detta är min förstå tråd håll käften idioter" när det är exakt samma frågeställning. De som står för att de haft andra trådar på samma ämne kommer inte att ha lika stora problem med kommentarer. Sen får man snälltolka lite också, det finns raka kommentarer som inte är elaka.

Gamla trådar som någon nämnde, visst om det tillför något men de som har som hobby att dra upp gamla trådar och sen gnälla för att folk påpekar att tråden är 15 år gammal och folk sedan fortsätter bråka med någon gammal postare... Sällan ett trådlyft ger något alls.

• Anonym (Ronja)
    Anonym (r) skrev 2025-01-18 21:31:23 följande:

Jag tror (= vet att jag iaf) tröttnat på alla dessa mängder av likadana trådar. Standard borde vara att länka till sin gamla tråd och utgå med nya frågeställningar från den för annars tror folk att du återanvänder trådar. Det finns så många som postar exakt samma saker veckovis men som inte står för det utan " detta är min förstå tråd håll käften idioter" när det är exakt samma frågeställning. De som står för att de haft andra trådar på samma ämne kommer inte att ha lika stora problem med kommentarer. Sen får man snälltolka lite också, det finns raka kommentarer som inte är elaka.

Gamla trådar som någon nämnde, visst om det tillför något men de som har som hobby att dra upp gamla trådar och sen gnälla för att folk påpekar att tråden är 15 år gammal och folk sedan fortsätter bråka med någon gammal postare... Sällan ett trådlyft ger något alls.

Håller med. Känns som att FL numera mest består av en handfull trådstartare som startar trådar om samma saker. Jättetrist! Mycket bättre att uppdatera sin gamla tråd. Och ja, då blir folk trötta och irriterade på TS.
  • Anonym (fegis)
    Anonym (r) skrev 2025-01-18 21:31:23 följande:

Orsaken till tråd nr 2 var för att jag inte hittade tråd nr 1 igen, fyra månader senare. Jag letade, även med googlesöök, men tyvärr. Annars hade jag använt den.
  • Anonym (Hmm)

Jag har inga problem med att starta trådar, men jag kanske har vettigare grundtankar...? Har nästan aldrig mothugg i mina trådar iaf. Kan räknas på en hand eller max två de senaste åren.

Sedan kan jag tipsa om att inte starta flera trådar om samma sak. Det är irriterande för de som läser, det framstår som att du inte accepterade svaren i den första utan bara söker medhåll eller att du är trögfattad. Fortsätt istället på den du redan har med dina nya tankar.

En annan sak är att försöka vara så saklig, tydlig och utvecklande som möjligt i trådstarten. All relevant information ska med, men strunta i allt som inte hör till. Ingen orkar läsa noveller så tänk på vad som faktiskt behöver vara med. Håll undan med affekterna också så klart. Och även när man svarar så håller man huvudet kallt. Gå aldrig ner i sandlådan med de som är elaka.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (fegis) skrev 2025-01-18 21:48:58 följande:
    Orsaken till tråd nr 2 var för att jag inte hittade tråd nr 1 igen, fyra månader senare. Jag letade, även med googlesöök, men tyvärr. Annars hade jag använt den.
    Låt dem ligga kvar i dina favoriter så hittar du dem alltid igen.
  • Anonym (r)
    Anonym (fegis) skrev 2025-01-18 21:48:58 följande:
    Ah det är inte optimalt med att söka på FL. Håller med. Du hade kunnat nämna din tråd ändå :) Svårt att bedöma såhär utan att veta vilka trådar det handlar om (frågar inte efter dom) men ja FL är inte alltid ett kul klimat. Jag är själv inte perfekt men många gånger tar folk illa vid sig av saker som inte är illa menade.
  • Anonym (Hm)

Det är så tråkigt att det har blivit så.

Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?