• Anonym (fegis)

Hur vågar ni göra trådar här?

Jag har gjort fyra trådar på familjeliv, på samma tema/med saker jag velat lufta som hör ihop. Jag har inte så många människor irl att vända mig till med bara känslor och tankar, så det blev att vända sig hit.

Tråd nummer ett, blev jag totalt nedkörd i skorna i sida efter sida. Allt jag skrev var fel, var lögn, var dumt, osv. Ingen av de mest aktiva "gick med på" att det jag skrev kunde vara rätt för/enligt mig, då det var fel för/enligt dem. Ett par skrev något enstaka inlägg som var mer positivt/stöttande, men merparten var detta. Visst, några svarade faktiskt också med fakta på vissa saker jag frågade men på ett väldigt nedlåtande sätt.

Tråd nummer två, där klagades det mest på att jag hade gjort en liknande tråd 4 månader tidigare. Mina nya tankar och frågor var ingen direkt intresserade av.

Tråd nummer tre kom det ett par goda råd och tankar ifrån i alla fall.

Tråd nummer fyra fick inga svar alls, vilket så klart händer. 

Men ärlig. Efter framför allt tråd nummer ett ångrade jag att jag hade startat den. Jag tar numera mina funderingar och frågor till reddit istället. Jag skriver inga frågor själv men mycket har redan besvarats, och med mycket trevligare ton och öppenhet för att folk kan vara olika. 

Så, hur vågar ni som fortfarande gör trådar på familjeliv, hur vågar ni? Är ni inte rädda för att ni ska bli alldeles söndertrasade?

• Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?
  • Anonym (Fråga)

Jag är ganska ny på familjeliv. Varför finns det ingen funktion för att radera inlägg eller trådar? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2025-01-19 09:35:30 följande:
    Men varför läsa och engagera sig in en tråd som inte intresserar en? Istället för att hoppa på personen och käfta kan man låta bli att kommentera/engagera sig i tråden? Hur orkar man?
    Är ju likadant överallt på nätet! På Youtube kan ngn tala om för kreatören att hens video är värdelös och as-trist istf att titta på ngt annat i Youtubes ENORMA urval😊 Då är det ju värre för kreatören är inte anonym som de flesta är t ex HÄR!!
  • Tremere

Jag tycker att många trådskapare endast vill ha medhåll. 
    All form av ifrågasättande i svaren blir ett direkt påhopp av TS. 
    Skapar man en tråd här så måste man vara öppen för att olika människor har olika syn på ämnet. 
    Kanske inte så mycket i en sakfråga som i frågor rörande känslor eller socialt agerande. 
    Självklart skall man inte vara elak. 

Det är också viktigt att redan i TS vara noga med att ta med alla uppgifter i frågan. 
    Ser ofta att man är rätt vag i TS vilket många gånger resulterar i spekulationer i tråden. 
    Om sedan TS har taggarna utåt i sina svar så späder man på spekulationerna ytterligare. 

• Anonym (Hm)

Stämningen har förändrats mycket på FL, till det sämre.

• Anonym (Ronja)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-20 19:20:02 följande:

Även trådstarterna på FL har förändrats oerhört mycket. Knappt någon information och trådstartare som inte svarar på frågor.
  • flemens

Själv ser jag inte negativa kommentarer som att de kommer från verkliga personer, bara persona, människor som föreställer sig att de är någonting mer än de är bara för att de är anonyma troll online. Deras onlineliv går ut på att vara uppmärksamhetshoror. Sålunda ganska lätta att avfärda som irrelevanta. Man ska aldrig göda dem med svar utan sålla ut dem från de som faktiskt har någonting att säga.

Problemet med sociala medier är att många tar det på för stort allvar. Som om diverse troll hade någon betydelse för deras liv. Det finns alltid några, låt vara ibland enstaka, som är värda att lyssna på.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Ronja) skrev 2025-01-20 19:29:52 följande:
    Även trådstarterna på FL har förändrats oerhört mycket. Knappt någon information och trådstartare som inte svarar på frågor.
    Ja, det håller jag med om.
  • Tyra myra

Några reaktioner.

Fl är ett öppet forum där alla ska få komma tilltals. Då måste väl alla få stätta sin fråga än fast den ställts förut av någon annan för 6 år sedan.

Om alla ska få komma tilltals är det ju upp till läsaren om hen vill reagera på den eller inte. Om något inte verkar intressan är det ju bara att bortse från den.

Det är inte obligatoriskt att svara på andras nlägg/trådar. Det är inte obligatoriskt att reta upp sig. 

Något som borde vara obligatoriskt är att anvnda ett vårdat språk när man komunicerar med andra i ett forum som FL

• Anonym (Eminema)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-20 19:20:02 följande:

Hela världen har förändrats till sämre, så varför inte FL med?
  • Anonym (r)
    Tyra myra skrev 2025-01-20 20:31:40 följande:

Fl är ett öppet forum där alla ska få komma tilltals. Då måste väl alla få stätta sin fråga än fast den ställts förut av någon annan för 6 år sedan.

Som om det där någonsin varit ett problem? Vi har mängder av trådar för t.ex avläsning av gravtest.
Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?