• Anonym (Mia)

Han vägrar flytta

Min sen i morse expojkvän vägrar flytta. Kontraktet står i mitt namn, men han påstår att jag ändå inte kan tvinga honom att flytta så snabbt, vilket jag blivit tillsagd att jag visst kan. Han har inte rätt till lägenheten och jag och barnen ska inte behöva leva med honom.

Kronofogden kan ta veckor på sig, så hur gör jag?

• Svar på tråden Han vägrar flytta
  • Anonym (Z)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-17 12:48:40 följande:
    Det får domstolen avgöra om det går så pass långt
    Visst, han kan försöka få det till domstol, men enligt lagen är det hemfridsbrott så tvivlar på att domstolsresurser skulle slösas på detta. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Z) skrev 2025-01-17 12:52:34 följande:
    Visst, han kan försöka få det till domstol, men enligt lagen är det hemfridsbrott så tvivlar på att domstolsresurser skulle slösas på detta. 
    Är det ett brott så måste domstolen ta upp det om det blir åtal.
    Samma sak om någon tar upp det som ett civilrättsligt tvistemål, domstolen har inget val
  • Anonym (Z)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-17 13:05:29 följande:
    Är det ett brott så måste domstolen ta upp det om det blir åtal.
    Samma sak om någon tar upp det som ett civilrättsligt tvistemål, domstolen har inget val
    Om någon anmäler brottet. TS har inte sagt att hon ska göra det. Allmänt åtal? Tvivlar ?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Z) skrev 2025-01-17 12:39:04 följande:

Spelar ingen roll varför hon gjorde slut.
    Att han folkbokfört sig där ger ingen besittningsrätt. 
    Vore bäst att byta lås. 

Det är inte därför jag frågar. TS vägrar svara på varför hon har slängt ut honom och ju längre hon vägrar desto märkligare verkar det. Man undrar ju om hon bara fiskar sympatier för sin sida...
  • olof 45
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-17 14:12:31 följande:
    Det är inte därför jag frågar. TS vägrar svara på varför hon har slängt ut honom och ju längre hon vägrar desto märkligare verkar det. Man undrar ju om hon bara fiskar sympatier för sin sida...
    Eller så är et helt orelevant? Vadå, behöver hon godkännande för att göra slut?? Det är väl helt upp till henne?

Nu är det så att hon vill göra slut (av en anledning som hon vill och kan hålla för sig själv), och hon vill veta vad lagen säger! Inte ha "åsikter" på om det är moraliskt rätt eller fel att göra slut och itne vilja ha sitt ex på soffan i vardagsrummet, i sitt hem!

Så fakta:
    - Snubben har haft sin nattsömn i flera månader i hennes lägenhet
    - de har ingen utalad överenskommelse om att "flytta ihop", utan hon är i tron att hon gör honom en tillfällig tjänst eftesrom det är problem i hans lägenhet
    - Snubben har bakom hennes rygg sagt upp sin stadigvarande bostad, och (eller?) skrivit sig på hennes address.

Låter som att han är en sofistikerad bedragare.

Kan vi nu ANTA att TS talar sanning (t.ex. om att de i skrift framgår tydligt att det är en tillfällig boendelösning, och att de inte uppfyller kraven för att räknas under sambolagen), ge henne råd? 
  • Anonym (Nej)
    olof 45 skrev 2025-01-17 14:35:28 följande:
    Eller så är et helt orelevant? Vadå, behöver hon godkännande för att göra slut?? Det är väl helt upp till henne?

Nu är det så att hon vill göra slut (av en anledning som hon vill och kan hålla för sig själv), och hon vill veta vad lagen säger! Inte ha "åsikter" på om det är moraliskt rätt eller fel att göra slut och itne vilja ha sitt ex på soffan i vardagsrummet, i sitt hem!

Så fakta:
    - Snubben har haft sin nattsömn i flera månader i hennes lägenhet
    - de har ingen utalad överenskommelse om att "flytta ihop", utan hon är i tron att hon gör honom en tillfällig tjänst eftesrom det är problem i hans lägenhet
    - Snubben har bakom hennes rygg sagt upp sin stadigvarande bostad, och (eller?) skrivit sig på hennes address.

Låter som att han är en sofistikerad bedragare.

Kan vi nu ANTA att TS talar sanning (t.ex. om att de i skrift framgår tydligt att det är en tillfällig boendelösning, och att de inte uppfyller kraven för att räknas under sambolagen), ge henne råd? 
    Som sagt, jag frågar inte för sakfrågans skull.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-17 11:21:39 följande:
    Han vägrar flyttaSkulle detta landa i domstol, vilket inte är troligt, skulle nog rätten anse att han har besittningsrätt. Oavsett vad du tycker.

Bäst sättet är nog att du så snabbt som möjligt byter lås och ser till att han inte kommer in. Om han sen flyttar och bor någon annan stans är ditt probelm löst.
    Haha, nej inte en chans att han skulle få besittningsrätt.
    Varför inbillar du dig det?

Och framför allt, hur motiverar du din villfarelse?
  • Anonym (Reena)
    För att det är oviktigt varför ts gjort slut, det har inget med något att göra.

Han kanske varit otrogen?
    Han kanske lurat henna på pengar?
    Han kanske tog det sista av osten eller trampade på kattens svans.

DET ÄR IRRELEVANT.
  • Core
    Varför skulle någon riskera sin anonymitet och gå ut med detaljer helt i onödan? Juridiskt sett har det ingen betydelse, och alltså inte heller för frågeställningen 

TS du får helt enkelt skaffa ny fort, lär skapa ett mindre obehag om du säger att han flyttar in nästa fredag 😂
  • Anonym (Nej)
    Core skrev 2025-01-17 17:59:27 följande:
    Varför skulle någon riskera sin anonymitet och gå ut med detaljer helt i onödan? Juridiskt sett har det ingen betydelse, och alltså inte heller för frågeställningen 

TS du får helt enkelt skaffa ny fort, lär skapa ett mindre obehag om du säger att han flyttar in nästa fredag 😂
    Riskera sin anonymitet....? Du tror att ts skäl är så extremt ovanliga att en enda person skulle lista ut vilka de är...? Intet nytt under solen skulle jag säga. Och jag har redan sagt att det inte handlar om sakfrågan. Det verkar bara som att ts mörkar detaljer som kan få henne att framstå i dålig dager.
Svar på tråden Han vägrar flytta