• Anonym (Mia)

Han vägrar flytta

Min sen i morse expojkvän vägrar flytta. Kontraktet står i mitt namn, men han påstår att jag ändå inte kan tvinga honom att flytta så snabbt, vilket jag blivit tillsagd att jag visst kan. Han har inte rätt till lägenheten och jag och barnen ska inte behöva leva med honom.

Kronofogden kan ta veckor på sig, så hur gör jag?

• Svar på tråden Han vägrar flytta
  • Anonym (M)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 10:05:34 följande:
    Han kom inte hit i natt, så mycket mer än så vet jag inte. Säkerhetskedjan är i, så han kan inte komma in iaf, men jag kan ju inte gå ut heller då. Ska prata med hyresvärden om att byta lås om han inte frivilligt lämnar tillbaka nyckeln.
    Har du tur fattar han att han inte är välkommen. 
  • fornminne
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 09:57:49 följande:
    Det spelar ingen roll. Vet av en annan användares återkommande problem att man ändå räknas "bo" hos någon om man har saker där och sover där sedan ett tag tillbaka. Här har det gått flera månader.

Den andra användaren har varit desperat i flera trådar och trots att hon till och med ringt polisen så säger de att de tyvärr inte kan göra någonting. Den killen var inte skriven hos henne heller och det hade inte gått ett halvår.

Menar du användaren som då och då startar trådar om att hon inte blir av med en man hon är rädd för, som från början bara skulle sova där några nätter, verkar det finnas annan problematik där. Hon verkar inte heller ha någon som kan hjälpa henne samt vågar inte själv kasta ut honom eller byta lås.

I TS fall hade mannen knappt några saker där och skulle bara bo där tillfälligt medan hans lägenhet renoverades. Så länge TS kan styrka detta, vilket hon verkar kunna, har han ingen rätt till hennes bostad. 

Jag känner en tjej som hade svårt att bli av med en inneboende, men det gick tillslut. Och då var han ändå inneboende, inte gäst som i TS fall.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2025-01-16 10:11:21 följande:
    Tack för uppdateringen! Jag har undrat hur det gått för dig.

Har du kontaktat jurist?
    Har en släkting som är gift med en, han skulle rådfråga.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 10:01:55 följande:
    Jo, men det finns också en sms-konversation som visar att jag aldrig godkänt det.
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 10:03:39 följande:
    Han har inga saker här, förutom det som är i hans väska i hallen. Han skulle sova här medan hans lägenhet lagades, finns många bevis på att jag aldrig låtit honom flytta in.
    Det spelar ingen roll hur få saker han äger. Dessutom ännu värre för dig eftersom han är skriven hos dig, med eller utan din tillåtelse.

• Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2025-01-16 10:13:09 följande:
    Om man bor på ett ställe man inte är skriven på begår man ett brott.

Så om han anses bo hos TS måste han vara skriven där. Annars har han inget att komma med. 
    Och varför har då polisen sagt vid ett flertal tillfällen till den andra människan att de tyvärr inte kan slänga ut den mannen? Och han var inte ens skriven där utan han räknades bo där ändå, trots kortare tid än ett halvår.
  • fornminne
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 12:01:05 följande:
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 10:03:39 följande:
    Han har inga saker här, förutom det som är i hans väska i hallen. Han skulle sova här medan hans lägenhet lagades, finns många bevis på att jag aldrig låtit honom flytta in.
    Det spelar ingen roll hur få saker han äger. Dessutom ännu värre för dig eftersom han är skriven hos dig, med eller utan din tillåtelse.

Om TS kan styrka att hon inte har godkänt att han ska bo där eller skriva sig där, vilket hon verkar kunna styrka, kan hon visst bli av med honom.
  • fornminne
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 12:02:06 följande:
    Och varför har då polisen sagt vid ett flertal tillfällen till den andra människan att de tyvärr inte kan slänga ut den mannen? Och han var inte ens skriven där utan han räknades bo där ändå, trots kortare tid än ett halvår.

Vem syftar du på? Det verkar finnas annan problematik där som sagt.

Det GÅR att bli av med ovälkomna ex-partners / gäster / hyresgäster / inneboende, även i fall där de till viss del har lagen på sin sida. Men man måste stå på sig, samt kanske ha hjälp.

Ju kortare tid det handlar om, samt ju mer bevis man har för att det aldrig var meningen att personen skulle flytta in, desto lättare är det rent juridiskt. Om man nu måste ta till juridiken och inte kan lösa det på andra sätt.

• Anonym (Nej)
    fornminne skrev 2025-01-16 12:10:55 följande:

Vem syftar du på? Det verkar finnas annan problematik där som sagt.

Det GÅR att bli av med ovälkomna ex-partners / gäster / hyresgäster / inneboende, även i fall där de till viss del har lagen på sin sida. Men man måste stå på sig, samt kanske ha hjälp.

Ju kortare tid det handlar om, samt ju mer bevis man har för att det aldrig var meningen att personen skulle flytta in, desto lättare är det rent juridiskt. Om man nu måste ta till juridiken och inte kan lösa det på andra sätt.

Jag vet inte vad hon heter och om jag visste skulle jag självklart inte skriva det i ett öppet forum. Hon har skrivit trådar då och då och trots poliskontakter så säger de att de inte kan göra något åt saken. Jag har själv rått människan till att ge skriftlig uppsägelse och sedan kontakta KF efter tre månader, men hon verkar rädd eller av annan orsak inte klara av att ta de stegen. Hur som helst, polisen hjälper inte till trots att den mannen inte ens är skriven där och liksom ts ex knappt har några saker där.

Även om man har juridiken på sin sida så tar det månader att gå ut en person, om ens då. Och jag vet att SVT tagit upp ett fall där en person står skriven på en adress, helt på egen hand, och bor i någon annans hus och trots kontakter med polis, SKV osv så blir man inte av med personen.

Känns som att det är dags för ändringar i lagen där!
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 12:02:06 följande:
    Fast den andre personen är ju också mycket märklig, så det som skrevs i hennes trådar tar jag inte på allvar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 12:19:26 följande:
    Jag vet inte vad hon heter och om jag visste skulle jag självklart inte skriva det i ett öppet forum. Hon har skrivit trådar då och då och trots poliskontakter så säger de att de inte kan göra något åt saken. Jag har själv rått människan till att ge skriftlig uppsägelse och sedan kontakta KF efter tre månader, men hon verkar rädd eller av annan orsak inte klara av att ta de stegen. Hur som helst, polisen hjälper inte till trots att den mannen inte ens är skriven där och liksom ts ex knappt har några saker där.

Även om man har juridiken på sin sida så tar det månader att gå ut en person, om ens då. Och jag vet att SVT tagit upp ett fall där en person står skriven på en adress, helt på egen hand, och bor i någon annans hus och trots kontakter med polis, SKV osv så blir man inte av med personen.

Känns som att det är dags för ändringar i lagen där!
    Du kan ju inte veta att hon faktiskt kontaktat polisen och vad hon i så fall sagt. Det är inga bevis för något. 
Svar på tråden Han vägrar flytta