• Anonym (Mia)

Han vägrar flytta

Min sen i morse expojkvän vägrar flytta. Kontraktet står i mitt namn, men han påstår att jag ändå inte kan tvinga honom att flytta så snabbt, vilket jag blivit tillsagd att jag visst kan. Han har inte rätt till lägenheten och jag och barnen ska inte behöva leva med honom.

Kronofogden kan ta veckor på sig, så hur gör jag?

• Svar på tråden Han vägrar flytta
  • Anonym (Mia)
    Tremere skrev 2025-01-15 18:17:47 följande:

Det beror lite på hur länge ni bott tillsammans. 
    Räknades ni som sambos?
    Skaffade lägenheten under tiden ni var tillsammans?
    (även om den bara står på dig) 

Fick den när vi var tillsammans, men han flyttade in senare. Skaffades inte för gemensamt boende.
    Varför spelar det roll hur länge vi bott tillsammans?
  • Anonym (Mia)
    Öland 4ever skrev 2025-01-15 18:34:21 följande:
    Den första raden låter lite märklig... Min sen i morse expojkvän vägrar flytta.

Tog det slut i morse och du menar att han ska flytta SAMMA DAG dvs DAG ETT!!???
    Ja. Han får inte bo kvar här en enda dag till. Det enda han har här som är hans är kläder och en mobilladdare, som jag packat åt honom.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2025-01-15 20:02:28 följande:
    Enligt lag får du inte kasta ut honom. Jag förstår att du inte vill se honom igen, men han bor också i bostaden och han har rätt att få tid att hitta ett nytt boende. Det är inte bara upp till dig!

Förhoppningsvis tar han sitt pick och pack och sover på någon kompis soffa ett tag, men vill han inte flytta får du vackert vänta på att myndighetsmaskineriet ska tugga sig fram till ett beslut i ert fall.

Tänk dig noga för vad du säger till honom och handla inte i affekt, det kan komma att hållas emot dig senare.
    Han bor inte här bara för att han påstår det. Det var aldrig meningen att han skulle bli kvar, det bara blev så. Han har tydligen sagt upp sin lägenhet utan att berätta för mig.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (f) skrev 2025-01-15 20:05:48 följande:
    Och du menar att det är allt han äger?
    Ja. Han har inte bidragit med något här. Han kom hit för att vara här när avloppet i hans lägenhet pajjade och flyttade inte tillbaka. Han sa sen upp kontraktet (andrahand) utan att säga till mig.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-15 20:18:15 följande:
    Är han skriven hos dig?
    Jag har inte godkänt det, men med tanke på allt annat han gjort skulle det inte förvåna mig. Man får väl ingen notis om sånt?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kolla) skrev 2025-01-15 20:26:30 följande:
    Du får börja med att kolla om han är skriven hos dig 
    Gör det någon skillnad om det är olovligt gjort?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2025-01-15 20:27:18 följande:
    Hur länge sedan var det?
    September. Han påstod att reparationen drog ut på tiden först. Bara skitsnack. Han ville flytta från sin stad och utnyttjade mig för att kunna göra det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2025-01-15 20:30:35 följande:
    Eftersom du uppenbarligen låtit honom bo hos dig, kan det bli svårt att i efterhand hävda att han flyttat in mot din vilja.
    Bo som GÄST ja, inte flytta in permanent.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2025-01-15 20:33:22 följande:
    Men då är vi ju i ett annat läge, eftersom det då skulle vara fyra månader. Det är sex månader som är nedre gränsen! Då har du andra möjligheter.

Mitt råd är att du kontaktar jurist direkt i morgon bitti.

Var är han nu? Har han nyckel?
    Inte den blekaste var han är, ja han har nyckel.
Svar på tråden Han vägrar flytta