• Anonym (Nej)

Han vägrar flytta

Anonym (Mia) skrev 2025-01-17 10:37:17 följande:
    Han bor ändå inte här, alltså var han gäst.

Du vet att man kan skriva sig på en adress i vars stad du aldrig öht varit va?
    Det är vad du kallar det. Ändå har han bott hos dig i fyra månader medan ni har varit ett par.

Japp, som jag skrev förut så har SVT tagit upp ett ärende där en man är skriven på en adress där husägaren vill avhysa honom, men trots många rundor genom SKV och allt möjligt så lyckades man ändå inte få ut honom.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-17 10:52:19 följande:
    Tillfälligt som GÄST. Han kan inte uppvisa ett enda bevis på att jag låtit honom flytta in.
    Gäst är vad du kallar det, ja. Faktum kvarstår att han är skriven på din adress, han har bott hos dig i flera månader medan ni har varit ett par. Du kan ju försöka bevisa att han då bara är en gäst....
  • Anonym (Nej)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-17 11:21:39 följande:
    Skulle detta landa i domstol, vilket inte är troligt, skulle nog rätten anse att han har besittningsrätt. Oavsett vad du tycker.

Bäst sättet är nog att du så snabbt som möjligt byter lås och ser till att han inte kommer in. Om han sen flyttar och bor någon annan stans är ditt probelm löst.
    Näe, vi ska nog vara försiktiga att uppmana ts till lagbrott. Dvs egenmäktigt förfarande.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-17 12:18:57 följande:
    Det är ju vad han var i lagens ögon. Klart han var min partner, men det är inte samma sak som att han bor här. Jag har aldrig gått med på att han flyttar in, bara att han fick vara här tills hans lägenhet var fixad.
    Men hur ska du ha det med hans lägenhet? Du ger olika upplysningar känns det som. Han hade ett andrahandskontrakt, inte en egen lägenhet. Och så skulle den renoveras. Och då sa han upp kontraktet, eller?

Och varför gjorde du slut?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-17 12:21:18 följande:
    Jag har mängder av bevis på att jag aldrig godkänt att han flyttar in.
    Du menar som sms t ex? Oavsett vad som står i dem så "bor" han hos dig sedan flera månader tillbaka. Han är folkbokförd där också.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-17 12:24:53 följande:
    Han skulle vara hos mig tills den var fixad, sen flytta hem igen. Samma sak som jag sagt genom hela tråden. Jag vet inte om han sa upp den eller om han blev av med den på annat sätt, men på sättet han sa det utgår jag ifrån det första.
    Ja, så var säkert planen, men du missar verkligheten, och den är att han är folkbokförd hos dig och du har inte rätt att slänga ut honom från en dag till en annan. Du får hoppas att han håller sig borta helt enkelt. Hur du ska få tillbaka nyckeln har jag ingen aning om, annars är det ju bara för honom att traska in så fort du lämnar lägenheten.

Igen, varför gjorde du slut?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Z) skrev 2025-01-17 12:35:10 följande:
    Gäster utan hyreskontrakt har noll besittningsrätt. 
    Han hyr inte lägenheten så besittningsrätt är nog inte ens rätt ord i det här läget, men man kan inte slänga ut en person från deras bostad där de är folkbokförda. Först måste han dessutom ha ett annat boende, sedan kan ts kontakta SKV.

Vad kan man göra när ens ex inte byter folkbokföringsadress efter att ha flyttat?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Z) skrev 2025-01-17 12:39:04 följande:

Spelar ingen roll varför hon gjorde slut.
    Att han folkbokfört sig där ger ingen besittningsrätt. 
    Vore bäst att byta lås. 

Det är inte därför jag frågar. TS vägrar svara på varför hon har slängt ut honom och ju längre hon vägrar desto märkligare verkar det. Man undrar ju om hon bara fiskar sympatier för sin sida...
  • Anonym (Nej)
    olof 45 skrev 2025-01-17 14:35:28 följande:
    Eller så är et helt orelevant? Vadå, behöver hon godkännande för att göra slut?? Det är väl helt upp till henne?

Nu är det så att hon vill göra slut (av en anledning som hon vill och kan hålla för sig själv), och hon vill veta vad lagen säger! Inte ha "åsikter" på om det är moraliskt rätt eller fel att göra slut och itne vilja ha sitt ex på soffan i vardagsrummet, i sitt hem!

Så fakta:
    - Snubben har haft sin nattsömn i flera månader i hennes lägenhet
    - de har ingen utalad överenskommelse om att "flytta ihop", utan hon är i tron att hon gör honom en tillfällig tjänst eftesrom det är problem i hans lägenhet
    - Snubben har bakom hennes rygg sagt upp sin stadigvarande bostad, och (eller?) skrivit sig på hennes address.

Låter som att han är en sofistikerad bedragare.

Kan vi nu ANTA att TS talar sanning (t.ex. om att de i skrift framgår tydligt att det är en tillfällig boendelösning, och att de inte uppfyller kraven för att räknas under sambolagen), ge henne råd? 
    Som sagt, jag frågar inte för sakfrågans skull.
  • Anonym (Nej)
    Core skrev 2025-01-17 17:59:27 följande:
    Varför skulle någon riskera sin anonymitet och gå ut med detaljer helt i onödan? Juridiskt sett har det ingen betydelse, och alltså inte heller för frågeställningen 

TS du får helt enkelt skaffa ny fort, lär skapa ett mindre obehag om du säger att han flyttar in nästa fredag 😂
    Riskera sin anonymitet....? Du tror att ts skäl är så extremt ovanliga att en enda person skulle lista ut vilka de är...? Intet nytt under solen skulle jag säga. Och jag har redan sagt att det inte handlar om sakfrågan. Det verkar bara som att ts mörkar detaljer som kan få henne att framstå i dålig dager.
  • Anonym (Nej)
    Core skrev 2025-01-17 23:32:23 följande:
    Riskera sin anonymitet....? Du tror att ts skäl är så extremt ovanliga att en enda person skulle lista ut vilka de är...? Intet nytt under solen skulle jag säga. Och jag har redan sagt att det inte handlar om sakfrågan. Det verkar bara som att ts mörkar detaljer som kan få henne att framstå i dålig dager.
    Jaha, och vad har du att göra med om hon inte är Guds bästa barn? Hon kan vara världshistoriens största idiot såvitt vi vet, men frågeställningen är en juridisk sådan, och om du vill diskutera moraliska förpliktelser kanske du ska välja att ta det i en tråd som handlar om just det?
    Frågan är fri! Ts vägrar fortfarande svara och det framstår allt mer som att det kanske är hon som beter sig som en skitstövel här och inte han.
  • Anonym (Nej)
    Core skrev 2025-01-17 23:32:23 följande:
    Jaha, och vad har du att göra med om hon inte är Guds bästa barn? Hon kan vara världshistoriens största idiot såvitt vi vet, men frågeställningen är en juridisk sådan, och om du vill diskutera moraliska förpliktelser kanske du ska välja att ta det i en tråd som handlar om just det?
    Och sakfrågan har jag redan diskuterat en hel del kring, om du nu är så nyfiken.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2025-01-18 16:44:40 följande:
    Och på vilket sätt ändras din åsikt om sakfrågan om du får reda på att TS är en skitstövel? Tror du att lagar och regler ändras då?
    Jag har redan förklarat för ts att hon inte kan slänga ut någon som är folkbokförd hos henne hur som helst. Det handlar om den moraliska aspekten så klart.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2025-01-18 17:44:22 följande:

Lagar reglerar detta. Inte moral. 

Jag har aldrig påstått det heller.......................................................................
  • Anonym (Nej)
    Core skrev 2025-01-19 00:38:55 följande:
    Hon har inte frågat om vem som är skitstöveln, så vad har det med tråden att göra?

nej frågan är inte fri, för oss som spenderat mer än två månader på internet är det rätt självklart att det är sakfrågan som diskuteras och inte eventuella sidospår 
    Frågan är fri!

Två månader...? Kanske tre då, för du tycks ha missat att det kommer frågor hela tiden som inte alltid har med just sakfrågan att göra på FL.
Svar på tråden Han vägrar flytta