Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Hur vågar ni göra trådar här?

Har inte startat någon tråd på länge. Mest beroende på att jag inte har någon intressant frågeställning att dela med mig av, men jag har läst och gjort inlägg i trådar där tråd-startaren fått fruktansvärda kommentarer. har försökt att stödja TS så gott jag kunnat.

Jag kan inte förstå hur man kan uttrycka sig så nedlåtande. Ofta har de inte något konstruktivt eller tänkvärt att bidra med.  

Jag undrar helt ärligt vad de får ut av detta. Är det gamla mobbare från grundskolan som övervintrat och tinat upp här på FL?  De verkar i alla fall ha samma taktik.

Ja, jag skulle helt enkelt strunta i deras kommentarer och bara läsa de som faktiskt ärligt försöker hjälpa och råda dig.  Känner att detta forum är viktigt för de som inte har något nätverk de kan vända sig till. Där för måste de mötas av respekt.

• Tyra myra

Vet att detta nog är OT men 

Hoppas någon kan ge mig svar på vad innebär det att någon trollar?

Förstår inte riktigt betydelsen av detta. 

Ibland dyker det upp kommentarer om att någon skulle ha trollat i inlägg eller trådstart. 

Om man inte tror på något som skrivs så är det väl bara att endera ignorera det eller säga att man inte tror på det. 

Därför måste väl att trolla innebära något annat, vad?

Varför påstår man att någon trollar

• Tyra myra
    Anonym (Klarafina) skrev 2025-01-19 09:27:17 följande:
    Trolla är att medvetet provocera. Det kommer från engelskans troll - ett sätt att fiska. En del vill varna för troll eftersom deras inlägg ofta leder diskussionen åt ett helt annat håll än det var tänkt av trådskaparen. Trollen vill styra hur andra ska reagera och vad de ska prata om. Skriver trollet något riktigt provocerande kommer vissa att svara, trots att det inte är ämnet för tråden. Och på så vis blir tråden förstörd. Därför varnar man ibland för troll (även om forumreglerna säger att man inte får det). 
    OK, då förstår jag lite bättre. 
  • Tyra myra

Några reaktioner.

Fl är ett öppet forum där alla ska få komma tilltals. Då måste väl alla få stätta sin fråga än fast den ställts förut av någon annan för 6 år sedan.

Om alla ska få komma tilltals är det ju upp till läsaren om hen vill reagera på den eller inte. Om något inte verkar intressan är det ju bara att bortse från den.

Det är inte obligatoriskt att svara på andras nlägg/trådar. Det är inte obligatoriskt att reta upp sig. 

Något som borde vara obligatoriskt är att anvnda ett vårdat språk när man komunicerar med andra i ett forum som FL

• Tyra myra
    Jeanette001 skrev 2025-01-21 17:56:19 följande:

De som svarar elakt och nedlåtande behöver man inte bry sig om. Skyddade bakom anonymitet på nätet "vågar" många vara elaka och säga sådant som de inte skulle vågat säga till en person öga mot öga. Det är samma här som på Facebook, Reddit, Flashback m.m. Ta fasta på de bra och hjälpsamma svaren och strunta i de andra.

Sen kan det även finnas ett intresse av att försöka få trådskaparen ur balans så att denne ska bli arg och ledsen.

Varför skulle en normal människa vilja få en okänd människa ur balans och bli arg?

Vad säger det om vårt samhälle? och vad säger det om oss som huserar här på FL?
  • Tyra myra
    Anonym (Hemskt) skrev 2025-01-22 02:55:20 följande:

Riktigt oklart, men ser detta konstant. Man ska ifrågasätta TS. Om TS utger sig för att vara en person som känner oro för ett barn och vill kontakta socialtjänsten och nu pratar vi om rimliga grunder som missbruk i den familjen, då är TS hemsk, falsk och ska absolut inte göra detta. Om en annan TS skriver att dom blivit orosanmälda till socialtjänsten så får den TS skylla sig själv och är hemsk. Ett annat exempel kan vara någon som blivit bedragen och är ledsen, då är den personen en dålig person. Frågor handlar om TS inte gått upp i vikt och blivit oattraktiv så dennes partner blivit avtänd och gått till någon annan. TS får inget stöd alls utan allt handlar om TS och varför den blivit bedragen eller valt en skitstövel till partner. Sedan om en TS varit otrogen så är den världens största idiot och hur den ens kan andas på detta jordklot. 

Det jag försöker få fram här är att det spelar ingen roll vad detta handlar om, TS ska tryckas till oavsett om denne är offer eller förövare. Det är alltid fel på TS oavsett vilket perspektiv som TS har. Det är ytterst få nyanserade svar. Det såg helt annorlunda ut för tio år sedan. Då kunde TS rekommenderas en specifik terapiform när den varit otrogen, folk var intresserade genuint av att TS skulle få hjälp med att sluta vara otrogen och folk visade empati. Samma sak med den som var våldsutsatt. Idag känns det som att många blir påhoppade oavsett om dom blivit bedragna eller varit otrogna, det spelar liksom aldrig någon roll. 

Kan bara hålla med dig om detta. Nu var jag inte aktiv här för 10 år sedan så jag kan inte avgöra om det blivit sämre eller ej men man kan kanske ändå fundera på orsaken.  Är det så att det är ett fåtal personer som använder många nic eller är det många skribenter som håller på ?  

Jag vill ju helst tro att det är ett fåtal personer.. Om det däremot är en allmän trend bland skribenterna så blir jag riktigt lessen.  Detta skulle ju innebära att mobbingkulturen blir starkare.

Då är det nte så konstigt att våra skolor ser ut som de gör. 
  • Tyra myra

Ibland uppfattas förtydligande som kritik eller elakhet, vilket skapar helt onödiga konflikter. Därför har jag alltmer slutat förtydliga mig när skribenter missuppfattat vad jag skriver.  Låter dem vara helt enkelt. 

Lite synd kanske, eftersom dessa skribenter nog skulle behöva lite övning i svenska språket.

Min taktik blir alltmer att säga vad jag vill ha sagt i ett inlägg och inte reagera på skribenter som medvetet eller omedvetet misstolkar vad jag skriver.

Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?