• Anonym (Mia)

Han vägrar flytta

Min sen i morse expojkvän vägrar flytta. Kontraktet står i mitt namn, men han påstår att jag ändå inte kan tvinga honom att flytta så snabbt, vilket jag blivit tillsagd att jag visst kan. Han har inte rätt till lägenheten och jag och barnen ska inte behöva leva med honom.

Kronofogden kan ta veckor på sig, så hur gör jag?

• Svar på tråden Han vägrar flytta
  • Tremere

Det beror lite på hur länge ni bott tillsammans. 
    Räknades ni som sambos?
    Skaffade lägenheten under tiden ni var tillsammans?
    (även om den bara står på dig) 

• Anonym (Sambolagen)

Hur länge har ni bott ihop? Är den över 6 månader räknas ni som sambo, och du kan inte bara kasta ut honom på gatan, även om du råkar stå på kontraktet. Det är hans hem också, och han har rätt att få tid på sig att hitta ett nytt boende.

• Anonym (Mia)
    Tremere skrev 2025-01-15 18:17:47 följande:

Det beror lite på hur länge ni bott tillsammans. 
    Räknades ni som sambos?
    Skaffade lägenheten under tiden ni var tillsammans?
    (även om den bara står på dig) 

Fick den när vi var tillsammans, men han flyttade in senare. Skaffades inte för gemensamt boende.
    Varför spelar det roll hur länge vi bott tillsammans?
  • Öland 4ever
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 18:12:07 följande:
    Han vägrar flytta

Min sen i morse expojkvän vägrar flytta. Kontraktet står i mitt namn, men han påstår att jag ändå inte kan tvinga honom att flytta så snabbt, vilket jag blivit tillsagd att jag visst kan. Han har inte rätt till lägenheten och jag och barnen ska inte behöva leva med honom.

Kronofogden kan ta veckor på sig, så hur gör jag?

Den första raden låter lite märklig... Min sen i morse expojkvän vägrar flytta.

Tog det slut i morse och du menar att han ska flytta SAMMA DAG dvs DAG ETT!!???
    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Tremere
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 18:27:33 följande:
    Fick den när vi var tillsammans, men han flyttade in senare. Skaffades inte för gemensamt boende.
    Om man bott tillsammans mer än 6 månader och har ett romantiskt förhållande så räknas man som sambo och då gäller andra regler. 
    Då kan t om han ha rätt till lägenheten om det anses att han har större nytta av den. 
    Tror inte det gäller er, men det kan t ex vara att om man har barn tillsammans så är det den som kommer ha barnet mest som kommer att ha rätt till lägenheten. 
    Lite snabbt och slarvigt förklarat. 
  • Anonym (J)
    Öland 4ever skrev 2025-01-15 18:34:21 följande:

Undrar samma sak
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 18:27:33 följande:
    Det spelar roll för sambolagen. Om ni räknas som sambo har du inte rätt att bara kasta ut honom, även om du står på kontraktet. Det är faktiskt så att enligt samma lag går bostaden till den som bedöms ha störst behov av den, oavsett vem som står på kontraktet.
  • Anonym (Mia)
    Öland 4ever skrev 2025-01-15 18:34:21 följande:

Ja. Han får inte bo kvar här en enda dag till. Det enda han har här som är hans är kläder och en mobilladdare, som jag packat åt honom.
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 19:54:52 följande:
    Ja. Han får inte bo kvar här en enda dag till. Det enda han har här som är hans är kläder och en mobilladdare, som jag packat åt honom.
    Enligt lag får du inte kasta ut honom. Jag förstår att du inte vill se honom igen, men han bor också i bostaden och han har rätt att få tid att hitta ett nytt boende. Det är inte bara upp till dig!

Förhoppningsvis tar han sitt pick och pack och sover på någon kompis soffa ett tag, men vill han inte flytta får du vackert vänta på att myndighetsmaskineriet ska tugga sig fram till ett beslut i ert fall.

Tänk dig noga för vad du säger till honom och handla inte i affekt, det kan komma att hållas emot dig senare.
Svar på tråden Han vägrar flytta