fornminne skrev 2025-01-16 12:10:55 följande:
Vem syftar du på? Det verkar finnas annan problematik där som sagt.
Det GÅR att bli av med ovälkomna ex-partners / gäster / hyresgäster / inneboende, även i fall där de till viss del har lagen på sin sida. Men man måste stå på sig, samt kanske ha hjälp.
Ju kortare tid det handlar om, samt ju mer bevis man har för att det aldrig var meningen att personen skulle flytta in, desto lättare är det rent juridiskt. Om man nu måste ta till juridiken och inte kan lösa det på andra sätt.
Jag vet inte vad hon heter och om jag visste skulle jag självklart inte skriva det i ett öppet forum. Hon har skrivit trådar då och då och trots poliskontakter så säger de att de inte kan göra något åt saken. Jag har själv rått människan till att ge skriftlig uppsägelse och sedan kontakta KF efter tre månader, men hon verkar rädd eller av annan orsak inte klara av att ta de stegen. Hur som helst, polisen hjälper inte till trots att den mannen inte ens är skriven där och liksom ts ex knappt har några saker där.
Även om man har juridiken på sin sida så tar det månader att gå ut en person, om ens då. Och jag vet att SVT tagit upp ett fall där en person står skriven på en adress, helt på egen hand, och bor i någon annans hus och trots kontakter med polis, SKV osv så blir man inte av med personen.
Känns som att det är dags för ändringar i lagen där!