• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 13:47:39 följande:
    Trots att det var deras fel?
    Vadå deras fel? Hur var det deras fel att ni inte kunde fira som det var tänkt?
  • Lynx123

Summan av kardemumma är alltså att kommunikationen brast från TS sida. I vanliga fall gäller att den som bjuder in står.för kostnaderna. Nu har TS lärt sig det till nästa gång.

• olof 45
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-09 11:43:43 följande:
    Ja det känns som TS är väldigt oklar med detaljerna med flit, antagligen för att kunna bygga på efterhandskonstruktioner beroende på åt vilket håll diskussionen bär.
    Eller för att kunna hålla sig anonym?
  • Anonym (Betala)

Den som bjuder får betala egentligen. Svenskar är så egoistiska att när de bjuder dig på lunch, middag, krogen etc...Det är du som får betala.
    Jag hatar det där.
    Varför bjuder du då? 

• olof 45
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 13:43:49 följande:
    De var i sällskap och informerade innan att det inte skulle gå att göra om hen kommer med.
    Om du var tydlig med detta, som framstår här, förstår jag inte riktigt hur dialogen gick när den "objudne" dök upp? Känns som helt normalt att då säga "Som jag redan förklarade så ska vi göra XX, och det är begränsat antal som kan komma in. Jag tyckte att jag sa detta tydligt, att tyvärr passar det inte att NN kommer med denna gången, vilket jag beklagade. Nu är NN ändock här så då måste vi ändra i planerna... VAD FÖRESLÅR NI? (Alternativt: Vi kan ju gå på en lokal krog för att fira födelsedagsbarnet, men det är tyvärr inte i min budget. KAn alla tänka sig att betala sin mat om jag bruder på efterrätten)?

Och annars: HUR framgick det att de tyckte att du skulle betala notan? Och varför kunde du itne kommunicera då? Typ "jaha, nu tänkte vi nog olika. Jag flaggade ju för att vi skulle göra XX och att NN tyvärr inte var medbjuden. Det här är ju backupplanen. Jag menade tyvärr inte att jag skulle bjuda. Det hade jag gärna gjort, men detta går ju över orginal-budgeten. Ni (sällskapet som drog med NN) som bjöd med NN får nog iallafall bidra, eftersom ni inte lyssnade på mina instruktioner. Eller, hur tänker ni kring detta? Jag känner inte riktigt att jag ska behöva ta smällen så att säga, när jag varit tydlig från början". 

Fast du kanske är konflikträdd?
  • Aniiee
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 12:57:33 följande:
    Läs TS inlägg istället så förstår du. 
    Jag läste TS inlägg. Det är ju inte som om hon kör med raka rör ang vad som hände/felade, förutom att de gick på restaurang istället för att det kom en gäst för mycket.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (M)
    Aniiee skrev 2025-01-09 14:23:38 följande:
    Jag läste TS inlägg. Det är ju inte som om hon kör med raka rör ang vad som hände/felade, förutom att de gick på restaurang istället för att det kom en gäst för mycket.
    Framgår att de inte var hemma, därför fanns det inte plats till en till. 

Men i övrigt, ja TS är ganska otydlig. Kanske inte bara i skrift utan även IRL. Och då är det ju inte konstigt att det blir missuppfattningar. 
  • Anonym (Ui)

I situation 1 känns det rimligt att du betalar, men absolut inte i situation 2. 

• Anonym (Ui)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:06:26 följande:
    De visste om det redan innan och jo det var faktiskt en av gästernas "fel". Hen bjöd in sig själv och gjorde att vi plötsligt blev fler än som det fick plats för på det planerade. Jag sa ifrån innan, men hen kom ändå.
    Då får väl den personen stå bredvid och se på helt enkelt. Bara att ignorera. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 13:47:39 följande:
    Trots att det var deras fel?
    Hur kan det vara gästens fel att du inte sa åt hen att den fick betala själv? 
Svar på tråden Vem betalar?