• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Teresse7

Situation 1 förstår jag att det nog väntades att du skulle bjuda. Dock tycker jag det hör till att nära ändå erbjuder sig att betala sin del. 

Situation 2 kan vara bra att klargöra innan, kontakta föräldrar och fråga om deras barn får hänga med och berätta vad eventuella inträden kostar. En fika eller lunch i ett sånt sammanhang hade jag nog bjudit på. 

Vi är alla olika och man får vara beredd på att alla inte alls tänker som man själv. 

• Lynx123

Skulle nog hålla med om att den som bjuder betalar. Det hade varit en annan sitiation om ni all skulle på gemensam picnic och så började det regna och ni fick gå på restaurang - då betalar varje enskilt. Men om du bjuder till kalas så förväntas du nog betala - om du inte sagt något i förväg så klart.

• Anonym (K)

Gästerna på födelsedagen hade inte heller någon kontroll över de orsaker som gjorde att ni inte kunde vara där det var tänkt. Hade ni tänkt vara hemma hos er? Att då flytta till en restaurang där gästerna måste stå för sin egen nota kan uppfattas som påtvingat. Sen behöver man inte vara helt tondöv som gäst heller. Var ni 4 personer extra eller var ni 20?

Vad gäller dotterns kompis hade jag inte resonerat så som hennes föräldrar gjorde. Jag hade skickat med pengar, helt självklart faktiskt.

• Anonym (oklar)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 10:48:25 följande:
    Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

Situation 1 blir ju lite oklar. Om det från början var tänkt som en bjudning hemma där du bjöd på maten så kan de ha uppfattats som att du skulle bjuda även när det blev restaurang. I och med att du meddelade back-up-planen borde du ha meddelat att det då förväntades att alla skulle betala för sig. 

Situation 2 var lite fräckt av kompisens föräldrar att anta att du skulle betala. 
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2025-01-09 11:00:39 följande:

Gästerna på födelsedagen hade inte heller någon kontroll över de orsaker som gjorde att ni inte kunde vara där det var tänkt. Hade ni tänkt vara hemma hos er? Att då flytta till en restaurang där gästerna måste stå för sin egen nota kan uppfattas som påtvingat. Sen behöver man inte vara helt tondöv som gäst heller. Var ni 4 personer extra eller var ni 20?

Vad gäller dotterns kompis hade jag inte resonerat så som hennes föräldrar gjorde. Jag hade skickat med pengar, helt självklart faktiskt.

... och att styra upp det med kompisens föräldrar i förväg. Som någon redan skrev, folk förutsätter helt olika och ingen är tankeläsare.
  • Anonym (H)
    Anonym (K) skrev 2025-01-09 11:00:39 följande:

De visste om det redan innan och jo det var faktiskt en av gästernas "fel". Hen bjöd in sig själv och gjorde att vi plötsligt blev fler än som det fick plats för på det planerade. Jag sa ifrån innan, men hen kom ändå.
  • Anonym (H)
    Anonym (K) skrev 2025-01-09 11:02:11 följande:
    ... och att styra upp det med kompisens föräldrar i förväg. Som någon redan skrev, folk förutsätter helt olika och ingen är tankeläsare.
    Har inte pratat med dem öht, det bestämdes strax innan vi skulle åka. De är tonåringar och jag vet att hon har pengar. Fanns inte i min värld att jag kunde förväntas betala.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:06:26 följande:
    De visste om det redan innan och jo det var faktiskt en av gästernas "fel". Hen bjöd in sig själv och gjorde att vi plötsligt blev fler än som det fick plats för på det planerade. Jag sa ifrån innan, men hen kom ändå.
    Så du hade förberett mat osv men sedan gick ni iväg för att en person inte fick plats?

Vad sade du där och då? Att du bjuder på mat på restaurang istället?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:08:15 följande:
    Har inte pratat med dem öht, det bestämdes strax innan vi skulle åka. De är tonåringar och jag vet att hon har pengar. Fanns inte i min värld att jag kunde förväntas betala.
    Och vad sade föräldrarna när du sedan påpekade detta? 
  • Anonym (Enkelt)

1 - Du betalar
    2 - Kompisen betalar

Svar på tråden Vem betalar?