• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:46:56 följande:
    Det har jag redan förklarat. En aktivitet var planerad och det gick inte att lägga till fler och sen fick vi veta att vi inte ens skulle få plats i bilarna längre.

Hon klagar också och pratar om det med andra som inte var där.
    Släktkalas? Mitt barn ville bjuda in dem hon bjöd, ska jag förbjuda det på grund av pappas sambo?
    Och när du då ändå höll på att förklara så glömde du förklara vad det är för mening med en tråd där du enbart godkänner svar som håller med dig.
    Kan du ha misstagit funktionen "fråga" i det svenska språket?
  • Lynx123
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:28:51 följande:
    Absolut inte, det är min pappas sambo. En äkta narcissist. Hon visste att hon förstörde planerna, men prioriterade sin egen vilja.

Och nej, jag betalade inte på restaurangen, men fick klagomål över det. Samtliga som var där vet hur min ekonomi ser ut, så var bara fult att tro att jag skulle tömma bankkontot för det. Hade hon inte följt med hade det här inte ens varit ett problem.
    Det var ju det jag anade. Du skyller det här på en person som du helt enkelt inte gillar. Är hon diagnosticerad narcissit så fine, men är hon inte det och det är din egen amatördiagnos så är det lågt att kalla henne så. Utifrån det du skriver skulle jag också kunna ge dig den amatördiagnosen för allt verkar handla om att det här absoliut inte är ditt fel och att det bara är du som har rätt. Men det gör jag alltså inte, utan låter kvalificerde personer sköta diagnosticerandet.

Hur som haver så hade det hela kunnat undvikas med lite välvilja. Det hade säkert gått att få med en extra person men om det nu var så omöjligt hade du kunnat förklara för alla inbjudna att du skulle bjuda på efterätten men inte resten på restaurangen. Ingen hade behövt veta att det var den extra gästen som orsakat ändringen, det har ju ingen med att göra, och allt hade gått smidigt.

Nästa gång får du vara tydligare med vad som ska ske, och se till att alla är inkluderade när du planerar. Alla kan begå misstag och nu kan du förhoppningsvis ta lärdom av hur viktigt det är med bra kommunikation och noggranna förberedelser.
  • Anonym (S)
    Det har jag redan förklarat. En aktivitet var planerad och det gick inte att lägga till fler och sen fick vi veta att vi inte ens skulle få plats i bilarna längre.

Släktkalas? Mitt barn ville bjuda in dem hon bjöd, ska jag förbjuda det på grund av pappas sambo?
    Vad är detta för speciell aktivitet som blir omöjlig att genomföra på grund av en extra person? Det verkar som detta enbart handlar om den extra personen som du inte tycker om och att du vill lägga skuld på den personen. En schysst och välvillig person löser en en sådan situation på ett bra sätt utan att demonstrativt ställa in och lägga skulden på någon annan.
  • Anonym (H)
    Teresse7 skrev 2025-01-11 00:14:18 följande:
    Vad var det för aktivitet som var planerad ? 

Nej du ska inte förbjuda din dotter att ha kalas men om du vet med dig hur det kan bli så blir ju både din och din dotters förväntningar sabbade helt. Du har ju skrivit att du vet hur din pappas sambo är och att du inte var förvånad att hon hängde med trots ett nej. Då måste du väl anat utgångsläget lite? 

Nu förstörde ju hon för din dotter och du hade redan aningar innan... då kanske det är bättre att ha ett kalas som oavsett om det kommer en extra gäst är genomförbart från början? Blir ju få besvikna då.
    Nej jag hade ingen anledning att tro att hon skulle göra så, hon har aldrig kommit tidigare om hon först sagt att hon inte ska det, däremot är jag INTE förvånad att hon satte sin önskan före.
  • Anonym (H)
    Lynx123 skrev 2025-01-11 06:54:42 följande:
    Det var ju det jag anade. Du skyller det här på en person som du helt enkelt inte gillar. Är hon diagnosticerad narcissit så fine, men är hon inte det och det är din egen amatördiagnos så är det lågt att kalla henne så. Utifrån det du skriver skulle jag också kunna ge dig den amatördiagnosen för allt verkar handla om att det här absoliut inte är ditt fel och att det bara är du som har rätt. Men det gör jag alltså inte, utan låter kvalificerde personer sköta diagnosticerandet.

Hur som haver så hade det hela kunnat undvikas med lite välvilja. Det hade säkert gått att få med en extra person men om det nu var så omöjligt hade du kunnat förklara för alla inbjudna att du skulle bjuda på efterätten men inte resten på restaurangen. Ingen hade behövt veta att det var den extra gästen som orsakat ändringen, det har ju ingen med att göra, och allt hade gått smidigt.

Nästa gång får du vara tydligare med vad som ska ske, och se till att alla är inkluderade när du planerar. Alla kan begå misstag och nu kan du förhoppningsvis ta lärdom av hur viktigt det är med bra kommunikation och noggranna förberedelser.
    Jag trodde att jag var tydlig och iom att samtliga är helt insatta i situationen, vi har liksom inte ens fullt möblerat hem än för att jag helt enkelt inte har råd, fanns inte tanken att de kunde tro annat.
    Jag har aldrig skyllt ifrån mig, jag ifrågasätter hur de kunde tro att jag skulle ha råd. De vet redan att det var på grund av henne, det berättade hon så glatt själv och fick det att låta som en "hoppsan" och att hon "såklart inte kan missa flickans födelsedag"'osv. Dottern tycker inte ens om henne för hon kläcker ofta ur sig elaka kommentarer osv.
  • Anonym (H)
    Anonym (S) skrev 2025-01-11 07:15:32 följande:
    Vad är detta för speciell aktivitet som blir omöjlig att genomföra på grund av en extra person? Det verkar som detta enbart handlar om den extra personen som du inte tycker om och att du vill lägga skuld på den personen. En schysst och välvillig person löser en en sådan situation på ett bra sätt utan att demonstrativt ställa in och lägga skulden på någon annan.
    Jag ringde och frågade, det gick inte att lägga till fler om inte någon annan avstod från en del av sin tid, men tänkte att det får pappa och hon lösa sinsemellan isf. Men som sagt, sen insåg jag att vi inte ens fick plats i bilarna längre, så vi kunde inte ta oss dit alls.
  • Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2025-01-11 07:24:36 följande:
    Jag ringde och frågade, det gick inte att lägga till fler om inte någon annan avstod från en del av sin tid, men tänkte att det får pappa och hon lösa sinsemellan isf. Men som sagt, sen insåg jag att vi inte ens fick plats i bilarna längre, så vi kunde inte ta oss dit alls.
    Men personen kom ju dit i bil? Då var det väl bara för den extra personen att fortsätta åka i samma bil?
  • Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-11 07:24:36 följande:
    Vad var det för aktivitet ? 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:34:30 följande:
    Hon ville inte komma, hade andra planer som sen inte blev av.

Om du vet att en släkting lever på csn och är ensamstående med flera barn, utgår du då ifrån att den ska bjuda dig och resten av sällskapet, lägga flera tusen på restaurang?

Jag förväntar mig att det kommuniceras om betalningen. 

Om någon är så fattig som du, så hade jag förväntat mig ett hemmakalas. Inte en aktivitet ute. 

• Anonym (M)

Ja, ställer sambon till så mkt problem så får du göra något åt det. Nu blev ju din dotters kalas i ställt pga henne.
Svar på tråden Vem betalar?