Anonym (TS) skrev 2025-01-03 07:57:05 följande:
Att bråka på det här sättet som då vissa kvinnor då gör är ju direkt skadligt för barnet.
Hur tror du det känns för en man att få dessa falska anklagelser?
Var nyligen en dokumentär om två män som blivit felaktigt anklagade för att ha styckmördat en annan kvinna. En av dom felaktigt anklagade männen hade ett ex som han hade barn med som sa att deras gemensamma 1 åring berättat att berättat om styckmordet och vad pappa gjort.
Dom här männen blev ju totalt psykiskt nedbrutna.
Det är ett fall som är gammalt. Men jag läser ju själv om kvinnor som av olika skäl inte vill att pappan ska få vara närvarande. Och andra mammor hejar på. Barn som utsätts för detta mår inte bra av att föräldrarna inte kan samarbeta. Jag tycker inte en kvinna som blivit gravid med ett one night stand t ex och som därför inte vill att pappan ska få varannan vecka ska få gå till familjerätten för att man anser att dessa ska ha samarbetsproblem. Det är mamman som behöver få stöd redan under graviditeten med terapi för att på allvar förstå detta.
Förstå att det faktiskt inte spelar någon roll att hon inte känner pappan. Att barnet inte kommer få ensam vårdnad för det.
Hur många män tror du orkar med dessa falska anklagelser? När hon får vänner att orosanmäla dom konstant. Hon kan välja att inte svara. Många är osäkra i sin papparoll och kanske backar tillbaka. Om mamman alltid är arg när hon tvingas lämna över barnet till pappan, du tror inte det kan skapa en viss osäkerhet. Att på det så kanske barnet faktiskt inte är lika nöjd med pappan eftersom att dom inte känner varandra, eftersom mamman inte vill detta.
Om pappan drar igång en rättslig strid mot mamman och går till domstol för att hävda sin rätt, så kan ju en normal person känna att det är att hälla bensin på brasan. Den ena kör extrema fulspel och den andra försöker långsamt bygga upp ett förtroende. Utan att ta in en advokat, vilket i praktiken betyder att kvinnan faktiskt bestämmer.
Min kompis ex som fick höra att han ändå inte var den riktiga pappan till barnet mådde ju fruktansvärt dåligt. Han började tvivla på sig själv och om barnet verkligen behövde honom och om barnet verkligen skulle må bra av att han tog strid. Det är ju ingen som går in och tar rättslig strid åt honom. Bryts han ner och uppfattas som passiv så tolkas han ju enbart som en pappa som inte bryr sig.
Tror du på fullt allvar att det bara är mammor som beter sig så? Det finns till och med en term inom forskningen för män som har varit hotfulla och våldsamma och använder myndigheterna för att fortsätta ?straffa? mamman - eftervåld.
Det var mitt ex som initierade samtliga tvister gång på gång. Det förstörde mitt liv och det finns mängder av mammor i min situation.
?Det svenska styckmordet? som du refererar till handlar om en fruktansvärd rättsskandal där andra män - åklagaren och rättsläkarens tidigare kollega - hade alla möjligheter att ifrågasätta och avfärda mammans sjuka anklagelser men valde att inte göra det.
Mamman i det fallet verkade snarare ha någon form av Münchhausen by proxy och hon hade lätt kunnat avfärdas om åklagaren hade valt att göra det. Mamman säger till och med själv i förhör att hon kanske bara har inbillat sig alltihop men det ignorerade åklagaren och körde på ändå.
En mamma som har fått barn genom ett ons kan inte utesluta pappan ur barnets liv hur som helst. Socialnämnden och familjerätten har ett uppdrag att fastställa faderskapet i det längsta för barnets skull. En kvinna kan inte bara hävda att fadern är okänd och pappan kan själv initiera en faderskapsutredning med DNA-test hos familjerätten oavsett vad mamman vill.
Det är klart att man mår fruktansvärt dåligt av att bli oskyldigt anklagad, det gjorde jag också, men det är inget beteende som är utmärkande för kvinnor.
Det är extremt jobbigt att driva sin sak i familjerätten och tingsrätten men män som blir oskyldigt anklagade har alltid den möjligheten och måste göra det för barnets skull.
Jag förstår inte ditt behov av att försöka framställa det som om mammorna alltid är värre. Det är som sagt väldigt vanligt att även män initierar vårdnads och umgängestvister som ett sätt att hämnas utan grund.
Vad är egentligen din poäng? Det verkar mest som om du vill älta hur fruktansvärda kvinnor är.