• Anonym (TS)

Mammor drar igång vårdnadstvister

Jag känner mig nästan matt. Är själv gravid och fick även barn 2023 så är medlem i många mammagrupper där så många kvinnor beskriver hur dom bedriver processer mot sina barns fäder. 

För mig är det många gånger skitsaker som att mannen inte väljer bort mat och dryck kvinnan inte kan äta och dricka under graviditeten. Exempelvis att han tar ETT glas vin ibland, hon tycker att han borde låta bli eftersom hon tvingas avstå. Han äter charkbricka med brieost, det kan inte hon äta eftersom hon är gravid och det visar på att om han inte kan göra den här typen av uppoffringar så är han omogen och förstår inte det här med att ha barn. 

Missbruk exempelvis är något helt annat eller fysiskt/psykiskt våld.

Man kan även se i forskningen nu att allt fler vårdnadstvister hamnar i domstol. 

Det kan även handla om pappor som blir väldigt chockade när graviditeten inte är planerad och får panik. Dom uppmuntrar inte till abort eller hotar att dom ska göra detta utan dom är inte glada helt enkelt och mammor hejar på om att du måste kontakta familjerätten direkt, innan barnet är fött så att du får ensam vårdnad. 

Vad har hänt med människor egentligen. Kan folk inte snacka längre? 

• Svar på tråden Mammor drar igång vårdnadstvister
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-02 23:47:06 följande:

Känner att denna kommentaren är väldigt raljant. Det handlar mer om att kvinnan har förväntningar på att mannen ska visa att han är seriös, tar det här med barnet på allvar, förstår att han måste omprioritera för att kunna bli förälder. 

Men vissa drar detta till en absurd nivå. Att inte kunna avstå en charkbricka då kan kvinnan tolka som att mannen inte klarar av att göra uppoffringar för att dom ska ha barnet. Rent biologiskt kan kvinnor börja under graviditeten bli kritisk mot mannen på det här sättet. Handlar ju mycket om att kommer han verkligen sätta oss i trygghet nu, kommer han palla detta. Det som blir fel är när andra hejar på dessa känslor och förstorar upp detta till max. Att detta verkligen är ett tecken på att om han inte ens kan avstå brieost när jag tvingas göra detta, hur kommer han då bli som pappa? Kommer han strunta i mig på BB också? Välja en krogrunda framför förlossningen eller kommer han verkligen prioritera att familjen går i första hand. 

När kvinnorna i dessa grupper skriver kan det bli en väldigt uppiskad stämning. Där andra kvinnor ger råd om att deras ex va likadan, hon kommer få problem, och säga sånt som att han är omogen och hon ska absolut inte godkänna gemensam vårdnad. Att med den där lilla beskrivningen säger någon annan att dom känner igen typen, att dom kommer kräva att få umgås med barnet för att jävlas med mamman, så man uppmanar dom att kontakta familjerätten redan nu under graviditeten för att påbörja en diskussion. Dessa diskussioner har jag hört IRL också och där man piskar på mammans oroskänslor. Detta handlar som sagt inte om personer som utsätter kvinnan för psykisk eller fysiskt våld, personen har inte heller ett aktivt missbruk. 

Så detta är lite mer komplext än en brieost. 

Jag tror vissa reagerar som de gör eftersom det du tar upp i TS är så ofantligt ovanligt att för oss andra som inte känner en endaste själ som har dessa problem, tycker liksom att det är konstigt att skriva en TS som att det skulle vara ett jättevanligt problem och med den titeln också. Jag har ingen åsikt om saken för jag kan inte svara på den frågan du ställer, om folk inte pratar med varandra längre, eftersom jag inte tycker att din TS tillhör den vanliga verkligheten. Eftersom jag inte tycker att detta är vanligt förekommande så kan det ju heller inte vara så att människor inte längre pratar mer varandra? Det är där som det blir moment 22 i min hjärna. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-01-02 23:36:50 följande:
    Tycker kvinnan gjorde helt rätt. Du vet att man är föräldraledig och får föräldrapenning under dagtid då man skulle arbetat? Det inkluderar inte natten. I detta fallet skulle kvinnan ha arbete både dag och natt och mannen endast jobb dagtid. Helt fel och inte rimligt. Har man barn så hjälps man åt och då delar man på nätterna även om mannen jobbar dag, för kvinnan jobbar också dag med sitt barn. Det är avsevärt mer krävande att ta hand om barn än att vara på ett arbete och jobba. 

Så mannen ska inte ha rätt till vårdnaden alls för sitt barn pga den här orsaken? Hans rätt till varannan vecka ska påverkas av att en man inte klarade av att vara uppe hela nätterna? Om bebisen är uppe på natten så lär barnet sova på dagen och då kan mamman också sova. 

Sedan kan jag tycka att det är bra om man hittar något som funkar för alla iblandade parter. Det handlar om hur man kan hitta lösningar tillsammans. Hur kan mannen avlasta kvinnan om det är så att mannen inte kan prestera alls på jobbet efter att varit vaken på natten? 

Mannen kan ha en sjukdom som gör att han är extra känslig för att vara vaken på natten så att den blir direkt sjuk. Då måste man ju hitta andra lösningar som funkar. Att bara bli hatisk, hur hjälper detta barnet? Är det rimligt att ett litet barn har föräldrar i en livslång strid pga detta? 

En man som sitter hela nätterna och spelar tv spel mär den har ett nyfött barn, hjälper inte till, går till jobbet och kommer hem och forsätter att spela tv spel och undrar varför inte maten står på bordet? jag köper att den mannen är en riktig gris. Men blir det bättre att kontakta exempelvis en advokat och strida om ensam vårdnad för att han är en gris. Han kommer ju förr eller senare få växa upp om han nu ska ha barnet hos sig. 

Det är just konflikterna jag ifrågasätter. Inte att vissa är enormt omogna. Att bli förälder är något man växer in i också. 

• Anonym (Jaha)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-02 23:56:58 följande:

Så mannen ska inte ha rätt till vårdnaden alls för sitt barn pga den här orsaken? Hans rätt till varannan vecka ska påverkas av att en man inte klarade av att vara uppe hela nätterna? Om bebisen är uppe på natten så lär barnet sova på dagen och då kan mamman också sova. 

Sedan kan jag tycka att det är bra om man hittar något som funkar för alla iblandade parter. Det handlar om hur man kan hitta lösningar tillsammans. Hur kan mannen avlasta kvinnan om det är så att mannen inte kan prestera alls på jobbet efter att varit vaken på natten? 

Mannen kan ha en sjukdom som gör att han är extra känslig för att vara vaken på natten så att den blir direkt sjuk. Då måste man ju hitta andra lösningar som funkar. Att bara bli hatisk, hur hjälper detta barnet? Är det rimligt att ett litet barn har föräldrar i en livslång strid pga detta? 

En man som sitter hela nätterna och spelar tv spel mär den har ett nyfött barn, hjälper inte till, går till jobbet och kommer hem och forsätter att spela tv spel och undrar varför inte maten står på bordet? jag köper att den mannen är en riktig gris. Men blir det bättre att kontakta exempelvis en advokat och strida om ensam vårdnad för att han är en gris. Han kommer ju förr eller senare få växa upp om han nu ska ha barnet hos sig. 

Det är just konflikterna jag ifrågasätter. Inte att vissa är enormt omogna. Att bli förälder är något man växer in i också. 

Du skriver familjerätten. Familjerätten innebär inte att man får vårdnad ifråntagen utan dit går man för att få hjälp och stöd att komma överens i frågor rörande sina barn. Familjerätten är ett bra stöd för de som behöver det. Hade du skrivit att hon tog honom till domstol så att han fick vårdnaden ifråntagen så hade jag naturligtvis inte hållit med om den biten. 

Jag har ingen empati för mannen som inte ville hjälpa till varannan natt eftersom jag tycker det är ett helt rimlig krav. Hur skulle mannen göra sen när båda börjar jobba och barnet ändå vaknar på nätterna? Att vara föräldraledig är bara dagtid, du är inte föräldraledig på natten och båda parter har lika ansvar att ta hand om sitt barn på natten. Jag har själv barn och hade blivit förbannad om min man inte hjälpt till på nätterna. Han är en förnuftig man så jag behövde aldrig tjata på honom om detta utan han hjälpte till på eget initiativ. Att den mannen inte hjälpte till varannan natt betyder att han är inkapabel att ta hand om ett barn, för det är så att man offrar av sin tid och sömn för sina barn. Mamman behöver avlastning av sin man för att kunna orka och inte gå in i väggen eftersom hon i princip arbetar 200%. I exemplet du skrev om mannen som är sjuk som behöver sova på nätterna. Det finns ingen sån sjukdom så vi behöver inte ta en sådan diskussion. 

• Anonym (Kissa på katten)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-02 23:47:06 följande:

Känner att denna kommentaren är väldigt raljant. Det handlar mer om att kvinnan har förväntningar på att mannen ska visa att han är seriös, tar det här med barnet på allvar, förstår att han måste omprioritera för att kunna bli förälder. 

Men vissa drar detta till en absurd nivå. Att inte kunna avstå en charkbricka då kan kvinnan tolka som att mannen inte klarar av att göra uppoffringar för att dom ska ha barnet. Rent biologiskt kan kvinnor börja under graviditeten bli kritisk mot mannen på det här sättet. Handlar ju mycket om att kommer han verkligen sätta oss i trygghet nu, kommer han palla detta. Det som blir fel är när andra hejar på dessa känslor och förstorar upp detta till max. Att detta verkligen är ett tecken på att om han inte ens kan avstå brieost när jag tvingas göra detta, hur kommer han då bli som pappa? Kommer han strunta i mig på BB också? Välja en krogrunda framför förlossningen eller kommer han verkligen prioritera att familjen går i första hand. 

När kvinnorna i dessa grupper skriver kan det bli en väldigt uppiskad stämning. Där andra kvinnor ger råd om att deras ex va likadan, hon kommer få problem, och säga sånt som att han är omogen och hon ska absolut inte godkänna gemensam vårdnad. Att med den där lilla beskrivningen säger någon annan att dom känner igen typen, att dom kommer kräva att få umgås med barnet för att jävlas med mamman, så man uppmanar dom att kontakta familjerätten redan nu under graviditeten för att påbörja en diskussion. Dessa diskussioner har jag hört IRL också och där man piskar på mammans oroskänslor. Detta handlar som sagt inte om personer som utsätter kvinnan för psykisk eller fysiskt våld, personen har inte heller ett aktivt missbruk. 

Så detta är lite mer komplext än en brieost. 

Jag tycker att du blåser upp en charkbricka till orimliga proportioner. 

Appropå raljant.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kissa på katten) skrev 2025-01-03 00:11:18 följande:
    Jag tycker att du blåser upp en charkbricka till orimliga proportioner. 

Appropå raljant.

Om ett argument kvinnan har på att mannen inte visar engagemang kan handla om att man inte delar graviditeten lika så kan det bli så löjligt som en brieost. Besvikelsen över att enbart hon som gravid måste avstå vissa saker och att han inte kan göra detsamma för henne. Kan du förstå att vissa kan bli besvikna på detta? 

Jag kan förstå besvikelsen av detta, att man känner att man är gravid tillsammans, mannen är inte med och har inte samma hormoner som kvinnan och det blir en krock helt enkelt, men det handlar ju om hur man kan resonera kring detta. Hur man kan hitta ett sätt att förstå varandras synsätt. Mannen kanske inte behöver avstå brieost men kan ge kvinnan massage på fötterna på kvällen för att visa uppskattning att hon bär hans barn, att han förstår att det är tufft att vara gravid. Hur jobbigt det är att försöka sova och ha en bebis som sparkar konstant så man får svårt att sova. 

Men att mötas och kunna finna fina lösningar framåt lyckas man inte med genom att smutskasta den andre. Det visar mer på en emotionell omognad. Att inte ha förmågan att kunna resonera utan gå till angrepp om att han kommer bli en värdelös förälder för att han inte kan förändra sitt levnadssätt det minsta.

Tror du att många föräldrar som kan resonera och lyssna på varandra och är duktiga på att sätta sig in i varandras perspektiv hamnar ofta i domstol med vårdnadstvister? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-01-03 00:10:32 följande:

Du skriver familjerätten. Familjerätten innebär inte att man får vårdnad ifråntagen utan dit går man för att få hjälp och stöd att komma överens i frågor rörande sina barn. Familjerätten är ett bra stöd för de som behöver det. Hade du skrivit att hon tog honom till domstol så att han fick vårdnaden ifråntagen så hade jag naturligtvis inte hållit med om den biten. 

Jag har ingen empati för mannen som inte ville hjälpa till varannan natt eftersom jag tycker det är ett helt rimlig krav. Hur skulle mannen göra sen när båda börjar jobba och barnet ändå vaknar på nätterna? Att vara föräldraledig är bara dagtid, du är inte föräldraledig på natten och båda parter har lika ansvar att ta hand om sitt barn på natten. Jag har själv barn och hade blivit förbannad om min man inte hjälpt till på nätterna. Han är en förnuftig man så jag behövde aldrig tjata på honom om detta utan han hjälpte till på eget initiativ. Att den mannen inte hjälpte till varannan natt betyder att han är inkapabel att ta hand om ett barn, för det är så att man offrar av sin tid och sömn för sina barn. Mamman behöver avlastning av sin man för att kunna orka och inte gå in i väggen eftersom hon i princip arbetar 200%. I exemplet du skrev om mannen som är sjuk som behöver sova på nätterna. Det finns ingen sån sjukdom så vi behöver inte ta en sådan diskussion. 

Det finns ju många andra timmar på dygnet som mannen kan avlasta på. Det viktigaste är väl att kvinnan får sova och vila ut, hur detta går till är väl upp till varje familj gemensamt att bestämma. 

• Anonym (Jaha)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-03 00:22:35 följande:

Det finns ju många andra timmar på dygnet som mannen kan avlasta på. Det viktigaste är väl att kvinnan får sova och vila ut, hur detta går till är väl upp till varje familj gemensamt att bestämma. 

Om han jobbar på dagen så måste mannan ta hand om barnet på dagen så då förstår jag inte när kvinnan ska få sova om han inte tar barnet varannan natt för att avlasta. 

Ja det är upp till varje familj och tydligen för den familjen så blev det en dealbreaker för kvinnan för mannen inte ville gå halvvägs.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-01-03 00:28:28 följande:
    Om han jobbar på dagen så måste mannan ta hand om barnet på dagen så då förstår jag inte när kvinnan ska få sova om han inte tar barnet varannan natt för att avlasta. 

Ja det är upp till varje familj och tydligen för den familjen så blev det en dealbreaker för kvinnan för mannen inte ville gå halvvägs.

Är det rimligt att han inte ska få umgås med sitt barn för det? Att han aldrig ska få ha varannan vecka?

Man får lämna sina barns pappor av vilka orsaker man vill. Däremot skulle jag starkt ifrågasätta att det visar på att pappan är oförmögen till att ta hand om sitt barn pga detta. 

Skulle du själv tycka att det va rimligt att inte få träffa din pappa eller bo med honom alls av skäl som detta? 

• Anonym (L)
    Anonym (Rövknullad) skrev 2025-01-02 23:53:36 följande:

Likt ts så har jag också reagerat på allt manshat som dykt upp på sistone, har också tänkt att folk verkar välja den lätta vägen istället för att prata. 

Som nybliven pappa som precis har separerat så är jag livrädd just pga det som ts tar upp, kvinnor har nästan alltid fördelar i vårdnadstvister och det är så fruktansvärt orättvist. 

Vad är det som säger att mamman ska ha ensam vårdnad osv.. 

Det stämmer inte alls.

Familjerätten och tingsrätten verkar för genensam vårdnad och umgänge i det längsta. Sverige har blivit internationellt kritiserat för att barn måste träffa fäder som har varit våldsamma och till och med utsatt dem för övergrepp. 

Det var som sagt en kamp för mig att få vårdnaden och neka pappan umgänge trots att han är dömd för brott mot mig, barnet och andra personer, har dokumenterade allvarliga psykiska problem och missbruk. 

En helt normal pappa har inget att frukta. Om mamman skulle börja hitta på saker om dig så kommer hon att förlora på det själv. Som jag skrev ovan så måste man kunna belägga det man anklagar den andra för, annars framstår man som den som försvårar samarbetet och kan därmed förlora vårdnaden. 

Jag hjälpte en man vars ex nekade honom umgänge för att han hade träffat en ny. Det behövdes bara ett samtal hos familjerätten för att hon skulle förstå vad det innebär att gå igenom en tvist i tingsrätten och i stället komma överens med pappan om umgänget. 

Tro mig, en tvist i tingsrätten är inte att ta ?den lätta vägen?, det är ett kostsamt helvete. 

Att mamman oftast får vårdnaden beror på att mer än hälften av vårdnadstvisterna handlar om våld mot mamman. Jag har i mitt arbete (inte soc) gått igenom flera tvister där mamman har fått vårdnaden efter att pappan har misshandlat henne så grovt att hon har hamnat på sjukhus.

Jag har även gått igenom flera fall där pappan har fått vårdnaden för att mamman är psykiskt sjuk eller har missbruksproblem. 

Majoriteten av paren som hamnar i tingsrätten har inte triviala problem utan är oftast socialt utsatta, kommer från kulturer där våld mot barn och kvinnor är mer accepterat  eller som i mitt fall en förälder som gick in i en psykos och spårade ur fullständigt. 

Även om det här är en trolltråd är det återigen onödigt att sprida desinformation och spä på polariseringen.

• Anonym (Jaha)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-03 00:38:48 följande:

Är det rimligt att han inte ska få umgås med sitt barn för det? Att han aldrig ska få ha varannan vecka?

Man får lämna sina barns pappor av vilka orsaker man vill. Däremot skulle jag starkt ifrågasätta att det visar på att pappan är oförmögen till att ta hand om sitt barn pga detta. 

Skulle du själv tycka att det va rimligt att inte få träffa din pappa eller bo med honom alls av skäl som detta? 

Jag skrev i tidigare inlägg att du skrev familjerätten och sen helt plötsligt började du prata om att han förlorade vårdnaden. Du måste ge klarhet här. Gick de till familjerätten för att få råd och stöd gällande deras barn eller tog hon honom till domstol och han förlorade vårdnaden? Eller är detta nåt påhittat? 
Svar på tråden Mammor drar igång vårdnadstvister