Inlägg från: Teresse7 |Visa alla inlägg
  • Teresse7

Vem betalar?

Situation 1 förstår jag att det nog väntades att du skulle bjuda. Dock tycker jag det hör till att nära ändå erbjuder sig att betala sin del. 

Situation 2 kan vara bra att klargöra innan, kontakta föräldrar och fråga om deras barn får hänga med och berätta vad eventuella inträden kostar. En fika eller lunch i ett sånt sammanhang hade jag nog bjudit på. 

Vi är alla olika och man får vara beredd på att alla inte alls tänker som man själv. 

• Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:08:15 följande:
    Har inte pratat med dem öht, det bestämdes strax innan vi skulle åka. De är tonåringar och jag vet att hon har pengar. Fanns inte i min värld att jag kunde förväntas betala.
    Vad som finns i din värld eller inte spelar ingen roll. Man kan göra av sig till tonårsföräldrar och meddela vad man ska göra och fråga om tonåringen har pengar med sig. Det är en dialog som kan vara bra att ha. 
  • Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:20:28 följande:
    Varför är det självklart att jag skulle bjuda massa vuxna människor med bättre ekonomi än jag?
    För att du bjöd in till kalas och valde att gå på restaurang. Mina släktingar hade inte låtit mig betala men alla är olika och det "normala" är inte att man bjuder in till kalas på restaurang och alla får betala själva. 
  • Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:41:27 följande:
    Gästen visste att vi var tvugna att ändra planerna (mot födelsedagsbarnets önskan) om hen följde med. Hen kom med ändå.
    Måste fråga hur många gäster detta rörde sig om? Det låter högst otroligt att du fixat ett kalas och detta faller på 1 gäst? Då har du ju dessutom lagt ut pengar för att ha ett kalas hemma innan? Köpt hem mat osv ? Eller va det så att du fick veta i god tid att gösten skulle komma med och valde restaurang?
  • Teresse7

Ts svarar ytterst flummigt på frågor. Finns inte en röd tråd i sammanhanget. Vi som läser denna tråd fattar verkligen ingenting av sammanhanget. Du är heller inte öppen för andras åsikter. 

Nu har du ju betalt restaurangen för dina gäster. Tar lärdom och var tydlig. Du brister i din tydlighet även när du svarar/duckar frågor. Det är på sånnahär sätt man lär sig av sina misstag. 

• Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:28:51 följande:
    Absolut inte, det är min pappas sambo. En äkta narcissist. Hon visste att hon förstörde planerna, men prioriterade sin egen vilja.

Och nej, jag betalade inte på restaurangen, men fick klagomål över det. Samtliga som var där vet hur min ekonomi ser ut, så var bara fult att tro att jag skulle tömma bankkontot för det. Hade hon inte följt med hade det här inte ens varit ett problem.
    Men hur kan hon, en enda person förstört att kalaset inte gick att hållas som det va tänkt från början. Känns nästan som om du vill lägga skulden på henneatt det blev som det blev ?

Du har inte betalat. Bra. Du kan släppa den biten då ju. Är inte in pappas sambos fel att folk klagar lite över att du inte bjöd. 

Ursäkta mig men detta är så bittert. Hon är kanske narcissit men om det är ohanterbart så får ni väl hoppa släktkalas. 
  • Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:46:56 följande:
    Det har jag redan förklarat. En aktivitet var planerad och det gick inte att lägga till fler och sen fick vi veta att vi inte ens skulle få plats i bilarna längre.

Hon klagar också och pratar om det med andra som inte var där.
    Släktkalas? Mitt barn ville bjuda in dem hon bjöd, ska jag förbjuda det på grund av pappas sambo?
    Vad var det för aktivitet som var planerad ? 

Nej du ska inte förbjuda din dotter att ha kalas men om du vet med dig hur det kan bli så blir ju både din och din dotters förväntningar sabbade helt. Du har ju skrivit att du vet hur din pappas sambo är och att du inte var förvånad att hon hängde med trots ett nej. Då måste du väl anat utgångsläget lite? 

Nu förstörde ju hon för din dotter och du hade redan aningar innan... då kanske det är bättre att ha ett kalas som oavsett om det kommer en extra gäst är genomförbart från början? Blir ju få besvikna då.
  • Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-11 07:24:36 följande:
    Jag ringde och frågade, det gick inte att lägga till fler om inte någon annan avstod från en del av sin tid, men tänkte att det får pappa och hon lösa sinsemellan isf. Men som sagt, sen insåg jag att vi inte ens fick plats i bilarna längre, så vi kunde inte ta oss dit alls.
    Vad var det för aktivitet ? 
  • Teresse7
    Lynx123 skrev 2025-01-11 18:12:14 följande:

Tror fortfarande att det det handlar mer om TS motvilja mot sin fars partner. Det finns nästan alltid sätt att improvisera på och har svårt att föreställa mig en aktivitet där man inte kan få in en extra person. Känns mer som familjedrama och mindre som ett faktiskt problem.

Tror samma. En bitterhet vilar i denna tråd. 
  • Teresse7
    Anonym (E) skrev 2025-01-12 19:59:47 följande:
    Som jag förstod det så gick det att klämma in en till om någon annan avstog lite av sin tid.... Kanske typ gokart eller nåt, ingen aning men eftersom ts och hennes barn skulle åka med i pappans bil så gick det inte längre eftersom sambon var med, det verkar inte ha funnits plats i någon annan bil och möjlighet att åka kommunalt verkar inte heller finnas. Lite skumt är det dock att ts inte åkte på en avbokningsavgift då avbokade aktiviten med noll framförhållning, eftersom hon inte visste att sambon var med förrän de satt i bilen
    Jag fattade det som att TS skulle ringa och boka på en till men struntade i det eftersom dom ändå inte fick plats I bil(en). Rörigt detta 
  • Teresse7
    Anonym (E) skrev 2025-01-12 20:48:34 följande:
    Hon skrev att hon ringde och frågade, man kan skapa problem eller leta lösningar helt enkelt och eftersom ts inte gillar pappas sambo så blev det lätt att skylla på henne
    Ja jag hade för mig jag läst att hon ringde men också att TS inte ringde eftersom dom ändå inte fick plats i bilarna. Men jag minns nog fel. Jag är helt med på att detta handlar om pappas sambo i grund och botten. Nu ska det läggas bitthet där. Vi får nog inget svar på vad det var för aktivitet. 
Svar på tråden Vem betalar?