• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 11:14:05 följande:
    Så du hade förberett mat osv men sedan gick ni iväg för att en person inte fick plats?

Vad sade du där och då? Att du bjuder på mat på restaurang istället?
    Vi skulle iväg på en sak och blev för många. Det gick inte att lösa så fick ändra planen. Dottern blev besviken.

Nej självklart sa jag inte att jag skulle bjuda. Jag sa att då blir vi tvugna att gå till något i närområdet istället.
  • Anonym (H)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-09 11:15:07 följande:

1 - Du betalar
    2 - Kompisen betalar

Varför är det självklart att jag skulle bjuda massa vuxna människor med bättre ekonomi än jag?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:16:37 följande:
    Vi skulle iväg på en sak och blev för många. Det gick inte att lösa så fick ändra planen. Dottern blev besviken.

Nej självklart sa jag inte att jag skulle bjuda. Jag sa att då blir vi tvugna att gå till något i närområdet istället.
    Och det första då, som ni skulle till, vem skulle betala för det? Det hade väl du bjudit in till, eller hur? Då är det ju inte konstigt att de tror du ska betala det andra också. Du skulle sagt att personen får gå hem, det finns inte plats och jag har inte råd att bjuda på något annat.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 11:15:00 följande:
    Och vad sade föräldrarna när du sedan påpekade detta? 

Har som sagt inte pratat med dem.

• Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:20:28 följande:
    Varför är det självklart att jag skulle bjuda massa vuxna människor med bättre ekonomi än jag?
    Antagligen för att du bjöd in i första skedet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:21:21 följande:

Har som sagt inte pratat med dem.

Inte efteråt heller? Varför inte?
  • Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:08:15 följande:
    Har inte pratat med dem öht, det bestämdes strax innan vi skulle åka. De är tonåringar och jag vet att hon har pengar. Fanns inte i min värld att jag kunde förväntas betala.
    Vad som finns i din värld eller inte spelar ingen roll. Man kan göra av sig till tonårsföräldrar och meddela vad man ska göra och fråga om tonåringen har pengar med sig. Det är en dialog som kan vara bra att ha. 
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 11:20:59 följande:
    Och det första då, som ni skulle till, vem skulle betala för det? Det hade väl du bjudit in till, eller hur? Då är det ju inte konstigt att de tror du ska betala det andra också. Du skulle sagt att personen får gå hem, det finns inte plats och jag har inte råd att bjuda på något annat.
    Det hade varit en helt annan summa. Klart man inte kan säga åt folk att åka hem sådär, de visste redan att de skulle förstöra planerna om hen följde med. Hen kom dessutom i samma bil som bjudna gäster.
  • Anonym (H)
    Teresse7 skrev 2025-01-09 11:22:44 följande:
    Vad som finns i din värld eller inte spelar ingen roll. Man kan göra av sig till tonårsföräldrar och meddela vad man ska göra och fråga om tonåringen har pengar med sig. Det är en dialog som kan vara bra att ha. 
    Ja i fortsättningen blir jag tvungen att utgå ifrån att barnens vänners föräldrar är snyltare. 
  • Jemp

Jag hade inte förutsatt att du skulle bjuda, men kan förstå att missförståndet uppstått. Bägge situationerna är sådana där det är lämpligt att tydliggöra innan, och där mycket beror på hur man formulerat sig. I nr 1 verkar ju inte heller de inbjudna gästerna haft möjlighet att ta ställning? 

Svar på tråden Vem betalar?