Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Vem betalar?

Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:06:26 följande:
    De visste om det redan innan och jo det var faktiskt en av gästernas "fel". Hen bjöd in sig själv och gjorde att vi plötsligt blev fler än som det fick plats för på det planerade. Jag sa ifrån innan, men hen kom ändå.
    Så du hade förberett mat osv men sedan gick ni iväg för att en person inte fick plats?

Vad sade du där och då? Att du bjuder på mat på restaurang istället?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:08:15 följande:
    Har inte pratat med dem öht, det bestämdes strax innan vi skulle åka. De är tonåringar och jag vet att hon har pengar. Fanns inte i min värld att jag kunde förväntas betala.
    Och vad sade föräldrarna när du sedan påpekade detta? 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:16:37 följande:
    Vi skulle iväg på en sak och blev för många. Det gick inte att lösa så fick ändra planen. Dottern blev besviken.

Nej självklart sa jag inte att jag skulle bjuda. Jag sa att då blir vi tvugna att gå till något i närområdet istället.
    Och det första då, som ni skulle till, vem skulle betala för det? Det hade väl du bjudit in till, eller hur? Då är det ju inte konstigt att de tror du ska betala det andra också. Du skulle sagt att personen får gå hem, det finns inte plats och jag har inte råd att bjuda på något annat.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:20:28 följande:
    Varför är det självklart att jag skulle bjuda massa vuxna människor med bättre ekonomi än jag?
    Antagligen för att du bjöd in i första skedet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:21:21 följande:

Har som sagt inte pratat med dem.

Inte efteråt heller? Varför inte?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:24:13 följande:
    Det hade varit en helt annan summa. Klart man inte kan säga åt folk att åka hem sådär, de visste redan att de skulle förstöra planerna om hen följde med. Hen kom dessutom i samma bil som bjudna gäster.
    Och då sade du inget om att då får ni betala själva om vi ska ändra planerna?

Vad var den första planen?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:25:55 följande:
    Ja i fortsättningen blir jag tvungen att utgå ifrån att barnens vänners föräldrar är snyltare. 
    Eller så ringer du dom innan. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:34:13 följande:
    Det hade jag egentligen inte gjort, det var backup på grund av gäst som bjudit in sig själv. De visste varför det blev ändringar. Jag tycker det är fult att en vuxen människa sätter sig själv främst såhär. Hade hen inte gjort det hade problemet inte ens funnits.
    Ja, det var taskigt. Men då skulle du förklarat läget, att eftersom den personen kom och inte vill åka hem igen, så blir det ändrade planer men du har inte råd att bjuda.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:35:21 följande:
    De visste varför det blev så och de bär ansvaret.
    Men när notan kom, sade du inte ifrån då? 
  • Anonym (M)
    Aniiee skrev 2025-01-09 12:53:38 följande:

Förlåt mig, men hur lite mat plannerar du egentligen för när EN extra gäst gör att ni MÅSTE gå till en restaurang istället för att rädda upp matsituationen?

Läs TS inlägg istället så förstår du. 
Svar på tråden Vem betalar?