![olof 45](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Eller för att kunna hålla sig anonym?Anonym (Hmm) skrev 2025-01-09 11:43:43 följande:Ja det känns som TS är väldigt oklar med detaljerna med flit, antagligen för att kunna bygga på efterhandskonstruktioner beroende på åt vilket håll diskussionen bär.
-
Om du var tydlig med detta, som framstår här, förstår jag inte riktigt hur dialogen gick när den "objudne" dök upp? Känns som helt normalt att då säga "Som jag redan förklarade så ska vi göra XX, och det är begränsat antal som kan komma in. Jag tyckte att jag sa detta tydligt, att tyvärr passar det inte att NN kommer med denna gången, vilket jag beklagade. Nu är NN ändock här så då måste vi ändra i planerna... VAD FÖRESLÅR NI? (Alternativt: Vi kan ju gå på en lokal krog för att fira födelsedagsbarnet, men det är tyvärr inte i min budget. KAn alla tänka sig att betala sin mat om jag bruder på efterrätten)?Anonym (H) skrev 2025-01-09 13:43:49 följande:De var i sällskap och informerade innan att det inte skulle gå att göra om hen kommer med.
Och annars: HUR framgick det att de tyckte att du skulle betala notan? Och varför kunde du itne kommunicera då? Typ "jaha, nu tänkte vi nog olika. Jag flaggade ju för att vi skulle göra XX och att NN tyvärr inte var medbjuden. Det här är ju backupplanen. Jag menade tyvärr inte att jag skulle bjuda. Det hade jag gärna gjort, men detta går ju över orginal-budgeten. Ni (sällskapet som drog med NN) som bjöd med NN får nog iallafall bidra, eftersom ni inte lyssnade på mina instruktioner. Eller, hur tänker ni kring detta? Jag känner inte riktigt att jag ska behöva ta smällen så att säga, när jag varit tydlig från början".
Fast du kanske är konflikträdd? -
Skriv ett email till föräldrarna i situation 2
(Lotta är deras barn, Augusta är ditt);
"Hej [Föräldrarnas namn],
Jag hoppas allt är bra med er. Jag vill ta upp något gällande när Lotta följde med mig och Augusta häromdagen. Vi hade planerat en mor- och dotterdag, men när Lotta gärna ville följa med lät jag Augusta avgöra, och vi kom överens om att det var okej.
När vi väl var på plats insåg jag att Lotta inte hade med sig några pengar, och jag fick senare höra att ni hade utgått från att "den som bjuder med betalar." Jag förstår hur det kan ha blivit en missuppfattning, men jag vill förtydliga att det här inte riktigt var en situation där Lotta blev aktivt bjuden av mig, utan snarare att jag tillät henne att följa med på hennes egna önskan.
I en sådan situation tycker jag att det är rimligt att anta att kostnader inte automatiskt täcks av mig som arrangör så att säga, särskilt vid något så speciellt som en SPA-dag, där utgifterna är betydande. Kommunikationen till Lotta var något i stil med "Du får följa med om du vill," och exakta kostanden kanske inte nämndes tillräckligt tydligt, men det gör det ännu viktigare att vi som föräldrar säkerställer vad som gäller och förbereder våra barn därefter. Jag har nog aldrig själv skickat iväg mitt barn utan pengar, så mitt fel är att jag antog att vi alla tänkte på lika sätt!
Det blev iallafall en oväntad kostnad för mig, som går på CSN; och jag skulle uppskatta om ni kunde bidra i efterhand. Summan för Lotta var [summa], och ni kan swisha mig på [ditt nummer].
Jag tycker att det är viktigt att vi hjälps åt att undvika sådana här missförstånd framöver, både för vår egen skull och för barnens. Jag uppskattar verkligen att Lotta och Augusta har en så fin vänskap, och jag hoppas vi kan ha en tydlig dialog om förväntningar nästa gång något liknande händer. Jag har inte ekonomi för att täcka kostander för henne, tyvärr.
Tack för att ni förstår, och hör gärna av er om ni har några funderingar!
Med vänliga hälsningar,
[Din signatur] -
Om du faktiskt kommunicerade till ungdomarna hur dyr aktiviteten var och att hon fick följa med om hon själv betalade, då ska du istället skriva typ
"Hej [Föräldrarnas namn],
Jag hoppas allt är bra med er. Jag vill ta upp något gällande när Lotta följde med mig och Augusta häromdagen. Vi hade planerat en mor- och dotterdag, men Lotta ville också gärna följa med. Vilket vi gick med på, att det kunde vara trevligt!
Jag nämnde givetvis för Lotta att det skulle kosta en del, så jag blev förvånad när sedan inte hade med sig några pengar. När jag sedan fick höra att ni hade utgått från att "den som bjuder med betalar," kände jag att det var viktigt att klargöra hur det låg till. Lotta blev inte bjuden i den meningen att vi stod för hennes kostnader, utan hon var med på det med förståelsen att hon skulle betala för sig själv. Jag tyckte att jag var tydlig (men misstänker att Lotta kände sig lite trängd när ni sa att jag "borde" betala för alla medbjudna?).
Jag förstår att det kan ha blivit en missuppfattning, men när en aktivitet som en SPA-dag innebär betydande kostnader tycker jag att det är rimligt att anta att varje deltagare står för sina egna utgifter, om inget annat verkligen uttryckligen avtalats.
Detta blev nu en oväntad kostnad för mig, och jag skulle uppskatta om ni kunde bidra i efterhand. Summan för Lotta var [summa], och ni kan swisha mig på [ditt nummer].
Jag tycker att det är viktigt att vi hjälps åt att undvika sådana här missförstånd framöver, både för vår egen skull och för barnens. Jag uppskattar verkligen att Lotta och Augusta har en så fin vänskap, och jag hoppas vi kan ha en tydlig dialog om förväntningar nästa gång något liknande händer.
Tack för att ni förstår, och hör gärna av er om ni har några funderingar!
Med vänliga hälsningar,
[Din signatur] -
Det är därför jag draftade. SÅ hon ser sina alternativ, och förstår att hon kan antingen slicka sina sår, eller sluta vara en dörrmatta.Anonym (M) skrev 2025-01-10 10:08:01 följande:Har du ens läst TS inlägg? Tror du att TS är den sortens person som skulle skriva ett sådant brev? Hon klarar ju inte ens av att kommunicera med sin egen familj och släkt. Tvärtom, hon låter dom köra över henne, eftersom hon anser att de borde förstå utan att hon pratar med dom.
Vad har hon att förlora på att skicka detta meddelande?