• Anonym (fegis)

Hur vågar ni göra trådar här?

Jag har gjort fyra trådar på familjeliv, på samma tema/med saker jag velat lufta som hör ihop. Jag har inte så många människor irl att vända mig till med bara känslor och tankar, så det blev att vända sig hit.

Tråd nummer ett, blev jag totalt nedkörd i skorna i sida efter sida. Allt jag skrev var fel, var lögn, var dumt, osv. Ingen av de mest aktiva "gick med på" att det jag skrev kunde vara rätt för/enligt mig, då det var fel för/enligt dem. Ett par skrev något enstaka inlägg som var mer positivt/stöttande, men merparten var detta. Visst, några svarade faktiskt också med fakta på vissa saker jag frågade men på ett väldigt nedlåtande sätt.

Tråd nummer två, där klagades det mest på att jag hade gjort en liknande tråd 4 månader tidigare. Mina nya tankar och frågor var ingen direkt intresserade av.

Tråd nummer tre kom det ett par goda råd och tankar ifrån i alla fall.

Tråd nummer fyra fick inga svar alls, vilket så klart händer. 

Men ärlig. Efter framför allt tråd nummer ett ångrade jag att jag hade startat den. Jag tar numera mina funderingar och frågor till reddit istället. Jag skriver inga frågor själv men mycket har redan besvarats, och med mycket trevligare ton och öppenhet för att folk kan vara olika. 

Så, hur vågar ni som fortfarande gör trådar på familjeliv, hur vågar ni? Är ni inte rädda för att ni ska bli alldeles söndertrasade?

• Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?
  • Anonym (M)

Har startat några trådar genom åren om mina svårigheter att träffa någon.  Hur jag blivit bemött har drastiskt blivit sämre över tid. Första tråden blev jag i huvudsak bra bemött och det var flera som ville stötta. Det finns visserligen fortfarande ett fåtal som stöttar Men de flesta försöker trycka ner en i skorna. I början blev jag ledsen men nu låter jag det bara rinna av mig. Trist nog för det känns inte bra heller att bara stänga av sina känslor.

• Tyra myra

Har inte startat någon tråd på länge. Mest beroende på att jag inte har någon intressant frågeställning att dela med mig av, men jag har läst och gjort inlägg i trådar där tråd-startaren fått fruktansvärda kommentarer. har försökt att stödja TS så gott jag kunnat.

Jag kan inte förstå hur man kan uttrycka sig så nedlåtande. Ofta har de inte något konstruktivt eller tänkvärt att bidra med.  

Jag undrar helt ärligt vad de får ut av detta. Är det gamla mobbare från grundskolan som övervintrat och tinat upp här på FL?  De verkar i alla fall ha samma taktik.

Ja, jag skulle helt enkelt strunta i deras kommentarer och bara läsa de som faktiskt ärligt försöker hjälpa och råda dig.  Känner att detta forum är viktigt för de som inte har något nätverk de kan vända sig till. Där för måste de mötas av respekt.

• Anonym (Ronja)
    Anonym (M) skrev 2025-01-18 22:02:52 följande:

Har startat några trådar genom åren om mina svårigheter att träffa någon.  Hur jag blivit bemött har drastiskt blivit sämre över tid. Första tråden blev jag i huvudsak bra bemött och det var flera som ville stötta. Det finns visserligen fortfarande ett fåtal som stöttar Men de flesta försöker trycka ner en i skorna. I början blev jag ledsen men nu låter jag det bara rinna av mig. Trist nog för det känns inte bra heller att bara stänga av sina känslor.

Det är precis det som tagits upp i tråden. Folk blir trötta när folk skriver om samma sak. Just nu finns på det en tråd precis på ämnet "svårt att hitta någon" och det är långt ifrån den första. Vad ska folk säga liksom?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ronja) skrev 2025-01-18 22:10:25 följande:
    Det är precis det som tagits upp i tråden. Folk blir trötta när folk skriver om samma sak. Just nu finns på det en tråd precis på ämnet "svårt att hitta någon" och det är långt ifrån den första. Vad ska folk säga liksom?
    Jag vet att det är många som har dessa problem och många som startat trådar men det är tydligt också att vi har olika typer av problem, olika bakgrund och väldigt olika huvudanledningar till varför vi har det svårt.
    Så vad ska man skriva undrar du?

2 enkla alternativ, var stöttande och ge de råd och tips du kan, eller ignorera tråden och skriv inte alls. Vad är vitsen med att håna någon och trycka ner dem i skorna eller sparka på dem som ligger? Möjligen är det ok om TS uppenbart är ett svin eller har uppenbara värderingsproblem men i övrigt finns det noll och ingen anledning att trycka till den som söker hjälp. Har du inga råd att ge, låt bli och skriv alls. 
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (M) skrev 2025-01-18 22:17:32 följande:
    Jag vet att det är många som har dessa problem och många som startat trådar men det är tydligt också att vi har olika typer av problem, olika bakgrund och väldigt olika huvudanledningar till varför vi har det svårt.
    Så vad ska man skriva undrar du?

2 enkla alternativ, var stöttande och ge de råd och tips du kan, eller ignorera tråden och skriv inte alls. Vad är vitsen med att håna någon och trycka ner dem i skorna eller sparka på dem som ligger? Möjligen är det ok om TS uppenbart är ett svin eller har uppenbara värderingsproblem men i övrigt finns det noll och ingen anledning att trycka till den som söker hjälp. Har du inga råd att ge, låt bli och skriv alls. 
    Jag håller inte med. Det verkar vara väldigt få som startar alla dessa trådar och de har samma problem, bakgrund och anledningar. Kanske till och med är en och samma person.

Det jag menar är, vad finns det för råd att ge till någon som varit singel i 20 år? Som redan bestämt sig för för att de är för fula/korta etc? Nej, man ska inte skriva elakt, det håller jag med om. Men kan förstå att frustrationen slår till. Särskilt som vissa användare här har som livsuppgift att elda på.
  • Anonym (r)

Talar för mig nu: genuina trådar där någon beklagar sig för att denne har svårt att hitta någon som inte är kopior av en personas 50 andra trådar hoppar jag bara över utan problem, tyvärr sällan något genuint dyker upp

• Anonym (M)
    Anonym (Ronja) skrev 2025-01-18 22:22:11 följande:
    Jag håller inte med. Det verkar vara väldigt få som startar alla dessa trådar och de har samma problem, bakgrund och anledningar. Kanske till och med är en och samma person.

Det jag menar är, vad finns det för råd att ge till någon som varit singel i 20 år? Som redan bestämt sig för för att de är för fula/korta etc? Nej, man ska inte skriva elakt, det håller jag med om. Men kan förstå att frustrationen slår till. Särskilt som vissa användare här har som livsuppgift att elda på.
    Jag har aldrig genom åren hänvisat till att jag är ful eller kort. Jag ser dessa trådar med. jag vet vilka de är men det finns fler även om de drunknar bland övriga trådar. 
  • Anonym (fegis)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-18 21:50:45 följande:
    Låt dem ligga kvar i dina favoriter så hittar du dem alltid igen.
    Jag tar aldrig bort något men hittar inte ändå. 
  • Anonym (fegis)
    Anonym (r) skrev 2025-01-18 21:53:08 följande:
    Ah det är inte optimalt med att söka på FL. Håller med. Du hade kunnat nämna din tråd ändå :) Svårt att bedöma såhär utan att veta vilka trådar det handlar om (frågar inte efter dom) men ja FL är inte alltid ett kul klimat. Jag är själv inte perfekt men många gånger tar folk illa vid sig av saker som inte är illa menade.
    Det har varit trådar runt min sjukdom. Försöka förstå vad som händer och så där. Hur saker utvecklat sig. 
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (fegis) skrev 2025-01-18 22:29:05 följande:
    Jag tar aldrig bort något men hittar inte ändå. 
    De finns under Mina favoriter. Om den inte finns där och du aldrig tar bort några trådar har du nog skrivit under ett annat konto.
Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?