Skriv ett email till föräldrarna i situation 2
(Lotta är deras barn, Augusta är ditt);
"Hej [Föräldrarnas namn],
Jag hoppas allt är bra med er. Jag vill ta upp något gällande när Lotta följde med mig och Augusta häromdagen. Vi hade planerat en mor- och dotterdag, men när Lotta gärna ville följa med lät jag Augusta avgöra, och vi kom överens om att det var okej.
När vi väl var på plats insåg jag att Lotta inte hade med sig några pengar, och jag fick senare höra att ni hade utgått från att "den som bjuder med betalar." Jag förstår hur det kan ha blivit en missuppfattning, men jag vill förtydliga att det här inte riktigt var en situation där Lotta blev aktivt bjuden av mig, utan snarare att jag tillät henne att följa med på hennes egna önskan.
I en sådan situation tycker jag att det är rimligt att anta att kostnader inte automatiskt täcks av mig som arrangör så att säga, särskilt vid något så speciellt som en SPA-dag, där utgifterna är betydande. Kommunikationen till Lotta var något i stil med "Du får följa med om du vill," och exakta kostanden kanske inte nämndes tillräckligt tydligt, men det gör det ännu viktigare att vi som föräldrar säkerställer vad som gäller och förbereder våra barn därefter. Jag har nog aldrig själv skickat iväg mitt barn utan pengar, så mitt fel är att jag antog att vi alla tänkte på lika sätt!
Det blev iallafall en oväntad kostnad för mig, som går på CSN; och jag skulle uppskatta om ni kunde bidra i efterhand. Summan för Lotta var [summa], och ni kan swisha mig på [ditt nummer].
Jag tycker att det är viktigt att vi hjälps åt att undvika sådana här missförstånd framöver, både för vår egen skull och för barnens. Jag uppskattar verkligen att Lotta och Augusta har en så fin vänskap, och jag hoppas vi kan ha en tydlig dialog om förväntningar nästa gång något liknande händer. Jag har inte ekonomi för att täcka kostander för henne, tyvärr.
Tack för att ni förstår, och hör gärna av er om ni har några funderingar!
Med vänliga hälsningar,
[Din signatur]