• Anonym (Nej)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2025-01-16 09:22:56 följande:
    Eftersom de bara har bott tillsammans i fyra månader räknas de inte som sambo enligt sambolagen, så länken gäller inte i det här fallet.
    Man kan ändå inte slänga ut en person hur som helst.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2025-01-16 09:43:04 följande:
    Så han är inte skriven hos dig?
    Det spelar ingen roll. Vet av en annan användares återkommande problem att man ändå räknas "bo" hos någon om man har saker där och sover där sedan ett tag tillbaka. Här har det gått flera månader.

Den andra användaren har varit desperat i flera trådar och trots att hon till och med ringt polisen så säger de att de tyvärr inte kan göra någonting. Den killen var inte skriven hos henne heller och det hade inte gått ett halvår.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 10:01:55 följande:
    Jo, men det finns också en sms-konversation som visar att jag aldrig godkänt det.
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 10:03:39 följande:
    Han har inga saker här, förutom det som är i hans väska i hallen. Han skulle sova här medan hans lägenhet lagades, finns många bevis på att jag aldrig låtit honom flytta in.
    Det spelar ingen roll hur få saker han äger. Dessutom ännu värre för dig eftersom han är skriven hos dig, med eller utan din tillåtelse.

• Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2025-01-16 10:13:09 följande:
    Om man bor på ett ställe man inte är skriven på begår man ett brott.

Så om han anses bo hos TS måste han vara skriven där. Annars har han inget att komma med. 
    Och varför har då polisen sagt vid ett flertal tillfällen till den andra människan att de tyvärr inte kan slänga ut den mannen? Och han var inte ens skriven där utan han räknades bo där ändå, trots kortare tid än ett halvår.
  • Anonym (Nej)
    fornminne skrev 2025-01-16 12:10:55 följande:

Vem syftar du på? Det verkar finnas annan problematik där som sagt.

Det GÅR att bli av med ovälkomna ex-partners / gäster / hyresgäster / inneboende, även i fall där de till viss del har lagen på sin sida. Men man måste stå på sig, samt kanske ha hjälp.

Ju kortare tid det handlar om, samt ju mer bevis man har för att det aldrig var meningen att personen skulle flytta in, desto lättare är det rent juridiskt. Om man nu måste ta till juridiken och inte kan lösa det på andra sätt.

Jag vet inte vad hon heter och om jag visste skulle jag självklart inte skriva det i ett öppet forum. Hon har skrivit trådar då och då och trots poliskontakter så säger de att de inte kan göra något åt saken. Jag har själv rått människan till att ge skriftlig uppsägelse och sedan kontakta KF efter tre månader, men hon verkar rädd eller av annan orsak inte klara av att ta de stegen. Hur som helst, polisen hjälper inte till trots att den mannen inte ens är skriven där och liksom ts ex knappt har några saker där.

Även om man har juridiken på sin sida så tar det månader att gå ut en person, om ens då. Och jag vet att SVT tagit upp ett fall där en person står skriven på en adress, helt på egen hand, och bor i någon annans hus och trots kontakter med polis, SKV osv så blir man inte av med personen.

Känns som att det är dags för ändringar i lagen där!
  • Anonym (Nej)
    fornminne skrev 2025-01-16 12:46:38 följande:
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg, tjejen du syftar på verkar ha egen problematik. Om det är trådarna jag tänker på. Hon har fått många råd om hur hon kan bli av med mannen, men klarar det inte och verkar inte ha någon som kan hjälpa henne. 

TS verkar mer handlingskraftig och har dessutom barn att tänka på. I praktiken har hon redan kastat ut mannen. Om hon byter lås så att han inte kommer in, måste han driva saken juridiskt och trovärdigt hävda att han har rätt att bo där, vilket han inte kan. Inte sannolikt att han går den vägen.

Men ja, det skulle behövas en del lagändringar. 
    Handlingskraft eller inte, lagen gäller lika för båda och ts kan fortfarande inte bara kasta ut honom från en dag till en annan. Han är skriven på adressen och då begår hon ett brott om hon byter lås (egenmäktigt förfarande), vem vet om han orkar driva det vidare eller inte, men ett snabbt samtal till polis med hänvisning till folkbokföringen visar att han har rätt att komma in där och de skulle nog ha något att säga ts om den saken. Dessutom får man inte byta lås bara hur som helst om man t ex hyr en lägenhet, kanske inte ens om man äger den.

Blivit utelåst från sambos bostad
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 13:43:13 följande:
    Vi är och har aldrig varit sambos. Han var en gäst.
    Du säger att han är skriven på din adress. Då kan du inte bara slänga ut honom. "Sambo" eller inte så "bor" han hos dig.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Z) skrev 2025-01-17 03:21:09 följande:

Ja verkligen! Uttala dig inte om sådant du inte känner till! 

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/hur-kan-man-bli-av-med-en-inneboende-som-inte-betalar-hyra/

Enligt 4 kap. 6 § brottsbalken kan den som olovligen kvarstannar där annan har sin bostad dömas för hemfridsbrott. Att man olovligen kvarstannar innebär att den som bor i lägenheten inte längre vill ha kvar gästen i bostaden men den vägrar lämna platsen

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/kasta-ut-inneboende/#:~:text=Att%20olovligen%20bryta%20sig%20in,6%20%C2%A7%20brottsbalken).

https://lawline.se/answers/kan-man-tvinga-en-inneboende-att-flytta-ut

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/ar-det-tillatet-att-kasta-ut-sambon-ur-hyreslagenheten/

Man är inte inneboende om man är ett par.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-17 09:19:51 följande:
    Man är inte sambos när man blir tillfälligt inbjuden som gäst.
    Ni var ju ett par.
    Anonym (Z) skrev 2025-01-17 09:28:59 följande:

Det går att sparka ut både sambos, inneboende och gäster, lättast med gäster förstås, där det inte finns sambolag eller hyreskontrakt som spelar roll. 

En gäst är som en tillfällig inneboende utan kontrakt. Man kan vara ett par och övernatta en del hos partnern, utan att det räknas som sambo. 

Den här killen är till och med skriven hos ts, det är inte strönätter här och där vi pratar om.
Svar på tråden Han vägrar flytta