Inlägg från: Anonym (Sambolagen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sambolagen)

Han vägrar flytta

Hur länge har ni bott ihop? Är den över 6 månader räknas ni som sambo, och du kan inte bara kasta ut honom på gatan, även om du råkar stå på kontraktet. Det är hans hem också, och han har rätt att få tid på sig att hitta ett nytt boende.

• Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 18:27:33 följande:
    Fick den när vi var tillsammans, men han flyttade in senare. Skaffades inte för gemensamt boende.
    Varför spelar det roll hur länge vi bott tillsammans?
    Det spelar roll för sambolagen. Om ni räknas som sambo har du inte rätt att bara kasta ut honom, även om du står på kontraktet. Det är faktiskt så att enligt samma lag går bostaden till den som bedöms ha störst behov av den, oavsett vem som står på kontraktet.
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 19:54:52 följande:
    Ja. Han får inte bo kvar här en enda dag till. Det enda han har här som är hans är kläder och en mobilladdare, som jag packat åt honom.
    Enligt lag får du inte kasta ut honom. Jag förstår att du inte vill se honom igen, men han bor också i bostaden och han har rätt att få tid att hitta ett nytt boende. Det är inte bara upp till dig!

Förhoppningsvis tar han sitt pick och pack och sover på någon kompis soffa ett tag, men vill han inte flytta får du vackert vänta på att myndighetsmaskineriet ska tugga sig fram till ett beslut i ert fall.

Tänk dig noga för vad du säger till honom och handla inte i affekt, det kan komma att hållas emot dig senare.
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 20:18:38 följande:
    Ja. Han har inte bidragit med något här. Han kom hit för att vara här när avloppet i hans lägenhet pajjade och flyttade inte tillbaka. Han sa sen upp kontraktet (andrahand) utan att säga till mig.
    Hur länge sedan var det?
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 20:19:59 följande:
    Jag har inte godkänt det, men med tanke på allt annat han gjort skulle det inte förvåna mig. Man får väl ingen notis om sånt?
    Om han fick post till din adress, var han förmodligen skriven hos dig.
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 20:27:30 följande:
    Gör det någon skillnad om det är olovligt gjort?
    Eftersom du uppenbarligen låtit honom bo hos dig, kan det bli svårt att i efterhand hävda att han flyttat in mot din vilja.
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 20:28:51 följande:
    September. Han påstod att reparationen drog ut på tiden först. Bara skitsnack. Han ville flytta från sin stad och utnyttjade mig för att kunna göra det.
    Men då är vi ju i ett annat läge, eftersom det då skulle vara fyra månader. Det är sex månader som är nedre gränsen! Då har du andra möjligheter.

Mitt råd är att du kontaktar jurist direkt i morgon bitti.

Var är han nu? Har han nyckel?
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-15 20:34:39 följande:
    Inte den blekaste var han är, ja han har nyckel.
    Ring låssmed i morgon och byt lås (om ditt ex inte frivilligt lämnar i från sig nyckeln).

Ta som sagt kontakt med jurist så snart du bara kan.

Har du någon vän/släkting (gärna manlig) som kan hjälpa dig? Jag tänkte att vännen kunde vara hos dig om exet skulle komma hem på natten, hjälpa dig att kräva tillbaka nyckeln, och överlag vara där som en extra säkerhet.
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 09:13:55 följande:

Han har rätt, du har fel. Du ska ge honom en skriftlig uppsägning och han har tre månader på sig att flytta. Därefter kan du kontakta KF för hjälp med avhysning.

Kan min sambo kasta ut mig med en dags förvarning?

Eftersom de bara har bott tillsammans i fyra månader räknas de inte som sambo enligt sambolagen, så länken gäller inte i det här fallet.
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 09:33:21 följande:
    Man kan ändå inte slänga ut en person hur som helst.
    Det är sant att man inte kan det, men länken du lade med gäller fortfarande inte.
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 09:38:22 följande:
    Man kan visst slänga ut en gäst. Det är inte mitt problem att han sa upp sitt boende, det hade han inte mitt godkännande till.
    Hur har det gått för dig?
  • Anonym (Sambolagen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-16 10:05:34 följande:
    Han kom inte hit i natt, så mycket mer än så vet jag inte. Säkerhetskedjan är i, så han kan inte komma in iaf, men jag kan ju inte gå ut heller då. Ska prata med hyresvärden om att byta lås om han inte frivilligt lämnar tillbaka nyckeln.
    Tack för uppdateringen! Jag har undrat hur det gått för dig.

Har du kontaktat jurist?
Svar på tråden Han vägrar flytta