Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:28:51 följande:
Absolut inte, det är min pappas sambo. En äkta narcissist. Hon visste att hon förstörde planerna, men prioriterade sin egen vilja.
Och nej, jag betalade inte på restaurangen, men fick klagomål över det. Samtliga som var där vet hur min ekonomi ser ut, så var bara fult att tro att jag skulle tömma bankkontot för det. Hade hon inte följt med hade det här inte ens varit ett problem.
Det var ju det jag anade. Du skyller det här på en person som du helt enkelt inte gillar. Är hon diagnosticerad narcissit så fine, men är hon inte det och det är din egen amatördiagnos så är det lågt att kalla henne så. Utifrån det du skriver skulle jag också kunna ge dig den amatördiagnosen för allt verkar handla om att det här absoliut inte är ditt fel och att det bara är du som har rätt. Men det gör jag alltså inte, utan låter kvalificerde personer sköta diagnosticerandet.
Hur som haver så hade det hela kunnat undvikas med lite välvilja. Det hade säkert gått att få med en extra person men om det nu var så omöjligt hade du kunnat förklara för alla inbjudna att du skulle bjuda på efterätten men inte resten på restaurangen. Ingen hade behövt veta att det var den extra gästen som orsakat ändringen, det har ju ingen med att göra, och allt hade gått smidigt.
Nästa gång får du vara tydligare med vad som ska ske, och se till att alla är inkluderade när du planerar. Alla kan begå misstag och nu kan du förhoppningsvis ta lärdom av hur viktigt det är med bra kommunikation och noggranna förberedelser.