• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Krocko skrev 2025-01-11 12:41:45 följande:

Man blir ju sjukt nyfiken på vad detta var för en aktivitet Drömmer

Har också frågat ett par gånger. Klart man blir extremt nyfiken på det Drömmer

Hur mycket fyllde dottern?
  • AnnaSthlm

1. För mig är det självklart att jag betalar för maten när jag bjuder någon att fira mina barns födelsedag på en restaurang. Då säger jag även att "en huvudrätt och ett glas valfri dryck" ingår.
    2. Trist situation och lite lärpengar. Du behöver komma överens med ditt barn om vad som gäller när kompisar följer med. Jag själv skulle utgå om att jag betalar för mitt barn när hen blir medbjuden av någon att följa med på en aktivitet. Det finns människor som av olika anledningar tycker annorlunda, så här är det viktigt att komma överens på förhand. 

• Anonym (Ja)
    Krocko skrev 2025-01-11 12:41:45 följande:

Man blir ju sjukt nyfiken på vad detta var för en aktivitet Drömmer

Ja, är också otroligt nyfiken på aktiviteten.
  • Olsdotter
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:30:26 följande:
    Vi bjöd in till en annan aktivitet, inte restaurangen. Barnet bjöd jag inte öht, hon frågade själv om hon fick följa med.
    Ditt förslag när du bjudit in till aktivitet= din inbjudan.
  • Anonym
    Olsdotter skrev 2025-01-11 16:20:12 följande:
    Ditt förslag när du bjudit in till aktivitet= din inbjudan.
    Aktiviteten blev inställd om du missat det.
  • Anonym (ME)

Situation 1:
    Den är knepig utifrån bara beskrivningen i starten. De enda gånger jag ätit på restaurang för att fira någon så har presenten varit att man betalar sin egen mat och delar på utgiften för den som fyller. Tänk äldre släkting som inte vill ha kalas hemma eller ett kompisgäng. Men på grund av din släkting fick gästerna här både betala för sin mat (=inte bli bjudna på kalas) och gissningsvis komma med present till dottern. Om jag inte fick plats med alla samtidigt hemma hade jag haft kalas i två omgångar istället.

Situation 2:
    Jag har varit med om båda varianterna. Med vissa kompisar har det varit givet att man bjuder på aktiviteten/sen blir bjuden tillbaka. I andra fall skickas pengar med. Kompisen kan ju ha kommunicerat det på ett sätt där det lät som att du/ni verkligen ville ha med kompisen och såklart då också bjuder fast de inte varit sugna på att lägga ut pengar på den aktiviteten. Plus att de kanske är mer vana vid att man betalar för alla barn när man gör något.

• Lynx123

Tror fortfarande att det det handlar mer om TS motvilja mot sin fars partner. Det finns nästan alltid sätt att improvisera på och har svårt att föreställa mig en aktivitet där man inte kan få in en extra person. Känns mer som familjedrama och mindre som ett faktiskt problem.

• Teresse7
    Lynx123 skrev 2025-01-11 18:12:14 följande:

Tror fortfarande att det det handlar mer om TS motvilja mot sin fars partner. Det finns nästan alltid sätt att improvisera på och har svårt att föreställa mig en aktivitet där man inte kan få in en extra person. Känns mer som familjedrama och mindre som ett faktiskt problem.

Tror samma. En bitterhet vilar i denna tråd. 
  • Anonym (H)
    Teresse7 skrev 2025-01-11 18:28:06 följande:
    Tror samma. En bitterhet vilar i denna tråd. 
    Visst inte. Hon är elak, men jag är inte bitter. Vi fick inte plats i bilen.
Svar på tråden Vem betalar?