• Lynx123

Vem betalar?

Skulle nog hålla med om att den som bjuder betalar. Det hade varit en annan sitiation om ni all skulle på gemensam picnic och så började det regna och ni fick gå på restaurang - då betalar varje enskilt. Men om du bjuder till kalas så förväntas du nog betala - om du inte sagt något i förväg så klart.

• Lynx123

Summan av kardemumma är alltså att kommunikationen brast från TS sida. I vanliga fall gäller att den som bjuder in står.för kostnaderna. Nu har TS lärt sig det till nästa gång.

• Lynx123
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:55:39 följande:
    De VET. Jag förstår inte alls hur de kunnat inbilla sig att jag skulle ha råd att bjuda alla. Det blev redan dyrare iom de ändrade planerna.
    Ledsen, men om du bjuder folk på fest som flyttas till restaurang så tror de att de ska bli bjudna. Det är rent hyfs. Om du dessutom inte klartgjort situationen kan du inte skylla det på andra.
  • Lynx123
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 17:16:43 följande:

Det ändrar inte att det är gästens fel att vi ens behövde boka om. Det var hen som förstörde planerna. Jag sa nåt i stil med att om hen ska med så "får vi gå ut och äta eller nåt istället".

Alltså var du otydlig och därför fick du betala notan. Sånt händer - nu vet du det till nästa gång.
  • Lynx123

Jag börjar känna att den här tråden mer handlar om den objudna gästen och mindre om betalningen. Tänker i banorna att gästen är typ exets nya partner (eller något i den stilen) och att TS vill lägga ALL skuld på den personen. Det är den personens fel att TS fick betala, den är.den personens fel att TS inte mår bra, att vädret är dåligt etc. 

• Lynx123
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:28:51 följande:
    Absolut inte, det är min pappas sambo. En äkta narcissist. Hon visste att hon förstörde planerna, men prioriterade sin egen vilja.

Och nej, jag betalade inte på restaurangen, men fick klagomål över det. Samtliga som var där vet hur min ekonomi ser ut, så var bara fult att tro att jag skulle tömma bankkontot för det. Hade hon inte följt med hade det här inte ens varit ett problem.
    Det var ju det jag anade. Du skyller det här på en person som du helt enkelt inte gillar. Är hon diagnosticerad narcissit så fine, men är hon inte det och det är din egen amatördiagnos så är det lågt att kalla henne så. Utifrån det du skriver skulle jag också kunna ge dig den amatördiagnosen för allt verkar handla om att det här absoliut inte är ditt fel och att det bara är du som har rätt. Men det gör jag alltså inte, utan låter kvalificerde personer sköta diagnosticerandet.

Hur som haver så hade det hela kunnat undvikas med lite välvilja. Det hade säkert gått att få med en extra person men om det nu var så omöjligt hade du kunnat förklara för alla inbjudna att du skulle bjuda på efterätten men inte resten på restaurangen. Ingen hade behövt veta att det var den extra gästen som orsakat ändringen, det har ju ingen med att göra, och allt hade gått smidigt.

Nästa gång får du vara tydligare med vad som ska ske, och se till att alla är inkluderade när du planerar. Alla kan begå misstag och nu kan du förhoppningsvis ta lärdom av hur viktigt det är med bra kommunikation och noggranna förberedelser.
  • Lynx123

Tror fortfarande att det det handlar mer om TS motvilja mot sin fars partner. Det finns nästan alltid sätt att improvisera på och har svårt att föreställa mig en aktivitet där man inte kan få in en extra person. Känns mer som familjedrama och mindre som ett faktiskt problem.

• Lynx123
    Krocko skrev 2025-01-12 10:52:50 följande:
    Men eftersom vi är så sjukt nyfikna så kan du väl ändå berätta? Tungan ute
    Tror inte att TS vill det för då kommer vi alla se att det visst gick att fortskrida med planerna...
Svar på tråden Vem betalar?