• Anonym (fegis)

Hur vågar ni göra trådar här?

Jag har gjort fyra trådar på familjeliv, på samma tema/med saker jag velat lufta som hör ihop. Jag har inte så många människor irl att vända mig till med bara känslor och tankar, så det blev att vända sig hit.

Tråd nummer ett, blev jag totalt nedkörd i skorna i sida efter sida. Allt jag skrev var fel, var lögn, var dumt, osv. Ingen av de mest aktiva "gick med på" att det jag skrev kunde vara rätt för/enligt mig, då det var fel för/enligt dem. Ett par skrev något enstaka inlägg som var mer positivt/stöttande, men merparten var detta. Visst, några svarade faktiskt också med fakta på vissa saker jag frågade men på ett väldigt nedlåtande sätt.

Tråd nummer två, där klagades det mest på att jag hade gjort en liknande tråd 4 månader tidigare. Mina nya tankar och frågor var ingen direkt intresserade av.

Tråd nummer tre kom det ett par goda råd och tankar ifrån i alla fall.

Tråd nummer fyra fick inga svar alls, vilket så klart händer. 

Men ärlig. Efter framför allt tråd nummer ett ångrade jag att jag hade startat den. Jag tar numera mina funderingar och frågor till reddit istället. Jag skriver inga frågor själv men mycket har redan besvarats, och med mycket trevligare ton och öppenhet för att folk kan vara olika. 

Så, hur vågar ni som fortfarande gör trådar på familjeliv, hur vågar ni? Är ni inte rädda för att ni ska bli alldeles söndertrasade?

• Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?
  • Anonym (Nja)

Jag tycker inte det är så illa. Dessvärre är det nog ofta vad folk helt ärligt tänker som kommer upp här. På facebook får man som privatperson nästan enbart positiv feedback alternativt ingen alls. Det negativa eller ifrågasättande tänks bara. Så vill man ha en liten realitycheck kan det vara bra att fråga här. 

• Anonym (BannaMamma)

Jag är väldigt selektiv med vad jag skriver här på FL, både med att starta trådar och vad jag svarar på. Dels av skälen du nämner, att man kan få väldi hårda dömande svar eller inga svar alls. Men efter att blivit cat fishad av en s k kompis så är jag ALLTID anonym.
    Chat gpt är bra att bolla med.

• Anonym (BannaMamma)

Jag är väldigt selektiv med vad jag skriver här på FL, både med att starta trådar och vad jag svarar på. Dels av skälen du nämner, att man kan få väldi hårda dömande svar eller inga svar alls. Men efter att blivit cat fishad av en s k kompis så är jag ALLTID anonym.
    Chat gpt är bra att bolla med.

• Jeanette001

De som svarar elakt och nedlåtande behöver man inte bry sig om. Skyddade bakom anonymitet på nätet "vågar" många vara elaka och säga sådant som de inte skulle vågat säga till en person öga mot öga. Det är samma här som på Facebook, Reddit, Flashback m.m. Ta fasta på de bra och hjälpsamma svaren och strunta i de andra.

Sen kan det även finnas ett intresse av att försöka få trådskaparen ur balans så att denne ska bli arg och ledsen.

• molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-20 04:03:07 följande:
    Är ju likadant överallt på nätet! På Youtube kan ngn tala om för kreatören att hens video är värdelös och as-trist istf att titta på ngt annat i Youtubes ENORMA urval😊 Då är det ju värre för kreatören är inte anonym som de flesta är t ex HÄR!!
    Fast även om det är ett anonymt nick så är det ju fortfarande en person bakom nicket som kan bli ledsen och sårad av det man skriver.
    Jag brukar i alla fall alltid försöka ta för vana att inte vara otrevlig.
  • Tyra myra
    Jeanette001 skrev 2025-01-21 17:56:19 följande:

De som svarar elakt och nedlåtande behöver man inte bry sig om. Skyddade bakom anonymitet på nätet "vågar" många vara elaka och säga sådant som de inte skulle vågat säga till en person öga mot öga. Det är samma här som på Facebook, Reddit, Flashback m.m. Ta fasta på de bra och hjälpsamma svaren och strunta i de andra.

Sen kan det även finnas ett intresse av att försöka få trådskaparen ur balans så att denne ska bli arg och ledsen.

Varför skulle en normal människa vilja få en okänd människa ur balans och bli arg?

Vad säger det om vårt samhälle? och vad säger det om oss som huserar här på FL?
  • Anonym (Hemskt)
    Tyra myra skrev 2025-01-21 22:14:08 följande:
    Varför skulle en normal människa vilja få en okänd människa ur balans och bli arg?

Vad säger det om vårt samhälle? och vad säger det om oss som huserar här på FL?

Riktigt oklart, men ser detta konstant. Man ska ifrågasätta TS. Om TS utger sig för att vara en person som känner oro för ett barn och vill kontakta socialtjänsten och nu pratar vi om rimliga grunder som missbruk i den familjen, då är TS hemsk, falsk och ska absolut inte göra detta. Om en annan TS skriver att dom blivit orosanmälda till socialtjänsten så får den TS skylla sig själv och är hemsk. Ett annat exempel kan vara någon som blivit bedragen och är ledsen, då är den personen en dålig person. Frågor handlar om TS inte gått upp i vikt och blivit oattraktiv så dennes partner blivit avtänd och gått till någon annan. TS får inget stöd alls utan allt handlar om TS och varför den blivit bedragen eller valt en skitstövel till partner. Sedan om en TS varit otrogen så är den världens största idiot och hur den ens kan andas på detta jordklot. 

Det jag försöker få fram här är att det spelar ingen roll vad detta handlar om, TS ska tryckas till oavsett om denne är offer eller förövare. Det är alltid fel på TS oavsett vilket perspektiv som TS har. Det är ytterst få nyanserade svar. Det såg helt annorlunda ut för tio år sedan. Då kunde TS rekommenderas en specifik terapiform när den varit otrogen, folk var intresserade genuint av att TS skulle få hjälp med att sluta vara otrogen och folk visade empati. Samma sak med den som var våldsutsatt. Idag känns det som att många blir påhoppade oavsett om dom blivit bedragna eller varit otrogna, det spelar liksom aldrig någon roll. 

• Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2025-01-21 18:14:03 följande:
    Fast även om det är ett anonymt nick så är det ju fortfarande en person bakom nicket som kan bli ledsen och sårad av det man skriver.
    Jag brukar i alla fall alltid försöka ta för vana att inte vara otrevlig.
    Man väljer ju sitt språk för vräker man ur sig dynga blir man väl avstängd?
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-22 09:05:50 följande:
    Man väljer ju sitt språk för vräker man ur sig dynga blir man väl avstängd?
    Uppenbarligen inte alltid. En del verkar kunna vräka ur sig vad som helst,i stort sett,utan att bli avstängda.
  • Tyra myra
    Anonym (Hemskt) skrev 2025-01-22 02:55:20 följande:

Riktigt oklart, men ser detta konstant. Man ska ifrågasätta TS. Om TS utger sig för att vara en person som känner oro för ett barn och vill kontakta socialtjänsten och nu pratar vi om rimliga grunder som missbruk i den familjen, då är TS hemsk, falsk och ska absolut inte göra detta. Om en annan TS skriver att dom blivit orosanmälda till socialtjänsten så får den TS skylla sig själv och är hemsk. Ett annat exempel kan vara någon som blivit bedragen och är ledsen, då är den personen en dålig person. Frågor handlar om TS inte gått upp i vikt och blivit oattraktiv så dennes partner blivit avtänd och gått till någon annan. TS får inget stöd alls utan allt handlar om TS och varför den blivit bedragen eller valt en skitstövel till partner. Sedan om en TS varit otrogen så är den världens största idiot och hur den ens kan andas på detta jordklot. 

Det jag försöker få fram här är att det spelar ingen roll vad detta handlar om, TS ska tryckas till oavsett om denne är offer eller förövare. Det är alltid fel på TS oavsett vilket perspektiv som TS har. Det är ytterst få nyanserade svar. Det såg helt annorlunda ut för tio år sedan. Då kunde TS rekommenderas en specifik terapiform när den varit otrogen, folk var intresserade genuint av att TS skulle få hjälp med att sluta vara otrogen och folk visade empati. Samma sak med den som var våldsutsatt. Idag känns det som att många blir påhoppade oavsett om dom blivit bedragna eller varit otrogna, det spelar liksom aldrig någon roll. 

Kan bara hålla med dig om detta. Nu var jag inte aktiv här för 10 år sedan så jag kan inte avgöra om det blivit sämre eller ej men man kan kanske ändå fundera på orsaken.  Är det så att det är ett fåtal personer som använder många nic eller är det många skribenter som håller på ?  

Jag vill ju helst tro att det är ett fåtal personer.. Om det däremot är en allmän trend bland skribenterna så blir jag riktigt lessen.  Detta skulle ju innebära att mobbingkulturen blir starkare.

Då är det nte så konstigt att våra skolor ser ut som de gör. 
  • Jeanette001
    Tyra myra skrev 2025-01-22 20:41:14 följande:
    Kan bara hålla med dig om detta. Nu var jag inte aktiv här för 10 år sedan så jag kan inte avgöra om det blivit sämre eller ej men man kan kanske ändå fundera på orsaken.  Är det så att det är ett fåtal personer som använder många nic eller är det många skribenter som håller på ?  

Jag vill ju helst tro att det är ett fåtal personer.. Om det däremot är en allmän trend bland skribenterna så blir jag riktigt lessen.  Detta skulle ju innebära att mobbingkulturen blir starkare.

Då är det nte så konstigt att våra skolor ser ut som de gör. 
    Tänker samma sak. Vissa som skriver här är verkligen inga vuxna föredömen. Kanske lockar olika anonyma diskussionsforum till sig människor som "stannat" i utvecklingen eller många med diagnoser?

• Anonym (D)
    Jeanette001 skrev 2025-01-21 17:56:19 följande:

Du är själv elak. 
  • Jeanette001
    Anonym (D) skrev 2025-01-28 12:10:59 följande:
    Du är själv elak. 
    På vilket sätt är jag elak?

• Tyra myra

Ibland uppfattas förtydligande som kritik eller elakhet, vilket skapar helt onödiga konflikter. Därför har jag alltmer slutat förtydliga mig när skribenter missuppfattat vad jag skriver.  Låter dem vara helt enkelt. 

Lite synd kanske, eftersom dessa skribenter nog skulle behöva lite övning i svenska språket.

Min taktik blir alltmer att säga vad jag vill ha sagt i ett inlägg och inte reagera på skribenter som medvetet eller omedvetet misstolkar vad jag skriver.

Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?