• Anonym (Mia)

Han vägrar flytta

Min sen i morse expojkvän vägrar flytta. Kontraktet står i mitt namn, men han påstår att jag ändå inte kan tvinga honom att flytta så snabbt, vilket jag blivit tillsagd att jag visst kan. Han har inte rätt till lägenheten och jag och barnen ska inte behöva leva med honom.

Kronofogden kan ta veckor på sig, så hur gör jag?

• Svar på tråden Han vägrar flytta
  • Anonym (M)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 09:38:22 följande:
    Man kan visst slänga ut en gäst. Det är inte mitt problem att han sa upp sitt boende, det hade han inte mitt godkännande till.
    Så han är inte skriven hos dig?
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 09:38:22 följande:
    Man kan visst slänga ut en gäst. Det är inte mitt problem att han sa upp sitt boende, det hade han inte mitt godkännande till.
    Hur har det gått för dig?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2025-01-16 09:43:04 följande:
    Det spelar ingen roll. Vet av en annan användares återkommande problem att man ändå räknas "bo" hos någon om man har saker där och sover där sedan ett tag tillbaka. Här har det gått flera månader.

Den andra användaren har varit desperat i flera trådar och trots att hon till och med ringt polisen så säger de att de tyvärr inte kan göra någonting. Den killen var inte skriven hos henne heller och det hade inte gått ett halvår.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (M) skrev 2025-01-16 09:43:04 följande:
    Jo, men det finns också en sms-konversation som visar att jag aldrig godkänt det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 09:57:49 följande:
    Det spelar ingen roll. Vet av en annan användares återkommande problem att man ändå räknas "bo" hos någon om man har saker där och sover där sedan ett tag tillbaka. Här har det gått flera månader.

Den andra användaren har varit desperat i flera trådar och trots att hon till och med ringt polisen så säger de att de tyvärr inte kan göra någonting. Den killen var inte skriven hos henne heller och det hade inte gått ett halvår.
    Han har inga saker här, förutom det som är i hans väska i hallen. Han skulle sova här medan hans lägenhet lagades, finns många bevis på att jag aldrig låtit honom flytta in.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2025-01-16 09:43:14 följande:
    Hur har det gått för dig?
    Han kom inte hit i natt, så mycket mer än så vet jag inte. Säkerhetskedjan är i, så han kan inte komma in iaf, men jag kan ju inte gå ut heller då. Ska prata med hyresvärden om att byta lås om han inte frivilligt lämnar tillbaka nyckeln.
  • fornminne

Det stämmer att man inte kan slänga ut en sambo hur som helst, men nu låter det mer som att TS har blivit lurad. Han skulle bara bo där tillfälligt men dröjde sig kvar och sade i hemlighet upp sitt andrahandskontrakt för att det skulle bli svårare för TS att kasta ut honom.

Om barnen inte är gemensamma (vilket det inte låter som), ska TS kunna bli av med honom utan några juridiska hinder. Frågan är väl bara hur lång tid det tar. Hon kan börja med att byta lås så att han inte kommer in, samt bestrida om han olovligen har skrivit sig där. Hävdar han att hon inte kan stänga honom ute genom att byta lås, måste han kunna visa att han har rätt till bostaden, vilket han inte har. Han har bott där tillfälligt som gäst, vilket inte är detsamma som att bo ihop.

Försöker han trots ovanstående ta sig in, eller ställer till andra problem för TS, får hon polisanmäla. Men det bästa vore om hon känner några som kan hjälpa henne att skrämma iväg honom. Ibland får man ta saken i egna händer, men det ju inte alla som har den möjligheten. 

• Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 10:05:34 följande:
    Han kom inte hit i natt, så mycket mer än så vet jag inte. Säkerhetskedjan är i, så han kan inte komma in iaf, men jag kan ju inte gå ut heller då. Ska prata med hyresvärden om att byta lås om han inte frivilligt lämnar tillbaka nyckeln.
    Tack för uppdateringen! Jag har undrat hur det gått för dig.

Har du kontaktat jurist?
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 09:57:49 följande:

Om man bor på ett ställe man inte är skriven på begår man ett brott.

Så om han anses bo hos TS måste han vara skriven där. Annars har han inget att komma med. 
  • Anonym (Kl)

Ring kronofogden och fråga vad som gäller. Men om det bedöms att ni är sambor kan du inte slänga ut honom, nej. 

Svar på tråden Han vägrar flytta